- Как се чувствате във Варна?
- За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.
- Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?
- Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.
- Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?
- Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.
- Имате ли любими произведения и композитори?
- Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.
- Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?
- Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.
- Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?
- Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.
Споразумението за примирие между Израел и "Хамас" става възможно заради натиска от администрацията на бъдещия президент на САЩ Доналд Тръмп. Първите заложници ще бъдат освободени на 20 януари, когато Тръмп встъпва в длъжност, докогато бе даден и ултиматум от него за прекратяване на огъня. Това каза за Радио Варна в обзорното предаване "Позиция"..
Решението на политическата криза у нас беше намерено от политическите партии, но това, че те сполучиха с това си действие, не означава, че пътят пред тях ще бъде лесен. Това коментира за предаването "Пост Фактум" политологът и журналист в Радио Стара Загора Живко Иванов. България има редовен кабинет, депутатите избраха Росен Желязков за..
Интервю с Frank Allain - The Watcher (FEN) Английската атмосферична пост блек метъл група FEN идва за първи самостоятелен концерт в България по покана на „EventEase“. Датата е 26-и януари 2025 година, а мястото е малката зала на софийския клуб „Mixtape 5“. На сцената преди FEN ще се качат EMBRACE BY DARK и HISTORIAN. Със съдейстивето на..
Да бъде отменен достъпът до информация за разследвания и проверки, касаещи прокуратурата. Това е поискал от Върховния административен съд (ВАС) изпълняващият функцията главен прокурор и единствен кандидат за длъжността „главен прокурор“ Борислав Сарафов. За това алармира екипът на Програма „Достъп до информация“ , като изразяват надежда, че „ всички..
Със сигурност предлаганият кабинет "Желязков" ще започне с крайно ниско доверие. Поради липса на политическа алтернатива обаче, хоризонтът на управление може и да не бъде толкова кратък. Това коментира в предаването на Радио Варна Post Factum политологът Ивайло Илиев. Според него сметките могат да се объркат, ако партия "Величие" влезе в парламента. В..
Да бъде възстановено възнаграждението за придобит трудов стаж и професионален опит, по-известно с понятието "клас прослужено време", за държавните служители, настояват от КТ "Подкрепа". Вече има организация за събиране на подписка във всички синдикални структури. Това каза Васил Василев, председател на регионалната синдикална организация КТ "Подкрепа"..
2025 година е по-специална за българите, пътуващи до Китай. В края на миналата година стана ясно, че през тази ще можем да посещаваме най-многолюдната страна в света, без да ни е необходима виза. Предизвикателствата да организираме визитата си там обаче не са никак малко. Отдавна сме свикнали да си помагаме с какви ли не мобилни приложения, а сред..