Тънкости как да направим хубави кадри със смартфон от ваканции и лични празници разкри в предаванет "Новият ден" фоторепортерът Любомир Бенковски-Бенджи. Той самият също е подбрал телефона си с характеристики, отговарящи на професионалните му критерии и често снима репортажи и с него. Любомир Бенковски има опит като телевизионен оператор и фоторепортер към вестници и телевизии в родния си град Плевен и като кореспондент на БТА. От 2000 година живее и работи във Варна. Като фоторепортер е снимал близо 7 години за вестниците "24 часа" и Труд". В момента е регионален мениджър за Североизточна България на Агенция "Булфото". Бенджи посъветва всички увлечени да снимат:
Първо е много важно да се забърше обектива на камерата на смартфона. За разлика от фотоапаратите, при които предната леща се предпазва от капачка, при смартфона нямаме капачка, държим по джобовете си, пипаме го с пръсти и много често предната леща е замърсена. Това разваля снимката. Получават се едни размазани снимки. Хубаво е, да се придобие навик преди да се включи камерата на смартфона, да се забърше с мека памучна кърпичка предната леща. Дали това ще е микрофибърна кърпичка за очила или ако нямаме дори дреха, но да бъде почистена.
Как да композираме по-добре снимките си?
Композицията е цяла голяма тема, но е хубаво хората поне да се запознаят от интернет с правилата за златното сечение. Бих могъл да кажа следното - в повечето телефони има т.нар.мрежа, която може да бъде включена, Това са две хоризонтални и две вертикални линии. Те не се появяват после на сниката, а са само за гледане. И когато човек гледа снимката е добре да постави сюжетно важните обекти в пресечните точки на тези линии. Това са т.нар. силни точки в композицията.
Тоест не центрираме, а гледаме силните точки.
Точно така.
Да кажем за светлината. Обикновено снимаме при различни условия, но по време на почивка избираме хубаво време, силна слънчева светлина.
Да, хубаво е да се знае, че смартфона няма обектив и сенник, както фотоапарат. Добре е да гледаме слънцето да не е срещу нас, когато снимаме със смартфон. Може да е някъде встрани или зад нас. Освен, яко не търсим ефекта на дефекти, които да ги превърнем в ефекти. Още повече, че автоматиката се лъже, когато е насрещна светлината, и е много вероятно обекта да излезе тъмен.
А как да правим добри снимки на сняг?
Снегът е прекалено бял, там автоматиката се лъже и снимката става малко тъмна. Снегът не става бял на снимката, а мръсно сив. Можем да използваме т.нар. заключване на автофокуса и експонацията. Това става в чукване на екрана и задържане на пръста. Так, където сме чукнали и задържали, там измерва експонацията приоритетно. Подбираме обекта, който ни интересува, да кажем човека, чукваме на лицето, задържаме пръста, за да заключим експонацията и тогава ще имаме едно по-коректно мерене - човекът ще бъде нормален, снегът ще бъде бял и снимката няма да е мръсно-кална.
В кои часове от денонощието е най-хубава светлината за фотография?
В така наречения "златен час", сутрин след изгрев и вечер преди залез слънце. Тогава сенките са дълги, светлината е мека, топла и снимките стават по-ефектни, особено ако искаме да снимаме архитектура или пейзажи. Професионалните фотографи избират ранното ставане или малко преди залез, това е доброто време.
Кога една снимка разказва, има история? Какво й е необходимо, за да се получи тази магия?
Когато е уловен т.нар. решаващ миг. Този термин е измислен от великия Анри Картие-Бресон. Той винаги говори за снимките си в този аспект, че в тях винаги е уловен решаващия миг, тоест най-важното което е от дадената ситуация или от дадената сцена. Тогава снимката е жива, истинска и ефектна.
Тоест, когато сме с компания някъде и искаме да запазим спомен от личния си празник, да не правим прекалено режисирани снимки от типа "стройте се-усмивка", а да има по-раздвижена ситуация?
Да, да не се карат хората да позират за снимка, а да използваме тези непринудени моменти и да снимаме, когато хората са по отпуснати и по-непринудени, тогава стават и по-ефектните кадри.
До 16 януари е отворена за обществено обсъждане и консултации Наредбата за специализациите на медицинските специалисти. В България от години се говори за недостъчен брой специалисти ( това са лекарите със специалност – педиатри, неонатолози, хирурзи, ортопеди и пр. и пр. ), както и за недостатъчен брой лекари. Дефицитът на лекари се..
Интервю с Влад Уласевич (JINJER) JINJER отдавна надскочиха локаната сцена. С барабаниста на групата Влад Уласевич се чухме по повод предстоящия диск на украинската банда „Duél“, който ще стане факт в началото на февруари. Предварително бях уведомен да не задавам въпроси за войната. За това и темата не е засегната в интервюто. За него Влад..
Радио Варна отдава почит на Краси Куртев от група "Акага", който си отиде на 30 декември 2024 г. Днес, петък, 10 януари, след всяка емисия новини от 7 до 19 часа ще слушаме песни на бандата, чийто вокалист и съосновател беше той. Поклонението пред Краси Куртев ще бъде на 11 януари, събота, от 13 часа в Катедралния храм "Св. Неделя" в София...
В София сякаш се разведели, изгря някакво слънце, преговорният процес за съставяне на кабинет се размрази. Беше рано да обявим преждевременно преговорите за приключили, в тези пазарлъци често се блъфира, а ГЕРБ са царе в това, коментира политологът Милен Желев в предаването на Радио Варна "Post Factum". Той си послужи с "метеорологична" метафора, за..
За две минути във Варна може да се намери вейп с наркотично вещество в него както от ученици, така и от възрастни. Това се случва най-често чрез познати през телефона, могат да се намерят през дилъри, а също и през много момчета и момичета, които продават на улицата. Това казаха за Радио Варна Лилия Маринова и Янита Василева от Градския..
Втората част на разследването на Фондация „Антикорупционен фонд“ (АКФ), посветено на аферата "Чирен", разкрива политически назначения, уютни постове за роднини на висши държавни чиновници и конфликти на интереси в редиците на държавното дружество "Булгартрансгаз". Разследването беше публикувано вчера, а в идеото, озаглавено „Газ, роднина,..
Имен ден празнува днес певицата Йоанна Драгнева. В предаването на Радио Варна "Новият ден" тя разказа, че носи името на своя дядо Йонко Татаров, създател на специалността "Поп и джаз оркестър" в Националната музикална академия. Самата Йоанна е завършила Средно музикално училище "Любомир Пипков" с профил „Ударни инструменти“, а след това следва в..