От този месец всички нови автомобили в Европа ще бъдат оборудвани със система за спешни повиквания. Технологията се нарича еCALL и ще бъде монтирана във всички нови леки и лекотоварни автомобили с цел намаляване на последствията от пътнотранспортни произшествия. Разходите по инсталиране на системата възлизат на по-малко от 100 EUR, а очакваният резултат е с 2500 по-малко смъртни случая годишно.
Като обществена услуга eCall ще бъде безплатна за всички граждани, независимо от вида на превозното средство или неговата цена“, заяви докладчикът Олга Сехналова, депутат от групата на "Социалисти и демократи". Тя бе категорична, че “eCALL не прави разговорите на гражданите обект на постоянно наблюдение. Информацията се прехвърля само в момента на възникване на сериозен инцидент, задействане на въздушните възглавници и отчитане от сензорите. Зачитането на личния живот и данни е гарантирано.
Именно данните обаче провокираха дебат в пленарна зала. И по-точно опасенията, че те биха могли да бъдат използвани нецелесъобразно. Едно от мненията в тази посока бе на Ян Филип Албрехт от групата на Зелените в Европейския парламент.
"Защо да не бъде дадена възможност на този, който купува нова кола да даде съгласието си за поставянето на такава система. Защото в тази кутийка има мобилна връзка. ОК. Данните не се изпращат, но те са заключени вътре. Така че, ако законодателят реши да получи тази информация, то ще го направи. И ще разбере къде се намира вашата кола. Така че това е дълбоко навлизане в личното пространство и ние трябва да бъдем много внимателни, за да не отворим кутията на Пандора за проследяване на всеки собственик на кола навсякъде, където и да е.
Отговорите, които ЕК даде на голямата въпросителна за данните и личния живот на европейските граждани изглеждат така:
- ще се използва минимално количество основни данни, като вида на превозното средство, използваното гориво, часа, в който се е случил инцидентът, точното място и броя на пътниците.
- ще се използват единствено данни, които са абсолютно необходими за функционирането на системата
- данните ще бъдат съхранявани не по-дълго отколкото е необходимо в случай на инцидент, след което трайно ще бъдат заличавани
- данните няма да бъдат използвани за проследяване на движението
- събраните данни няма да се прехвърлят на трети лица без изричното съгласие на засегнатите.
Преди 4 години комисията призова за доброволно въвеждане на системата в леките коли. Производителите обаче не откликнаха на призива и така се стигна до необходимостта от законодателна промяна. Тогава ЕК настоятелно призовава държавите-членки да гарантират, че операторите на мобилни мрежи ще обновят своята инфраструктура, така че повикванията от системата eCall да бъдат ефективно прехвърляни към аварийно-спасителните служби.
Именно ефективността и липсата на такава предизвика по-скоро комични коментари в социалните мрежи от страна на българските потребители. И докато останалата част от Европа е обезпокоена от проследяване, то по нашите географски ширини притеснението е, че именно заради обвързаността с 112 системата едва ли ще сработи качествено.
При нормално работеща система обаче технологията би трябвало да ускори пристигането на спасителни екипи с около 40 % в градските райони и с 50 % в селските райони. Това става именно благодарение на постъпилата информация. Тя позволява да се реши незабавно какъв да е видът и мащабът на спасителната операция, ако такава е необходима. Това от своя страна ще помогне на спасителите да стигат по-бързо, за да спасяват човешки животи и да се намалят разходите при задръствания.
Европейският парламент задължи Комисията да извърши допълнителни изследвания на бордовата система в рамките на три години след влизането ѝ в сила, за да се прецени дали устройствата eCall следва да бъдат включени в други превозни средства като автобуси и камиони. Новите правила въвеждат нови задължения за производителите на автомобили. Отделни мерки, влезли в сила в края на юни 2014 г., регулират инфраструктурата за обработка на сигналите на системата eCall, която трябва да бъде въведена от страните членки на ЕС до 1 октомври 2017 г.
Най-тежката мярка „задържане под стража“ бе наложена на 18-годишния Никола Бургазлиев, който на 14 август блъсна с АТВ петима души в курорта Слънчев бряг. Решението на съда е окончателно и беше посрещнато с аплодисменти. Изпълнението на мярката е преведено в действие веднага, предаде БНР-Бургас. Днес стана ясно, че прокуратурата ще поиска от съда..
Жители на село Константиново се събраха на протест пред Регионалното управление на образованието във Варна заради уволнение на директорката на Основното училище "Св. Климент Охридски" в населеното място Марияна Богомилова. Досегашната директорка е подписала оставката си и към днешна дата няма спечелил конкурса, а новите кандидати не отговарят на..
През 2024 г., след почти две десетилетия борба на активисти, учени и граждани, Министерството на околната среда и водите обяви Камчийски пясъци за защитена местност. Камчийски пясъци са едно от последните диви места по българското Черноморие с над 4000 декара дюни и лонгозни гори. Днес обаче този успех отново е поставен под въпрос,..
В района на Манастирски рид, разположен между курорта „Св. св. Константин и Елена“ и местността Аладжа манастир, проблемът с извозването и изхвърлянето на отпадъци продължава да бъде сериозен въпреки поставянето на първия зелен контейнер за тревни и градински отпадъци. Новият контейнер, осигурен от общината, беше представен като решение за част..
Фирмата, предлагаща парасейлинг, при който в Несебър загина 8-годишно момче, не е била проверявана от Инспекцията по труда, но такава проверка предстои. Това каза министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов в Слънчев бряг, където започнаха проверки дали работодателите спазват трудовото законодателство. Медицинската експертиза: Гръдна..
12-годишният Димитър Иванов е бил ударен от ток, докато играе с по-малкия си 10-годишен брат, на детска площадка в кв. "Младост", разположена южно от бл. 115. Инцидентът е станал вчера около 20 часа. Детето е без опасност за живота, но има обгаряния по ръцете, настанено е в Терапията за петдневно наблюдение. Това разказа майката на пострадалото дете..