Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Инженери разработват начини за "самолечение" на дупките по пътищата

Автор:
Снимка: БГНЕС

         Дупките по пътищата скоро може да са само спомен от миналото благодарение на учени, които разработват магистрали, способни са се ремонтират сами, предаде ДПА.
В нов изпитателен център край Кьолн учени проучват нови материали, с които пътищата ще станат по-устойчиви и безопасни.
Тестовият комплекс, чието изграждане струва около 13 милиона евро (15 милиона долара), разполага с участък с дължина един километър, на който мога да се тестват всякакви видове високотехнологични материали. Експертите тук работят върху най-различни видове поправки на пътища в лошо състояние, включително самовъзстановяващи се повърхности със стоманени фибри в пътното платно, които затоплят асфалта. Друг проект пък се занимава с "умни" мостове, оборудвани със сензори, които отчитат амортизацията в реално време.  Ръководителят на проекта Щефан Хьолер каза, че е имало огромна нужда от новия център. Пътищата трябва да се адаптират по-бързо към повишеното използване и климатичните промени, които могат да разрушат платното. Инженерите трябва да намерят решение на тези проблеми сега, а не след 30 години, каза Хьолер. Досега изследването на пътищата и техните реакции бе изключително бавно. В някои случаи на иновациите им трябват 30 години, за да си пробият път през системата.
Учените край Коьлн целят да ускорят този процес. Една от най-интересните области на проучванията е използването на електрическата индукция, позната ни от печките за готвене, за затопляне на метални частици в битумни повърхности от пътя. Като се мине с индукционна машина, която е нещо като голям магнит, през повърхността на пътя, частициите в повърхността се загряват и бързо се слепват, а цепнатината изчезва. Тази форма на "самоизлекуване" изисква човешка намеса, но според учените такива повърхности ще траят по-дълго, отколкото асфалта. Подобни "саморемонтиращи" се пътища са изпробвани в Холандия и Китай. Някой може да каже, че пътищата не се поправят сами, тъй като е нужна и човешка намеса, за да бъдат отново във форма. Те обаче се поправят по-бързо и такива пътища не трябва да бъдат затваряни с дни за ремонт.
Друга обещаваща идея е да се използва лятната пътна горещина, предизвикана от слънцето, за производство на електроенергия. Това предвижда под асфалта да бъдат монтирани тръби с вода, която слънцето да загрява. През зимата пък предварително загрята вода може да се пуска по тръбите, за да се намали ледът по пътищата и да се използва по-малко сол.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Възстановяват маршрута на автобусна линия №31 до спирка "Светкавицата"

Във връзка с приключване на от ремонтните дейности на ВиК-Варна“ ООД на бул. „Осми приморски полк“ (в участъка от ул. „Арх. Манол Йорданов“ до ул. „Катя Чукова“)  на 21 октомври (вторник)  се възстановява обслужването на автобусна линия №31 по направление спирка „ЖП гара“ - спирка „Светкавица“ и обратно. Това става възможно след възстановяването на..

публикувано на 20.10.25 в 17:42

Експерт: Трябва да има строг контрол върху автошколите заради корупцията и фалшифицирането на обучението

След трагедията край Созопол експертите настояват за спешни мерки и реален контрол върху автошколите След като Европейската комисия обяви последните данни за пътната безопасност, България отново е сред държавите с най-много жертви по пътищата – 74 загинали на милион жители, веднага след Румъния (78). На този мрачен фон страната бе разтърсена от..

публикувано на 20.10.25 в 17:35

Подготвят новите условия за сметосъбирането във Варна, обмислят къде да има подземни контейнери

Подготвят новите условия за сметосъбирането във Варна, обмислят къде да има подземни контейнери. Във връзка с дейностите по чистотата на града, заместник-кметът Илия Коев посочи, че вече се подготвя новата обществена поръчка за сметосъбиране и сметоизвозване. Той каза, че районните администрации трябва да представят списък с точки, където могат да се..

публикувано на 20.10.25 в 16:20

Експерт: Общинската администрация трябва да намери терени за буферни паркинги

Общинската администрация трябва да намери терени за буферни паркинги, няма как да се отмени проектът за "зелена зона", гласуван още през 2022-ра година. Това коментира общинският  съветник от партия "Български глас" и председател на комисията по благоустройство и комунални дейности Мартин Златев. Коментарът му е в контекста на протестите на жителите..

публикувано на 20.10.25 в 16:00

Разговорите за промяна в коалиционната формула ще са утре

Разговорите между партньорите в управлението за промяна в коалиционната формула на властта се отлагат за утре.  Тогава ще се проведе Съветът за съвместно управление, за да се реши дали да се включи и "ДПС - Ново начало".  Причината за отлагане е отсъствие на част от ръководството на БСП.

публикувано на 20.10.25 в 14:10

Ще има ли преформатиране на властта

Премиерът Росен Желязков се очаква да проведе нов кръг от разговори с коалиционните партньори в правителството от "БСП-Обединена левица" и "Има такъв народ" за включване на "ДПС-Ново начало" в управленската формула, предаде БНР. Целта е преформатиране на властта, за да се осигури стабилност в страната и парламентарно мнозинство за приемане на бюджета..

публикувано на 20.10.25 в 13:02

Европейската прокуратура: Финансирана по програма на ЕС ферма за миди край Несебър, може да се окаже фиктивна

Подводни претърсвания, наредени неотдавна от офиса на Европейската прокуратура в София, са показали, че финансирана от ЕС ферма за миди в Черно море може да не съдържа нищо освен пясък, съобщи Европейската прокуратура, предаде БТА. Текущото разследване се отнася до проект за иновативна ферма за отглеждане на черни миди (Mytilus galloprovincialis),..

публикувано на 20.10.25 в 12:56