Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лилия Големинова: Когато за първи път гледах „Нестинарка“ в Стара Загора, през цялото време плаках

110 години от рождението на Марин Големинов – под шапката на този юбилей е изложбата „Фрески и звуци“, подредена до 15 февруари във фоайето на Регионалната библиотека „Пенчо Славейков“ във Варна. От морската столица започва и мини-турнето на балета „Нестинарка“ днес, представен от Старозагорската опера. Балетът по музика на Марин Големинов и хореография на Маргарита Арнаудова ще бъде представен от 19 часа на основна сцена в Държавна опера-Варна.

Знакови мигове от живота на маестро Марин Големинов, селектирани в снимки, ръкописи, писма и дипломи, са включени в експозицията с автор Лилия Големинова. Тя е водещ в БНР – Радио София, и гостува в Радио Варна, за да разкаже за спомените, останали в сърцето й, от нейния дядо, за силата на музиката и големия архив на маестро Марин Големинов.

Какво различава Вашият дядо от останалите български композитори?

Марин Големинов остави на всички нас широтата на своя мироглед. Аз от своя страна имах привилегията да прекарвам много време, да пътувам с него. Това, което го отличава от другите големи български композитори от това второ поколение, е че първо той е живял много години – 92. Имал е голямо развитие в композиторския си език. Късният Големинов е много различен от ранния Големинов, той има изключително авангарден език. При него във всяко едно отношение нещата са вървели напред. И до ден-днешен при мен идват композитори, които разказват, че като са били млади, той е бил човекът, който им е помагал и ги е насърчавал да бъдат модерни, нови, авангардни. Умееше, въпреки годините си, да бъде в крак с времето. Той е преживял много големи промени в чисто композиторското си развитие.

Кореспонденциите, които докато разглеждахте, и Вас докоснаха много дълбоко?

Може би донякъде писмата с Димитър Ненов, един от много интересните български композитори. Той е бил архитект и изключителен пианист, който му обяснява неща, свързани с други големи музиканти, с техните отношения и нотите, които му е дал. Аз съм чувала от някои от разказите на неговите учители, че Ги дьо Лионкур, който е бил един от професорите му в Париж, му е написал, когато се дипломира Марин Големинов с първия си квартет: „Толкова е хубав квартетът ви, че бих искал аз да съм го написал“. Ей такива неща успях вече наистина да намеря – неща, които в реалността на практика съм слушала, но можах да ги видя след това написани. Най-хубавото нещо, което открих около тази изложба и хората, които ми се обадиха, е че музиката на дядо ми е жива и хората продължават да я изпълняват. Вярвам, че причината е, че тя просто е добра. Вярвам, че не е била само продукт на тогавашния момент или тогавашното време. В една картичка намерих написано и посланието от Оливие Месен, който беше много близък до дядо ми и ходеше на нашата вила в Бистрица: „Така, както пеят птиците тук, в Бистрица, не пеят никъде във Франция“.

Очакваме съвсем скоро балета „Нестинарка“ във Варна, от където тръгва и мини-турнето.

Да, много се радвам, че „Нестинарка“ гостува във Варна тази вечер. Това е оригиналната постановка на Маргарита Арнаудова. Цветен, прекрасен и международен е съставът на Старозагорския балет – на сцената могат да се видят китайски танцьори, образът на Найден се играе от албански балетист. Анелия Димитрова, която играе Демна, е изключителна. Тя получи „Кристална лира“ за това превъплъщение. Когато за първи път отидох в Стара Загора да гледам този спектакъл, през цялото време плаках. Смятам, че това е не само защото е свързан с дядо ми и със семейството, а защото това е един изключителен спектакъл.

Какви са събитията, посветени на 110-годишнина от рождението на Марин Големинов и какво предстои оттук насетне?

През миналата година се възродиха произведения, които не бяха свирени от 30-40-50 години – концерт за цигулка на Марио Хосен, изпълняван от Боян Лечев през 70-те години, два концерта за виолончело. На 1 февруари в София предстои концерт контрабас на акад. Георги Минчев, един от учениците на дядо ми. Той посвещава този концерт на своите учители – там са Големинов, Оливие Месиен и Родион Шчедрин, събрани в едно. Много неща към този момент се случиха вече, но и продължават. Очаква се да бъде издаден един диск с творби, които се записват от симфоничния оркестър на БНР. Предстоят и два концерта, единият от които е записан от Христо Танев. Това е концерт, който на практика никога не е бил изпълняван официално – тогава се е считало, че е бил твърде модернистичен. В няколко оперни театъра тече подготовка по поставяне на някои от оперите на Марин Големинов, които чакам с голямо нетърпение. Връчихме и за поредна година наградата на името на Марин Големинов, тази година на „Арабеск“. Този балет, заедно със софийските солисти, са двата състава, които непрестанно играят или свирят музика на Големинов. За щастие музиката продължава да живее! Смятам, че музиката, в който и етап от детството да присъства на един човек, остава за цял живот. Отношението ти към музиката определя цялото ти отношение къ
м света – то във всяко нещо после дава своето отражение!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кметът на Гурково Тодор Георгиев: Искам да оставя селото в приличен вид, търсят се доброволци за парка

Жителите по селата също очакват приемането на републиканския бюджет, респективно общински, за да набележат задачите за новата година и плануват разходите си по тях. А дотогава не разчитат само на публичните средства, но и на дарения, спонсори, доброволен труд. „Това ще ми бъде последният мандат. Искам да оставя селото в приличен вид“ – казва по..

публикувано на 07.02.25 в 08:00
Изображението е илюстративно.

Пластичен хирург: Немедицински специалисти категорично нямат право да поставят ботокс

Немедицински специалисти нямат право да извършват естетични процедури. Това категорично мнение в предаването "Новият ден" изрази доц. д-р  Даниел Янков от Клиниката по пластична хирургия към Военномедицинска академия-Варна, във връзка с пострадалите след поставяне на ботокс, настанени в "Пирогов".  Лекарите, които според съществуващото..

публикувано на 06.02.25 в 08:05

Adrian Thessenvitz (AD INFINITUM): Не си подготвен единствено за тези неща, за които не си подготвен

Интервю с Adrian Thessenvitz (AD INFINITUM) Швейцарската симфонична метъл банда AD INFINITUM ще направи първи концерт в България. Групата е част от турнето на ELUVEITIE и INFECTED RAIN. Датата за България е 9 февруари, мястото – софийският клуб „Joy Station“. Организатори са „BGTSC“. В предишно предаване представихме новия албум на групата..

публикувано на 06.02.25 в 06:30

Експерт: От 2014 година насам има почти 80 законопроекта за промени в Изборния кодекс

От 2014 година насам има почти 80 законопроекта за изменение и допълнение на изборното законодателство, голяма част от които са внесени няколко месеца преди изборите. Това сочи анализ на Института за развитие на публичната среда, каза Лилиан Никифорова. Тя добави, че тази практика трябва да бъде прекратена, тъй като по думите ѝ няколко парламента са..

публикувано на 05.02.25 в 08:25
Георги Христов

Георги Христов: Музиката се създава от творци, не от машини

Музиката се създава от творците, не се създава от машина или компютър. Това подчерта в интервю за Радио Варна Георги Христов. Той допълни, че купуването на бийтове и използването им в песните не е изкуство, коментирайки темата за навлизането на изкуствения интелект в музикалната индустрия. "Повечето новосъздадени песни са просто изкуствен интелект...

публикувано на 04.02.25 в 08:25

Група PIZZZA си търси вокалист

PIZZZA е една от най-обичаните групи на българската ъндърграунд сцена, а 26-годишната ѝ история я прави и една от най-дълголетните. Съставът ѝ към момента включва Кобо (китара), Кайо (бас), Рамбо (барабани), Витко (тромбон) и Явката (тромпет), а Каската, който до скоро беше фронтмен, вече не е част от бандата. За съжаление се наложи да се разделим..

публикувано на 03.02.25 в 08:20

Варненски студент създаде триста шрифта

Студент на Варненския свободен университет /ВСУ/ представя оригинален шрифт на Международното триенале на типографията в Полша. Шрифтът е наречен VFU (Visionary Font Ultra) и е изработен от студента от трети курс в специалност "Графичен дизайн" Володимир Федотов . Той е един от тримата представители на България, избрани за участие в..

публикувано на 31.01.25 в 08:00