На този въпрос трябва да бъде даден отговор, преди да се въведе системата "бонус-малус" при застраховката "Гражданска отговорност". Очаква се тя да влезе в сила през 2018 година. Накратко, коефициентът при „Бонус-малус” отразява колко опитни са водачите и се базира на наличието или липсата на извършени от тях произшествия. Системата трябва да е така структурирана, че при продаване на автомобила или при смяна на застрахователната компания, тези надбавки или отстъпки да не отпаднат. Водачът е свързан с досие за неговите ПТП-та на пътя и при покупката на нов автомобил, той трябва да е в същия клас на системата, а не да започва отначало.
Интервю по темата с доцент Йото Йотов, дългогодишен преподавател по застрахователна математика в Стопанската академия в Свищов.
- Защо още не сме въвели системата „бонус-малус” у нас?
- Системата „бонус-малус” е известна още от миналия век и е твърде сложна. Първо трябва да уточним въпроса коя застраховка трябва да подлежи на тези отстъпки и добавки, защото бонус-малус на български език означава точно това – система на отстъпки и добавки. Например, ако нямате щети през годината ви намаляват премията с всяка измината година, обратно – ако вие сте недисциплиниран водач премията ще ви се повишава. Това е една застраховка, при която ако допуснете грешка, прехвърляте размера на щетата на застрахователя, който ще трябва да я плати.
- Ако аз съм виновникът, тогава моят застраховател ще ме смята за рисков водач и ще ми вдигне застраховката, така ли?
- Да, но трябва да се води статистика от МВР и от застрахователя. И тук стигаме до въпроса кой е застрахован - колата или водачът? От заглавието на застраховката „Гражданска отговорност” произтича, че водачът трябва да бъде застрахован, но на практика тук се вземат под внимание данните на колата.
- Да, но семейният автомобил може да бъде шофиран, както от съпруга, така и от съпругата.
- Няма никакво значение кой го шофира. Ако този автомобил стои в гаража, той не представлява никаква опасност. В момента в България не е ясно кой е застрахованият обект – колата или водачът? Ето този момент трябва да се изясни.
- А означава ли това, че ако двама души шофират един и същи автомобил, то и двамата трябва да имат индивидуална застраховка?
- Точно така. И обратното, ако имате две коли, но ги управлявате само вие, не трябва да имате две застраховки, обаче ви карат да имате две застраховки, независимо че ако само вие сте водач, не можете да управлявате едновременно и двете коли. 365 дни вие можете да управлявате едната от двете коли. Виждате ли какъв парадокс се получава.
- Това ли е една от причините системата да не е влязла в сила досега?
- Да. Главната причина е, че нямаме статистика. Застраховането и оценката на риска се основава на статистика. Към момента такава статистика се събира само от КАТ и то когато има щети, които трябва да бъдат оценени.
- Какви са моделите, които съществуват в другите страни?
- Моделите са известни от 200 години. Има два основни модела – единият е законът за големите числа /Гаусовото разпределение/, другият е законът за малките числа /Поасоново разпределение/. В този случай е подходящ законът за малките числа, той като се предполага, че болшинството от превозните средства не търпят щети. Трябва да се търси и баланс – когато намалявате вноската на тези водачи, които не са претърпели щети, това намалява приходите на застрахователя, който трябва да покрива плащанията на увеличенията, така че много е тънък балансът тук.
Доц. Йото Йотов сравнява работата на системата "бонус - малус" със 17-етажен блок, в който най-изрядните водачи са на първия етаж или дори на партера, а рисковите заемат последните етажи.
Чуйте цялото интервю на Емилия Николова с доц. Йотов в предаването "POST FACTUM":Какво се е случвало в античния Балчик – все още археологията не е влязла на дълбоко, за да разкаже. Сърцето на този град е районът около пристанището. Това коментира в хода на представянето на късноантичната и средновековна крепост в кв. Хоризонт в Белия град доц. д-р Чавдар Кирилов от СУ „Св. Климент Охридски“, част от екипа, водещ разкопките там..
Интервю с Niklas Sandin (KATATONIA, LIK) Шведските меланхолици KATATONIA излизат с нов албум. „Nightmares as Extensions of the Waking State“ ще бъде факт след дни. В същото време шведската дет метъл банда LIK издаде „Necro“. Свързващото звено между двете групи е струнникът Niklas Sandin. Басист при KATATONIA и китарист в LIK. Точно той даде..
Колкото ябълката на Нютон е определяща за Закона за гравитацията, толкова е и за разговора ми с агронома Кристияна Опрева. С 27-годишната варненка се срещаме в стопанството й във Варна, за да чуем гласа на растенията: „Тук мога да ви покажа дървото на раздора – наклонената ябълка, която не трябваше да е сред нас, но вече 10 години още е..
33-тата поред церемония по връчване на Годишните награди на Отворено общество – Варна се проведе днес, 28 май, в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център. Носителите на отличията бяха представени за поредна година в документален филм. „Голямата награда за граждански принос“ през 2025 година е за кореспондента на Българското национално радио във..
Кадрите в туризма ще се умножават, увеличават се студентите, избрали този път на реализация. Образованието не е инвестиция в самата професия, а в самите нас. Това казаха студентите в Колежа по туризъм във Варна Борис Соколов и Теменужка Колева. Според третокурсничката сред основните проблеми пред сектора са, от една страна, лошо обучените кадри, а от..
Концентрацията и спокойствието са сред най-важните качества за състезателите по дартс. След това идват талантът и не на последно място - трудът. Това коментира за предаването "Новият ден" Марин Маринов от Управителния съвет на клуб по дартс "Максим" във Варна. Всеки четвъртък се събират в морската столица отдадените на спорта, създаден преди години в..
Черноморският младежки център към Община Варна вече е факт. В началото на май приключи подборът на екип от социални и младежки работници и психолог и те вече работят "на терен", за да представят дейността на новата организация. "В ход са процедурите за възлагане на обществените поръчки за ремонта и оборудването на сграда на центъра, който ще се..