Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диригент Николета Конти: "Диригентът е и психолог"

5
Диригент Николета Конти
Снимка: www.operavarna.com
Постановката на „Пепеляшка“ през 2018 година с международен екип е първа в историята на Варненската опера. За диригент-постановчик е поканена добре познатата ни от Опера в Летния театър и други спектакли на Варненската опера, именитата Маестра Николета Конти, единствената италианка, удостоена от президента на Италия с почетното звание „Кавалер на Република Италия” за успехите си на международната оперна сцена. Режисурата е дело на турската режисьорка Екта Кара, сценографията и костюмите, с подчертано съвременна визия, са предоставени от Истанбулската опера, с която Държавна опера Варна поддържа партньорски взаимоотношения. Премиерните дати са две - на 29 и на 30 март.

Николета Конти пред Мартин Николов за първата постановка в историята на Варненската опера на "Пепеляшка" от Росини.

-  Как се чувствате във Варна?

-  За трети път съм тук. Чувствам се много щастлива, че отново ще работя с Варненската опера и оркестъра, както и с директора Даниела Димова.

Снимка-  Лесно ли приехте поканата за дирижиране на „Пепеляшка” на Росини?

-  Стилът на Росини позволява много възможности за импровизация, както при певците, така и при хора. Той има уникален дух и стил. Изпълняването на оперите на Росини е в стакато - много кратко, отсечено, без плавен преход към съседните тонове на мелодията. Звукът е брилянтен, думите са много важни. Понякога заради бързото темпо, певците не успяват да произнесат цялата дължина на онова, което трябвада изрпеят. При Верди и Пучини е точно обратното. При тях изпълнението е много по-лесно и лежерно.

-  Когато застанете пред оркестъра, какво се опитвате да откриете в него?

-  Ролята на диригента е да отчита фразите при изпълнението. Диригентът е архитектът на музиката. Особено при Росини, който има много драматичен стил на композиране. При него е необходимо да бъдат изградени много дълги пасажи по брилянтен и лек начин на изпълнение. Смятам, че оркестърът се справя много добре. Още повече, че музикантите вече са изпълнявали произведения от Чайковски, Вагнер и Верди, които са много по-различни. Така че те трябва да изоставят техния стил и да се съсредоточат в белкантото на Росини.

-  Имате ли любими произведения и композитори?

-  Много е трудно да избера. Бих посочила композиторите, които разучавам в момента. Така че любимият ми е Росини. Ако обаче трябва да определя по общо, бих избрала Моцарт и Верди. Обикновено оперите, които дирижирам, са основно на Пучини и Джузепе Верди. Моцарт и Брамс са ми любимците от симфоничните композитори.

Снимка-  Лесно ли Ви е да се впишете в оркестъра, да откриете химията между музиканти и диригент?

-  Винаги. Понякога се получава по магичен начин. Винаги правя онова, което знам и мога от работата ми с моите оркестри. С чуждите обаче е различно, защото трябва да познавам характерите на музикантите, тяхната душевност. Трябва да съм наясно с мястото, където пребивавам и в един момент се превръщам в психолог. Опитвам се да скъся дистанцията между мен и оркестъра. Да провокирам музикантите да ме приемат като член на семейството. Това е много важно. Защото за едно представление трябва да мислим в една посока. Всеки един детайл е важен. Всеки човек е важен. Да, диригентът е в центъра на тази голяма машина, но тя може да работи единствено, когато всичко си е на мястото.

-  Самата премиера на опера „Пепеляшка” ще бъде доста модерна продукция. Това не накърнява ли духа на Росини?

-  Няма нищо лошо и негативно либретото да бъде пренесено в друга епоха. Съгласна съм за това модернизиране на класическите произведения, особено когато начинът на представянето им се приема добре и е направен добре. Понякога трябва да подхождаме внимателно, защото либретото внушава различни мисли и ни навежда на определени думи. Също така от време на време ни се налага да правим компромиси, защото езикът на либретото е от 19-и век, който не е езикът на съвременния човек. Днес комуникираме със знаци, използваме социални медии. Така че е възможно едно класическо произведение да бъде направено модерно и свежо, като по този начин самото изкуство опера да отговаря на интересите на новото поколения. Защото е важно то да влезе в оперните зали. За това не трябва да претупваме работата си.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Кристиян Милатинов: Привлича ме енергията и автентичността на Централна Америка

От нещо ако те е страх, направи го! С това мото Кристиян преодолява много препятствия в своите пътувания и не крие  пристрастията си към Централна Америка. Уникално кафе, специфична храна, разнообразие от подправки - това са част от причините да се потопим в тропическия климат на Гватемала.  Освен физическите предизвикателства Кристиян опитва да..

публикувано на 08.07.25 в 08:20

Eric Bass (SHINEDOWN, ERIC BASS PRESENTS): Не лъжи!

Интервю с Eric Bass (SHINEDOWN, ERIC BASS PRESENTS) Американската рок банда SHINEDOWN ще издаде през тази година осмия си албум. Докато работата по него напредва, басистът на бандата Eric Bass изкара соловия „I Had a Name“ под името ERIC BASS PRESENTS. Точно той е поводът за специалното интервю, което Eric Bass даде за „От другата страна“...

публикувано на 07.07.25 в 08:15

Max Cavalera (SOULFLY, CAVALERA CONSPIRACY, екс-SEPULTURA): Прегърнах болката и я преобърнах в сила

Интервю с Max Cavalera (SOULFLY, CAVALERA CONSPIRACY, екс-SEPULTURA) Кой не знае Max Cavalera, кой не е чувал за него. За тези, които не са чували, няма да обясняваме. За тези, които са чували – е безсмислено да обясняваме. Тогава направо на темата – на 8 юли SOULFLY, племето на Max, ще се разсели в „Маймунарника“ в София за поредния български..

публикувано на 06.07.25 в 09:27

"Кукла" на Атлас за първи път на диск и плоча

Легендарният първи албум на Атлас „Кукла” ще оживее отново за феновете на българския рок от началото на 90-те години. Някога издаден само на касетка, сега „Кукла” ще бъде преиздаден за първи път с ремастериран звук на винил и компакт диск . Над новото издание на „Кукла” работят двама дългогодишни фенове на Атлас, а плочата е произведена в “Rakamakafon”,..

публикувано на 04.07.25 в 07:00

Anders Johansson (TUNGSTEN, екс-Yngwie Malmsteen, екс-MANOWAR): Вашата фолклорна музика е страхотна

Интервю с Anders Johansson (TUNGSTEN, екс-Yngwie Malmsteen, екс-MANOWAR) TUNGSTEN се събират през 2019 година, без да броим трите години преди това под друго име. Групата има вече четири албума, последният „The Grand Inferno“ излезе през 2024. През тази година бандата за първи път ще свири в България. Мястото е село Могилово, а събитието,..

публикувано на 03.07.25 в 07:40

Варна отново на финал на Световната купа по приготвяне на паеля във Валенсия

Варненецът Калоян Колев отива на финал на международна надпревара по приготвяне на паеля във Валенсия през септември. Този негов успех поставя Варна в топ 12 по приготвяне на паеля в света. Квалификацията се проведе в Бургас в два кръга, а шеф Колев побеждава в последния кръг с паеля със 100% български продукти - заек, токачка, черен трюфел и черен..

публикувано на 02.07.25 в 08:00

Рибар: Все по-малко млади хора искат да се занимават с тази професия

В професионалния риболов няма млади хора, все по-малко са тези, които искат да се занимават с тази професия. Това каза Емил Милев, председател на сдружение "Черноморски изгрев". Всички искат да работят на бюро с чисти дрехи, добави той и посочи, че риболовът трябва да бъде страст, а не само начин за изхранване. Милев изрази оптимизъм за..

публикувано на 01.07.25 в 08:20