Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Там, където материалният свят не съществува

Българският манастир в Атон "Свети Георги Зограф" т.г. отбелязва 1 100 години от създаването си. Според легендите в началото на 10-ти век образът на Свети Георги се самоизобразява по чудодеен начин в основаващият се по това време Зографски манастир в Атонската света гора. Затова тримата братя монаси Аарон, Моисей и Йоан дават на манастира името „Свети Георги Изограф“ - т.е. който сам се е изписал на иконата. Днес макар и извън пределите на България, светата обител с 1 100-годишна история остава най-големият български православен манастир. "Бих се върнал отново там. Ако не сега, то някой ден с внуците", сподели в предаването "Новият ден" варненецът Стефан Георгиев, който разказа за поклонническото си пътуване до Атон със своя син и предостави снимки оттам (вж.галерията по-долу):

Честит Гергьовден на вашите слушатели! Посещението до Атон се случи на втория път. Преди 10-тина години, когато синът ми все още беше ученик, заедно с приятел от София и неговия син решихме, че е време да извършим това богоугодно дело и да покажем на нашите синове тези свети места. Естествено, рестриктивно е само за мъже, затова бяхме в този състав.

С какво се отличава Българският манастир в Атон "Свети Георги Зограф" или той се вписва в Атонските манастири като в един цял ансамбъл?

Останалите манастири са видими от морето, тъй като лодката минава близо до брега. Българският не се вижда, той е по-навътре. На външен облик всеки си има своите особености, отвътре аз не мога да кажа, защото съм посетил само българския. Има традиция да посрещат гостите с локум и кафе. След това вписват имената на посетителите в техния регистър.

Как участвахте в живота на манастира през този няколкодневен престой?

Предположихме, че ще ни дадат работа в кухня, двор, някъде където имат недостиг на хора. Бяхме изненадани, когато монахът, който ни посрещна и е връзката с външните посетители, ни донесе голям брой черчевета. Това са дървени решетки, на които е закована метална мрежа против комарите. Беше ръждясала и накъсана. Тъй като, така се изрази човекът, братята много страдат от комарите, помоли да им съдействаме с монтажа на нова мрежа. Справихме се достойно с тази задача и си спечелихме правото да останем по-дълго. След като изпълнихме задачата получихме поканата да споделим кафе с този монах, който ни посрещна. Това беше най-хубавото кафе, което съм пил през живота си, защото бяхме поканени на терасата към залата за посрещане на гостите - тя е конзола над пропастта в буквалния смисъл! Със страхотна гледка, подредени лозови масиви, терасирани. Очевидно там кипи доста земеделски труд.

Има ли нещо различно, специфично в този манастир "Свети Георги Зограф" в Атон, което го отличава от сухоземните тук?

Аз бих го сравнил с Рилския манастир, защото той е така по-внушителен, на много етажи. Другите манастири в България са на един или два ката сгради. Токът на манастира в Атон се гаси в 9 часа, портите се затварят и настъпват тишина и спокойствие. В 3 часа сутринта клепалото започва да хлопа, което е зов за молитва. Тя започва в 3 и половина, ако не греша, и продължава до закуска. Бях се настроил, че ще участвам в тази молитва. Минах през банята да се избръсна, сложих си и афтършейв. Седнах до един от монасите, но в този момент той стана и си смени мястото. Не искаше да стои до мен, защото излъчвах твърде светски неща, с които те не са свикнали. Очевидно бях нарушил неговото разбиране.

Тръгнахте ли си променен?

Да, защото се докоснах до различен начин на живот. Никой от присъстващите в манастира не се интересува от материалното. А в края на краищата днешният свят се бори между материалното и духовното. За хората, които живеят там притежанието е нищо, то няма смисъл. Смятам, че и синът ми се обогати. До манастира има изкачване, върви се доста, а ние сме натоварени с багаж и се изисква усилие. Вървим, потни и изморени, а децата се оплакват.  Аз му казах: "На свято място си, носи, моли се и може би ще бъдат чути молитвите ти". Малко по-късно дойде един пикап след нас, от който ни поканиха да ни качат до манастира (смее се). Това в рамките на шегата, разбира се, но ето че молитвите помагат понякога. Със сигурност ще се върна, ако не в тези времена, в бъдеще с внуците задължително.

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Marty Friedman (екс-MEGADETH, екс-CACOPHONY): Личният музикален почерк е много важен

Интервю с Marty Friedman (екс-MEGADETH, екс-CACOPHONY) Marty Friedman е добре познат в китарния свят. Още повече, че записва два изключителни албума с CACOPHONY и Jason Becker. С Marty Friedman са и т.нар. класически албуми на MEGADETH. Още докато беше част от състава на Dave Mustaine, китарният герой показа и другото си, по-романтично лице...

публикувано на 19.10.24 в 11:23

В Памир и Тиеншан трябва да си готов дори на страдания

Едни от най-красивите планински райони на Земята. Така дълбокият познавач на изтока и запленен от географията пътешественик Красен Желязков описва местата през които премина това лято. Над 2500 км. изминати за три седмици из суровите планини Памир и Тиеншан в държавите Таджикистан и Киргизстан е приключение, което той сподели първо за слушателите на..

публикувано на 18.10.24 в 08:30

„Поезия безкрай“ на Синелибри във Варна

На хоризонта е празничното десето издание на Международния кино-литературен фестивал Синелибри, което се провежда под мотото „Поезия безкрай“ в знак на преклонение пред безспорните гении на поетическото изкуство и великите киновизионери, на които дължим мощни полети на духа. Между 17 и 31 октомври киноманите във Варна ще имат..

публикувано на 17.10.24 в 08:05

Katrine Stenbekk (KALANDRA): Българите сте невероятна музикална нация

Интервю с Katrine Stenbekk, Florian Winter и Jogeir Mæland (KALANDRA) За първи път KALANDRA направиха хедлайнърски концерт в България. На 5 октомври по покана на „Blue Hills Events“ норвежците представиха новия албум „A Frame of Mind”. Концертът бе открит от специалния гост Lili Refrain. KALANDRA имат дълбока връзка със своите норвежки..

публикувано на 16.10.24 в 15:15

Предприемачът, открил римската статуя във Варна: Всички изпитахме огромно щастие

Строителният предприемач Георги Крайчев е човекът, открил статуята от римско време, заедно с багериста Даниел Димитров, с когото са заедно на терен. "Това е моментът, в който всеки взема своето решение съобразно ценностната система и морала си", отбеляза Крайчев при гостуването си в предаването "Новият ден" на Радио Варна. Така, б..

публикувано на 15.10.24 в 17:20

Аглика Олтеан: След спектакъла "Както ви харесва" публиката ще излезе от театъра пречистена, по-добра и по-щедра

"Както ви харесва" от Уилям Шекспир е най-новата постановка на Варненския драматичен театър. Премиерните спектакли ще бъдат на 16 и 17 октомври от 19 часа на сцената на ДТ "Стоян Бъчваров".  "Както ви харесва" е първата постановка в България на Габор Томпа, румънски режисьор, президент на Съюза на театрите в Европа. Драматург на спектакъла е Аглика..

публикувано на 15.10.24 в 08:30

Столетницата Стоянка Райчева: На никого зло не съм направила

Стоянка Райчева, която живее от 22 години във Варна, навърши достолепните 100 години. Тя има две дъщери, петима внуци и шестима внуци и споделя, че рецептата за дълголетие е много проста. "На никого зло не съм направила - на мен са правили, но аз не отмъщавам", коментира Райчева.  Силният характер на столетницата крепи цялата фамилия. Работила..