Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диригент Николета Конти: "Диригентът е и психолог"

5
Диригент Николета Конти
Снимка: www.operavarna.com
Постановката на „Пепеляшка“ през 2018 година с международен екип е първа в историята на Варненската опера. За диригент-постановчик е поканена добре познатата ни от Опера в Летния театър и други спектакли на Варненската опера, именитата Маестра Николета Конти, единствената италианка, удостоена от президента на Италия с почетното звание „Кавалер на Република Италия” за успехите си на международната оперна сцена. Режисурата е дело на турската режисьорка Екта Кара, сценографията и костюмите, с подчертано съвременна визия, са предоставени от Истанбулската опера, с която Държавна опера Варна поддържа партньорски взаимоотношения. Премиерните дати са две - на 29 и на 30 март.

Николета Конти пред Мартин Николов за първата постановка в историята на Варненската опера на "Пепеляшка" от Росини.

-  Как се чувствате във Варна?

-  За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.

Снимка-  Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?

-  Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.

-  Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?

-  Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.

-  Имате ли любими произведения и композитори?

-  Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.

Снимка-  Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?

-  Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.

-  Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?

-  Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Южна Корея през погледа на Виолета Тончева: Това е свят, в който изкуственият интелект и човекът живеят в хармония

Южна Корея е свят, коренно различен от нашия - организиран, дисциплиниран, толерантен и в същото време динамичен и целеустремен. Посещението в Корея беше поразяващо. С тези начални думи описа ярките си впечатления от пътуването си до Южна Корея журналистът Виолета Тончева в предаването на Радио Варна Post Factum. Тя участва в делегацията на..

публикувано на 28.10.25 в 18:40
Проф. д-р Темелко Темелков

Проф. Темелко Темелков: За мен хирургията е знание, умение, творчество и морал

За мен хирургията е любов, знание, умение и творчество с морал, съчетани с риск, тревожност, саможертва и удовлетвореност. Всичко това се постига с много труд и отговорност. Това подчерта за Радио Варна проф. д-р Темелко Темелков.   Варненският лекар беше отличен по време на годишните награди "Лекар на годината" в  категория "Дългогодишна..

публикувано на 28.10.25 в 08:05
Михаил Екимджиев

Екимджиев за казуса "Коцев": Прокуратурата не води дела, за да осъжда, а за да разчиства терен за интереси

Зад новите обвинения срещу кмета на Варна Благомир Коцев стои политическа мотивация и целенасочено елиминиране на неудобен местен лидер. Българската прокуратура не води дела, за да осъжда престъпници, а за да демонизира и унищожава политици и бизнесмени, като така разчиства терена за други интереси. Така коментира последните действия на обвинението..

обновено на 27.10.25 в 17:38

Varna Jazz Days 2025 идва с разнообразна програма, преплитаща стилове и култури

Есенното издание на фестивала Varna Jazz Days тази година се разпрострира в рамките на два месеца. През октомври и ноември варненската публика има възможност да се наслади на четири сценични концерта с международни артисти, клубни и семейни събития, както и един суинг маратон. А началото беше поставено на 18 октомври с колоритен хепънинг на..

публикувано на 27.10.25 в 08:10

Kam Lee (MASSACRE, екс-MANTAS, екс-DEATH): Човечеството се смята за по-важно, отколкото е

Интервю с Kam Lee (MASSACRE, екс-MANTAS, екс-DEATH) Kam Lee е един от гласовете на дет сцената от Тампа, Флорида през80-те и началото на 90-те години на миналия век. Бил е част от MANTAS, които след това се превръщат в DEATH (тук историята е ясна). 40 години по-късно с доста прекъсвания водените от Kam Lee MASSACRE продължават своя дет поход...

публикувано на 27.10.25 в 07:15

Olli-Pekka Laine (AMORPHIS, OCTOPLOID, екс- BARREN EARTH): В миналото беше нещо нормално да вземеш позиция по даден политически проблем

Интервю с Olli-Pekka Laine (AMORPHIS, OCTOPLOID, екс-BARREN EARTH) През миналата година AMORPHIS отбелязаха 30-годишнината от издаването на „Tales from the Thousand Lakes“– крайъгълен камък за групата. Басистът им Olli-Pekka Laine издаде дебюта на соловия си проект OCTOPLOD „Beyond the Aeons“, а в края на миналия месец финландците изкараха и..

публикувано на 26.10.25 в 15:12
Красен Станчев

Красен Станчев за "Лукойл": Поскъпването на горивата ще е краткосрочно и с не повече от 10%

Ако има ръст на цените на горивата заради американските санкции върху руските петролни компании "Лукойл" и "Роснефт", той няма да надхвърля 10%, а поскъпването ще е краткосрочно за не повече от две седмици. Това прогнозира икономистът Красен Станчев , основател на Института за пазарна икономика. По думите му от 2000-та година насам делът на..

публикувано на 24.10.25 в 17:20