
Според Петров, ако се опитаме да подредим някакви приоритети, на първо място виждаме дефицита от престиж и авторитет на българския преподавател в очите на българското общество. Това е първата голяма спирачка към младите учители които влизат в бранша. Условно ги наричаме „младите”, защото те могат да влязат в системата и на над 50-55 години. Всъщност тази хипотеза ще бъде доста приложима през следващите години, защото трудно в днешни дни, един учител би останал в тази професия 30-40 години, а сме имали примери и с 50 години стаж. Тези случаи ще останат по скоро в историята и образованието ще стане много по динамично- споделя председателя на синдикат "Образование".
"Аз самият преподавам на студенти и всъщност тези които са бакалаври и завършват учителски специалности споделят, че по скоро не планират да работят като учители."
-Защо, какво ги плаши?
Плаши ги фактът, че цялостния пакет от екстри на професията е доста труден и пълен с неизвестни. Като почнем от заплащането за млади учители, които далеч не са привлекателни. Очакванията на днешните студенти, според наша анкета бяха за 1500 лв преди години, а днес около 1000 евро стартова заплата. От там нататък обаче им липсва усещането, че те могат да бъдат в свой дом в училище. Страхът дали ще се преборят с агресията и с бумащината поставя на кантар желанието им да влязат в системата или да останат, ако вече са част от нея. Трябва да се работи в тази посока. Да, с министерството на образованието имаме един прекрасен диалог и почти оскъдни резултати. Именно в борбата с бумащината и борбата с агресията, в структурирането на родителското партньорство. Защото и тук има един страх в колегите, които са станали преподаватели- новата визия на родителско партниране в посока обществени съвети и в посока да бъдат наблюдавани учители, придобива формат на команден стил. Такава практика липсва в Европа.
Да, статистиките за следващите години са безспорни. Тази година министерството на образованието очаква да има около 4 500 пенсионирани учители.
Какви са примерите за израстване в йерархията на системата. Има ли усещане за назначения на директори и заместник директори по политически симпатии и познаства. Има ли нормативна база на основата на стаж, квалификация?
Това е най- точния пример. Може би защото един учител при сегашната нормативна база трябва да е работил десет години поне, за да стане старши. Това е първата кариерна стълба. Което не е чак толкова престижно, но е първата стълбица. Но за да стане директор, по новия закон и наредба за статута и професионалното развитие, са необходими само три години. И почти никакви конкретни изисквания за опит в системата, говоря за управлеченски опит, говоря за ценз във формат управление на образованието. Политическите лобита и рамо се случват имено поради факта, че няма правила и изисквания. Ако имаше правила нещата щяха да са ясни и щеше да бъде минимизирано това влияние. В момента нямаме правила и обратнопропроционално имаме натиск. Това трябваше да се промени преди много, много години. Например, ние от дълго време предлагаме мандатност на директорския длъжност в системата. За тази идея нямаме подкрепа нито на парламентарно, нито на министерско ниво. Политиката за избор на ръководни длъжности в системата не кореспондира с успешните европейските практики. Казахме вече, няма добри изисквания за ценз, няма добри политики за контрол, квалификация. А от лидера на образователната институция, в случая директора, зависи цялостното развитие на определено училище и детска градина. Зависят възможностите за иновация, за автономия и свобода на учителя който да може, да твори и да се отдаде на ученик. И не на последно място, да се отърве от бюрокрацията и агресията, която спъва неговите усилия да бъде пълноценен педагог.

Целият живот и кариера на Силви Вартан са движени от любов. Двигателят ѝ никога не е бил реваншизмът или амбицията, а любовта. Не е желанието да доминира или да бъде център на внимание, както често се случва при талантливи хора. Силви Вартан е дълбоко вярващ, смирен и тих човек. Любовта винаги е била нейният пътеводител. Това казва режисьорът на..
Години наред страната ни води погрешна икономическа политика. Ние взимаме заеми, не за да стимулираме икономиката, инвестициите или инфраструктура, а за да плащаме пенсии и заплати. Това мнение изрази в предаването на Радио Варна „Позиция“ Кънчо Стойчев . социолог и зам.-председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал...
Незаконното застрояване на изчезващи от кадастралната карта речни корита е резултат от пълната безотговорност на институциите. Докато те си прехвърлят топката, опасността от наводнения и човешки жертви нараства. Това каза екологът Тома Белев от Сдружение "Зелени закони" в предаването на Радио Варна POST FACTUM. Според него областните управители,..
Стефани Анастасова от няколко години пътешества около света съвсем самостоятелно. Тя споделя своите преживявания в канала си в YouTube "Около света със Стефи" , което ѝ създава множество последователи, а наскоро гостува във Варна, за да представи новата си книга, в коятo събира впечатления след 7-месечно самостоятелно пътешествие из Южна Америка...
Фестивалът "Възможното образование", посветен на хуманистичния подход в образованието, се завръща тази есен във Варна. Тридневното събитие започва в петък 31.10 и продължава до неделя 02.11. в Арт салона на Радио Варна. В програмата има прожекции на три документални филма, които разказват за успешни творчески и човеколючиви практики в българското..
Йонка Господинова е педагог и културолог, преподава в българското училище в Париж, преди това дългогодишен учител в България. Това лято тя представи и у нас своята образователна програма „Слънчеви руни“ за българските деца и за децата, посещаващи български училища в чужбина, която се радва на топъл прием от колегите й в различни държави. Част от..
Южна Корея е свят, коренно различен от нашия - организиран, дисциплиниран, толерантен и в същото време динамичен и целеустремен. Посещението в Корея беше поразяващо. С тези начални думи описа ярките си впечатления от пътуването си до Южна Корея журналистът Виолета Тончева в предаването на Радио Варна Post Factum. Тя участва в делегацията на..