Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Инженери разработват начини за "самолечение" на дупките по пътищата

Автор:
Снимка: БГНЕС

         Дупките по пътищата скоро може да са само спомен от миналото благодарение на учени, които разработват магистрали, способни са се ремонтират сами, предаде ДПА.
В нов изпитателен център край Кьолн учени проучват нови материали, с които пътищата ще станат по-устойчиви и безопасни.
Тестовият комплекс, чието изграждане струва около 13 милиона евро (15 милиона долара), разполага с участък с дължина един километър, на който мога да се тестват всякакви видове високотехнологични материали. Експертите тук работят върху най-различни видове поправки на пътища в лошо състояние, включително самовъзстановяващи се повърхности със стоманени фибри в пътното платно, които затоплят асфалта. Друг проект пък се занимава с "умни" мостове, оборудвани със сензори, които отчитат амортизацията в реално време.  Ръководителят на проекта Щефан Хьолер каза, че е имало огромна нужда от новия център. Пътищата трябва да се адаптират по-бързо към повишеното използване и климатичните промени, които могат да разрушат платното. Инженерите трябва да намерят решение на тези проблеми сега, а не след 30 години, каза Хьолер. Досега изследването на пътищата и техните реакции бе изключително бавно. В някои случаи на иновациите им трябват 30 години, за да си пробият път през системата.
Учените край Коьлн целят да ускорят този процес. Една от най-интересните области на проучванията е използването на електрическата индукция, позната ни от печките за готвене, за затопляне на метални частици в битумни повърхности от пътя. Като се мине с индукционна машина, която е нещо като голям магнит, през повърхността на пътя, частициите в повърхността се загряват и бързо се слепват, а цепнатината изчезва. Тази форма на "самоизлекуване" изисква човешка намеса, но според учените такива повърхности ще траят по-дълго, отколкото асфалта. Подобни "саморемонтиращи" се пътища са изпробвани в Холандия и Китай. Някой може да каже, че пътищата не се поправят сами, тъй като е нужна и човешка намеса, за да бъдат отново във форма. Те обаче се поправят по-бързо и такива пътища не трябва да бъдат затваряни с дни за ремонт.
Друга обещаваща идея е да се използва лятната пътна горещина, предизвикана от слънцето, за производство на електроенергия. Това предвижда под асфалта да бъдат монтирани тръби с вода, която слънцето да загрява. През зимата пък предварително загрята вода може да се пуска по тръбите, за да се намали ледът по пътищата и да се използва по-малко сол.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

До края на юни извършват оглед на буните в Добричка област

Работната комисия е създадена със заповед на временно изпълняващия длъжността областен управител Живко Желязковза оглед на брегоукрепителните и хидротехнически съоръжения в област Добрич. След промяна през миналата година в Закона за устройство на Черноморското крайбрежие областният има задължение да поддържа тези съоръжения на територията. За миналата..

публикувано на 03.06.25 в 10:18

Идея: За да няма глоби за велосипедисти в центъра на Варна - часови ограничения и по-ниска скорост

На участъци с голям поток от хора във Варна да бъдат въведени часови ограничения за преминаване на велосипедисти или на скоростта на движение, за да не се стига до глоби и инциденти. Тази идея представи архитект Максим Недков, който коментира в предаването на Радио Варна "Новият ден" велоинфраструктурата в града.  Според него трябва да продължи работата..

обновено на 03.06.25 в 10:05

Експерт: 6 месеца кампания за еврото не са малко

Ако лоши практики в началото бъдат оставени, те ще се мултиплицират и ще бъде трудно както за потребителите, така и за институциите да овладеят ситуацията. За това предупреди в интервю за БНР Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" във връзка с въвеждането на еврото. Двете цени – в лева и евро, следва да бъдат в еднакъв шрифт и близо..

публикувано на 03.06.25 в 09:25

Четвъртокласниците се явяват на "малка матура" по БЕЛ днес

Близо 60 000 четвъртокласници ще се явят на национално външно оценяване /НВО/ тази седмица. Днес е изпитът по български език и литература, а утре - на 4 юни, е изпитът по математика. Изпитите започват в 10 часа и са с продължителност 60 минути. Учениците със специални образователни потребности ще работят с 30 минути повече от останалите Максималният..

публикувано на 03.06.25 в 08:32

Още ще се затопли

Днес ще е предимно слънчево и почти тихо. По Черноморието около и следобед ще духа слаб вятър от юг-югоизток. Още ще се затопли - максимални температури между 28° и 33°, по Черноморието от 23° до 28°, за Варна около 26°.  Вълнение на морето 1-2 бала. Температура на морската вода между 17° и 20°.

публикувано на 03.06.25 в 06:11

Мият колоните по бул. „Васил Левски“ във Варна

Екипи мият всичките 64 колони, разположени от двете страни на бул. „Васил Левски“ – по 32 от всяка страна. Целта на дейността е подобряване на естетическия вид и поддържането на градската инфраструктура в добро състояние, съобщи заместник-кметът по обществен ред и екология Илия Коев. По данни от фирмата, която извършва дейностите,..

публикувано на 02.06.25 в 17:32

Тази седмица са изпитите за четвъртокласниците

Близо 60 000 четвъртокласници ще се явят на национално външно оценяване /НВО/ тази седмица. Утре / 03.05.2025 г./ е изпитът по български език и литература, а следващия ден - на 4-ти юни, е изпитът по математика. Изпитите започват в 10 часа и са с продължителност 60 минути. Учениците със специални образователни потребности ще работят с 30 минути..

публикувано на 02.06.25 в 16:32