Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директорът на европотребители: "Плащайте с банкова карта по интернет!"

| обновено на 20.05.18 в 18:16

Варна е на второ място в страната по електронна пазаруване. Все повече българи избират къде да почиват и плащат през интернет.  80 процента от сигналите в Европейския потребителски център са на българи, които са пазарували зад граница. 2000 са жалбите през миналата година и една - трета от тях са свързани с онлайн търговията.  Европейският потребителски център България съществува от 10 години и предлага безплатна помощ и съвети при пътуване в Европа или при покупка на стоки и услуги от друга държава членка, Исландия или Норвегия. Експертите на центъра оказват безплатна професионална помощ и разглеждане на жалба срещу търговец, регистриран в друга държава членка, например чуждестранен онлайн магазин или туроператор. "Целта е да не се стига до съд", каза за Радио Варна директорът на центъра Игнат Арсенов.

Какво трябва да знаят потребителите? - интервю на Габриела Гаврилова:

Българите най-често се оплакват от това, че не могат да върнат закупената стока, тъй като нямат адрес, не знаят кой е търговеца или срещат затруднение с комуникацията, както и бавят връщането на парите.
Какъв е срока за връщане на пари?
Няма закон в тази област, но практика на Европейския потребителски център е това да стане до 70 дни. Процедурата е по-бавна, защото когато жалбата е срещу европейски търговец, трябва да бъдат подготвени всички документи на съответния език.
Безплатно ли е това за клиентите?
Всичко е безплатно. Ние се финансираме от ЕК и българското правителство. Нашите услуги са безплатни за български граждани, включително контакта със съответния търговец и познаването на законодателството на съответната страна.

СнимкаКакво трябва да знаят потребителите?
Потребителите трябва да знаят, че трябва да са спокойни, защото повечето покупки протичат нормално,тъй като на фона на толкова много транзакции има само 2 000 жалби. Добре е да знаят своите права.
На територията на ЕС има 14 дни за право на отказ. Всичко, което е закупено по интернет, с изключение на бързоразвалящи се продукти или стоки, при които има риск за хигиената, може да се върнат само защото не ги харесваме.
Включително техника?
Разбира се! Купуваме телевизор, включваме го в тока да проверим дали работи, но не може да го ползваме 14 дни. Изпробваме всичко така, както бихме го направили в магазин. Дрехата например не може да се изпере...Много е важно да се пази закупеното, защото особено за дрехи няма да ни върнат цялата сума пари...
Българските потребители грешат, когато не проверяват закупената стока. Идва куриерът, но по някаква причини не се проверява. Често куриерите се оправдават, че много бързат, особено когато знаят, че доставката е повредена по някакъв начин. Трябва да се провери за външни повреди в случаите, когато имаме право на преглед. Защото ако се подпише, че сме я получили в добро състояние, а това не е така, нещата са много сложни.
Връщането става с имейл до търговеца, който поема и парите за доставката, ние плащаме само за връщането на стоката.
Много е важно да се преглежда внимателно сайта на търговеца. Има такива с правописни грешки и много често те са от Китай или държава, която не може да установим. Затова ако платим, губим парите.
Трябва да внимаваме и как плащаме. Нека това става с банкова карта, защото има възможност за оспорване на плащането. Може да плащаме и чрез различните системи, които предлагат големите магазини и дават възможност за защита на купувача.
Не е нормално, ако стока се предлага на много ниска цена. Това предполага, че нещо не е редно. Нека да го проверим. Потребителите трябва да си свършат домашното - да използват онлайн магазини, който познават или е препоръчан от приятели. Ако е нов сайт  - да видят кога е създаден, какви са коментарите за него, да видят има ли посочен адрес на търговеца. Трябва да сме внимателни, както на улицата. Ние не влизаме в случаен магазин, нали? и ако го направим, внимателно оглеждаме всичко.
Когато потребителите имат проблем с български магазини, се обръщат към Комисията за защита на потребителите. Ако това е от онлайн магазин в ЕС, тогава сигналите се подават в Европейския потребителски център.
А ако е в трети страни?
Тогава възможностите за реакция са лимитирани.  Чрез начини на плащане. Оспорването на плащането чрез банковата карта е най-лесно, но понякога и там има проблем. В тези случаи трябва да се влага още повече внимание и съветът ми е да се пазарува от проверени търговци и платформи, където има защити. Там обаче няма да важат 14 дневен срок за връщане и 2 години гаранция.
Цялото интервю с директора на Европейския потребителски център България Игнат Арсенов може да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Pi Stoffers (LORD OF THE LOST): Артистите трябва да създават, каквото искат да създават

Интервю с Pi Stoffers (LORD OF THE LOST) В екстремните жанрове на музиката е рядкост някой артист да се изправи пред предизвикателството на тройния албум. Примери има, но издаването на трилогия е много рисково начинание. И в същото време се изисква доза смелост и дързост да го направиш в времена, в които албумите все повече губят значението си...

публикувано на 19.07.25 в 19:46
Богдан Богданов

Богдан Богданов, ПП: Репресиите срещу нас няма да спрат, очакваме сценарият с Благомир Коцев да се повтори и в Благоевград

Според бившия министър на икономиката и настоящ депутат от ПП/ДБ, в момента управлява коалицията Борисов - Пеевски. В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция", той заяви, че тази коалиция ще работи докато бъде постигната абсолютна диктатура, за да наложат стария модел. „Разбраха, че с нас не могат да го наложат“- каза народният представител...

публикувано на 19.07.25 в 15:45

Адв. Бранимир Балачев, ГЕРБ/СДС: Разследването срещу кмета на Варна тепърва започва

Разследването срещу кмета на Варна тепърва започва. Това обяви в ефира на обзорното предаване „Позиция“ депутатът от ГЕРБ/СДС Бранимир Балачев. Той заяви, че според информацията, с която разполага, има достатъчно материал за повдигане на обвинение в организирана престъпна група. Народният представител припомни странното напускане на Диан Иванов..

публикувано на 19.07.25 в 14:39

Andreas Kisser (SEPULTURA): 40 години са красива история

Интервю с Andreas Kisser (SEPULTURA) 40 години отминаха от момента, в който няколко невръстни младежи от Бразилия направиха немислимото - събраха група и я кръстиха SEPULTURA. 40 години по-късно споровете коя е истинската SEPULTURA продължават. Дали тази SEPULTURA, която съвсем скоро ще достигне края на пътя, е автентичната? Какво значение има,..

публикувано на 18.07.25 в 08:00

Росица Димитрова - една мечтателка с фотоапарат

Мечтателка с фотоапарат, която преследва залези, изгреви и луната. Това е Росица Димитрова от Варна, травъл блогър, пътешественик, фотограф и ловец на кадри, които често обикалят света преди нея в медии като "National Geographic" и "Forbes". За втора поредна година нейна снимка влиза в престижна селекция на "Capture the Atlas", озаглавена "Нощните..

публикувано на 17.07.25 в 08:00

Първият треньор на Иван Иванов: Тренировките бяха забавление с впечатляващи резултати

Когато Иван дойде да тренира на 5 години и половина, бяхме като деца на лунапарк - забавление безкрай, а резултатите са впечатляващи - създадохме плашещо добър на корта човек. Така описа работата си с шампиона на "Уимбълдън" първият треньор на Иван Иванов - Пламен Радев.   Всичко, което съм постигнал, е благодарение на усилията, вложили в мен..

публикувано на 16.07.25 в 09:00

Шампионът на "Уимбълдън" Иван Иванов: Да играя и да постигна успех на този корт е нещо уникално

Варненският състезател по тенис Иван Иванов, който спечели "Уимбълдън", се завърна в родния си град от Лондон.  Tой беше посрещнат като национален герой на Летище Варна снощи.  Звездно посрещане във Варна на Иван Иванов - носителят на титлата от Уимбълдън (ВИДЕО) "Очаквах такова посрещане, бяха ми казали по телефона, но все пак такава..

публикувано на 16.07.25 в 08:16