5
- Как се чувствате във Варна?
- За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.
- Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?
- Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.
- Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?
- Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.
- Имате ли любими произведения и композитори?
- Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.
- Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?
- Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.
- Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?
- Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.

Южна Корея е свят, коренно различен от нашия - организиран, дисциплиниран, толерантен и в същото време динамичен и целеустремен. Посещението в Корея беше поразяващо. С тези начални думи описа ярките си впечатления от пътуването си до Южна Корея журналистът Виолета Тончева в предаването на Радио Варна Post Factum. Тя участва в делегацията на..
За мен хирургията е любов, знание, умение и творчество с морал, съчетани с риск, тревожност, саможертва и удовлетвореност. Всичко това се постига с много труд и отговорност. Това подчерта за Радио Варна проф. д-р Темелко Темелков. Варненският лекар беше отличен по време на годишните награди "Лекар на годината" в категория "Дългогодишна..
Зад новите обвинения срещу кмета на Варна Благомир Коцев стои политическа мотивация и целенасочено елиминиране на неудобен местен лидер. Българската прокуратура не води дела, за да осъжда престъпници, а за да демонизира и унищожава политици и бизнесмени, като така разчиства терена за други интереси. Така коментира последните действия на обвинението..
Есенното издание на фестивала Varna Jazz Days тази година се разпрострира в рамките на два месеца. През октомври и ноември варненската публика има възможност да се наслади на четири сценични концерта с международни артисти, клубни и семейни събития, както и един суинг маратон. А началото беше поставено на 18 октомври с колоритен хепънинг на..
Интервю с Kam Lee (MASSACRE, екс-MANTAS, екс-DEATH) Kam Lee е един от гласовете на дет сцената от Тампа, Флорида през80-те и началото на 90-те години на миналия век. Бил е част от MANTAS, които след това се превръщат в DEATH (тук историята е ясна). 40 години по-късно с доста прекъсвания водените от Kam Lee MASSACRE продължават своя дет поход...
Интервю с Olli-Pekka Laine (AMORPHIS, OCTOPLOID, екс-BARREN EARTH) През миналата година AMORPHIS отбелязаха 30-годишнината от издаването на „Tales from the Thousand Lakes“– крайъгълен камък за групата. Басистът им Olli-Pekka Laine издаде дебюта на соловия си проект OCTOPLOD „Beyond the Aeons“, а в края на миналия месец финландците изкараха и..
Ако има ръст на цените на горивата заради американските санкции върху руските петролни компании "Лукойл" и "Роснефт", той няма да надхвърля 10%, а поскъпването ще е краткосрочно за не повече от две седмици. Това прогнозира икономистът Красен Станчев , основател на Института за пазарна икономика. По думите му от 2000-та година насам делът на..