Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директорът на европотребители: "Плащайте с банкова карта по интернет!"

| обновено на 20.05.18 в 18:16

Варна е на второ място в страната по електронна пазаруване. Все повече българи избират къде да почиват и плащат през интернет.  80 процента от сигналите в Европейския потребителски център са на българи, които са пазарували зад граница. 2000 са жалбите през миналата година и една - трета от тях са свързани с онлайн търговията.  Европейският потребителски център България съществува от 10 години и предлага безплатна помощ и съвети при пътуване в Европа или при покупка на стоки и услуги от друга държава членка, Исландия или Норвегия. Експертите на центъра оказват безплатна професионална помощ и разглеждане на жалба срещу търговец, регистриран в друга държава членка, например чуждестранен онлайн магазин или туроператор. "Целта е да не се стига до съд", каза за Радио Варна директорът на центъра Игнат Арсенов.

Какво трябва да знаят потребителите? - интервю на Габриела Гаврилова:

Българите най-често се оплакват от това, че не могат да върнат закупената стока, тъй като нямат адрес, не знаят кой е търговеца или срещат затруднение с комуникацията, както и бавят връщането на парите.
Какъв е срока за връщане на пари?
Няма закон в тази област, но практика на Европейския потребителски център е това да стане до 70 дни. Процедурата е по-бавна, защото когато жалбата е срещу европейски търговец, трябва да бъдат подготвени всички документи на съответния език.
Безплатно ли е това за клиентите?
Всичко е безплатно. Ние се финансираме от ЕК и българското правителство. Нашите услуги са безплатни за български граждани, включително контакта със съответния търговец и познаването на законодателството на съответната страна.

СнимкаКакво трябва да знаят потребителите?
Потребителите трябва да знаят, че трябва да са спокойни, защото повечето покупки протичат нормално,тъй като на фона на толкова много транзакции има само 2 000 жалби. Добре е да знаят своите права.
На територията на ЕС има 14 дни за право на отказ. Всичко, което е закупено по интернет, с изключение на бързоразвалящи се продукти или стоки, при които има риск за хигиената, може да се върнат само защото не ги харесваме.
Включително техника?
Разбира се! Купуваме телевизор, включваме го в тока да проверим дали работи, но не може да го ползваме 14 дни. Изпробваме всичко така, както бихме го направили в магазин. Дрехата например не може да се изпере...Много е важно да се пази закупеното, защото особено за дрехи няма да ни върнат цялата сума пари...
Българските потребители грешат, когато не проверяват закупената стока. Идва куриерът, но по някаква причини не се проверява. Често куриерите се оправдават, че много бързат, особено когато знаят, че доставката е повредена по някакъв начин. Трябва да се провери за външни повреди в случаите, когато имаме право на преглед. Защото ако се подпише, че сме я получили в добро състояние, а това не е така, нещата са много сложни.
Връщането става с имейл до търговеца, който поема и парите за доставката, ние плащаме само за връщането на стоката.
Много е важно да се преглежда внимателно сайта на търговеца. Има такива с правописни грешки и много често те са от Китай или държава, която не може да установим. Затова ако платим, губим парите.
Трябва да внимаваме и как плащаме. Нека това става с банкова карта, защото има възможност за оспорване на плащането. Може да плащаме и чрез различните системи, които предлагат големите магазини и дават възможност за защита на купувача.
Не е нормално, ако стока се предлага на много ниска цена. Това предполага, че нещо не е редно. Нека да го проверим. Потребителите трябва да си свършат домашното - да използват онлайн магазини, който познават или е препоръчан от приятели. Ако е нов сайт  - да видят кога е създаден, какви са коментарите за него, да видят има ли посочен адрес на търговеца. Трябва да сме внимателни, както на улицата. Ние не влизаме в случаен магазин, нали? и ако го направим, внимателно оглеждаме всичко.
Когато потребителите имат проблем с български магазини, се обръщат към Комисията за защита на потребителите. Ако това е от онлайн магазин в ЕС, тогава сигналите се подават в Европейския потребителски център.
А ако е в трети страни?
Тогава възможностите за реакция са лимитирани.  Чрез начини на плащане. Оспорването на плащането чрез банковата карта е най-лесно, но понякога и там има проблем. В тези случаи трябва да се влага още повече внимание и съветът ми е да се пазарува от проверени търговци и платформи, където има защити. Там обаче няма да важат 14 дневен срок за връщане и 2 години гаранция.
Цялото интервю с директора на Европейския потребителски център България Игнат Арсенов може да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кап.Тома Томов: Ветроходът "Калиакра" вече е като развалина (ВИДЕО)

Дългогодишният капитан на ветрохода "Калиакра" капитан Тома Томов остана възмутен от факта, че корабът е превърнат в ресторант на морската гара във Варна. Той смята, че има много други форми "Калиакра" да се издържа.  Томов припомни, че миналата година са вложени средства за козметични ремонти на ветрохода. Това е кораб, който може да носи не само..

публикувано на 05.08.25 в 08:05

Изложбата "Цветя, машини, облаци, органи" - Александър Габровски с поглед към битието във всичките му форми и прояви

"Цветя, машини, облаци, органи" се нарича третата самостоятелна изложба на 22-годишния Александър Габровски, варненец, който е студент във Виена. “Можете да очаквате пърформанс, трансформърс, световъртеж, цъфнали картофи, винтове, болтове, гайки, музика, лъчи, кактуси, корали, кръв, подскоци на един крак, кръстословици и други ритуали “-това бе..

публикувано на 04.08.25 в 07:00

Мая Бочева, илюстратор и автор на детски издания: Интерактивните книжки подкрепят четенето

Варна е домакин на литературния фестивал „Море от книги“. Събитието започна в събота и ще продължи до 10 август на централната пешеходна зона на бул. „Княз Борис I“. Организатор е варненско издателство за детски книжки и игри, с подкрепата на Община Варна. Целта им е да не остава градът без такова събитие изобщо. Специално внимание е отделено на..

публикувано на 03.08.25 в 16:25

Виктор Минчев: Творческото мислене е необходимо на всеки - независимо дали го осъзнава или не

Виктор Минчев е сред утвърдените специалисти по копирайтинг в България. Той е от Варна, базиран е в София и обслужва бизнеси от цялата страна. "Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстови материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми –..

публикувано на 03.08.25 в 07:05
Йонка Господинова с деца в Силистра

Педагог: СИП "Религия" през 90-те беше желан предмет. Той е необходимост за по-висока нравственост

Йонка Господинова е педагог и културолог, преподава в българското училище в Париж, преди това дългогодишен учител в България. Това лято тя представя у нас своята образователна програма „Слънчеви руни“ за българските деца и за децата, посещаващи български училища в чужбина, която се радва на топъл прием от колегите й в различни държави. Йонка..

публикувано на 02.08.25 в 15:20

Венета Тодорова: Август ще е горещ, с минимални валежи

Август месец няма да се различава съществено от предходния – юли и ще е доста топъл и с изключително малко валежи, каза в интервю за Радио Варна Венета Тодорова, ръководител „Прогнози“ в НИМХ-Варна. Ще е горещо, като второто и третото десетдневие се очакват температури на въздуха до 39 градуса, особено около 20-23 август...

обновено на 02.08.25 в 11:54

Международният джаз фестивал „Варненско лято“ започва тази вечер

Международният джаз фестивал „Варненско лято“ ще се проведе от 1 до 3 август  в двора на Археологическия музей, съобщи за Радио Варна Вероника Вапирова, дъщеря на Анатолий Вапиров – основател на фестивала. Събитието започва в 20:30 часа. В рамките на тридневната програма любителите на музиката ще чуят 6 концерта. Както винаги, ще..

публикувано на 01.08.25 в 14:05