Печална истина е, че всяка здравна криза поражда собствена пандемия от дезинформация.
През 80-те и 90-те така беше с митовете около СПИН - от вярването, че вирусът на ХИВ е измислен в правителствена лаборатория до внушението,че ХИВ тестовете не са нанеждни, че даже до фрапантното твърдение, че може да се лекува с козе мляко. Лошото е, че подобни твърдения пораждат рисково поведение и усилват кризата, пише BBC Future.
Днес всички ние наблюдаваме разцъфването на фалшивите новини - този път около коронавирусната пандемия. Погрешната информация, усилена от социалните мрежи, обхваща всичко - от първопричините за избухването на епидемията до начините да се предпазим от заразата.
В най-лошия вариант фалшивата информация причинява вреди - пресен е случаят с провинция в Иран, където повече хора са умрели от пиене на индустриален етанол заради твърдението, че предпазвал от Covid-19, отколкото от зараза с Covid-19.
Смятаме, че по-високата интелигентност или образованост биха ни помогнали да отделяме фактите от измислиците, обаче не липсват и доказателства за противното. Има и немалко образовани хора, които се хващат на фалшивата информация.
Такъв е случаят на Кели Броган, видна Covid-19 конспираторка, която има диплома по медицина от Масачузетския технологичен институт и по психиатрия от университета Корнел. Това не й пречи да отхвърли доказателствата за опасността на вируса и да разпространява псевдонаучни идеи.
Част от проблема се корени в природата на самите съобщения
Плуваме в море от информация и често оставяме интуицията си да реши кое е вярно и кое не. А едно съобщение лесно може да мине за достоверно чрез няколко прости трика, които ни отказват да впрегнем аналитичното си мислене в действие и да проверим източника на информацията:
•Когато информацията тече гладко, критичността ни се приспива.
•Простото наличие на илюстрация наред с текста, повишава доверието ни - дори когато изображението само бегло илюстрира информацията.
•Изображението, придружаващо съобщение за открито ново лечение, не предлага доказателство на твърдението, но ни помага да визуализираме сценария и да приемем "гладкостта на възприемането" като знак, че е вярно. По сходни начини действа описателният език или въздействащата лична история, а също включването на познати факти и споменаването на уважавани, международно признати институции - всичко това помага лъжата да се обвие в пластове информация, кореспондираща с предишни наши знания.
Колкото по-често виждаме нещо в нюзфийда си, толкова по-вероятно е да му повярваме, даже първоначално да сме били скептични.
Това е добре познатото твърдение, приписвано на Гьоблес, че една лъжа, повторена 100 пъти се превръща в истина. Честото повторение повишава чувството за познатост, което бъркаме с истинност.
Тези методи, разбира се, не са нови, но днес социалните мрежи усилват до максимум лековерието ни. Скорошни изследвания показват, че сме склонни да споделим информация, без да се замислим дали е вярна. Вероятно, защото споделяйки, хората мислят повече за лайковете и коментарите, отколкото за достоверността.
Социалните медии не поощряват истината, те поощряват ангажирането.
В много случаи хората споделят дадена информация с надеждата, ако е вярна, някой друг да потвърди това и приемат, че ако не е така - не вредят. Дали става дума за измислянето на домашно лекарство против вируса или тъмен правителствен заговор - идеята, че ще получат силен отзвук, насърчава споделянето там, където единственият съществен въпрос е: истина ли е това?
Някои хора са по-податливи на внушения от други. Психолозите са създали тестове, който определят степента на податливост. Например: "Бащата на Емили има три дъщери. Първите две се казват Ейприл (април) и Мей (май), как се казва третата?
Интуитивният отговор е Джун (юни), правлиният отговор е Емили.
За да отговорите правилно, трябва да потиснете спонтанната си реакция. По тази причина когнитивните тестове мерят не толкова степента на интелигентност, колкото готовността да използваме тази интелигентност в решаването на различни задачи, да предпочетем аналитичното мислене пред непосредствената интуитивност.
Учените наричат тези хора "когнитивни скъперници" - такива, които имат нужните ментални резерви, но не "черпят" от тях, пазят си ги.
Когнитивното скъперничество е нещото, което ни прави податливи на предразсъдъци и също така променя начина, по който консумираме информацията, а социалните медии ни насърчават да го проявяваме. Имайте го предвид следващия път, когато прочетете някое бомбастично твърдение.
Източник BBC Future
Cineland®, новият оператор на кинокомплекса в Grand Mall - Варна, обяви днес, че зрителите, които ще посещават кинокомплекса, отново ще могат да се насладят на най-иновативното в света кино изживяване, когато IMAX® локацията отвори врати отново в края на ноември тази година. IMAX локацията ще бъде изцяло обновена с луксозни „реклайнър“ седалки,..
Бившият колекционер на монети Иван Попов представи във Варна по време на научната конференция "Културното наследство на Варна и Черноморския регион", която се провежда в планетариума на Висшето военноморско училище "Никола Й. Вапцаров", лекция на тема "Тракийските и римски монети, сечени в древния Одесос". Попов е имал колекция от над 3700..
Груповата фотографска изложба „НА ФОКУС – Градска среда: кварталите и хората на Варна“ се открива днес в пространството за култура и обучение „Аморфа“ (на ул. „Драган Цанков“ №10 до Адвокатската градинка във Варна). Събитието е с вход свободен и ще остане отворено за посетители до 4 октомври. Десет млади фотографи представят свои серии,..
За седми пореден път във Варна ще се проведе семейният празник „ВАРНА ИГРАЕ“. Събитието ще бъде от 10.30 до 15 часа в района на Морско казино и сцена "Раковина" в Морската градина и е напълно безплатно, подчертават организаторите. Тази година освен ретро игрите - фунийки, лагерни колички, прашки, топки и въжета, семеен волейбол, налъми, дървени..
На днешната дата рожден ден отбелязва най-известната търсачка в света Google. Нейни основатели са Сергей Брин и Лари Пейдж. Любопитно е, че името Google идва в резултат на правописна грешка. Създателите му са искали да регистрират компанията под името googol, което е означението на числото 1 със сто нули отзад, но го изписват погрешно. По каква..
Връзката между дигиталната трансформация, предприемачеството и бизнес иновациите у нас не е достатъчно ефективна и често дори е противоречива. Затова университетите трябва да станат мотор на този процес. Това коментира във Варна проф. д-р Веселина Димитрова - ръководител на катедра „Международни икономически отношения“ в Икономическия университет ,..
Тази събота край Варна ще се проведе третото издание на „ЧудобойCity 2024” - отборно състезание за любители на изживяванията сред природата. В него са включени шест спортни дисциплини, творчески и интелектуални задачи - колоездене, етап с логическа задача, ориентиране, гребане с каяк, стрелба с лък и катерене. Отборите се състоят от двама души,..