Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Страстта към корабомоделизма: от детство до зрялост

| обновено на 20.08.20 в 11:42

От 1946 година в България корабомоделизмът се развива организирано от Народния морски съюз.

 Първите ръководители на новата спортна дисциплина са флотските офицери Протаси Пампулов и Стефан Цанев.

Първата морскомоделна лаборатория (ЦММЛ) е създадена през 1954 г. в гр. Варна с ръководител Владимир Кондов.

През 1957 година е учредена Републиканска секция по корабомоделизъм (РСКМ), а по-късно през 1972 година — „Българска федерация по корабомоделизъм“ (БФК).

Първото републиканско състезание по корабомоделизъм се провежда на 16 септември 1951 година на езерото в Борисовата градина в София.

 Първото международно състезание, в което участват български корабомоделисти, е в гр. Шверин (ГДР) през 1955 година.Българската федерация по корабомоделизъм е приета за член на Европейската корабомоделна федерация НАВИГА през 1964 година.

Първото участие в Европейско първенство на български състезатели по корабомоделен спорт е в гр. Катовице — Полша от 17 до 22 август 1965 година.През 1977 г. Европейската корабомоделна федерация НАВИГА прераства в Световна спортна организация по корабомоделизъм и корабомоделен спорт, на която БФКС е член-основател.От 23 до 31 август 1979 г. в Дуисбург (ФРГ) се провежда първото Световно първенство за моторни корабни модели, в което участват и български състезатели.

Модели-макети на самолети, танкове, автомобили, кораби, къщи, сгради, фигури и др., изработени от различни материали – пластмаса, дърво, картон, други представят в Археологическия музей участниците в Модел клуб "Варна". 

Тази година е 10-тото издание на изложбата.

Конкурсната част ще бъде на 29-и и 30-и август, като най-добрите модели в съответните категории ще бъдат наградени с грамоти и медали. 

В останалите дни от периода, експозицията отново остава само като изложба с вход свободен и ще продължи до 30 август включително. 


Чуйте какво сподели Иво Чернев, който е корабен инженер и корабен моделист в разговор с репортера ни Ваня Славова:


- Как започнахте да правите тези изящни произведения?
- Като моделист започнах много отдавна, в четвърти клас през миналия век. Имаше известно време, когато прекъснах. Но през последните 15-20 години отново съм с детските болести, от които не съм се излекувал още.
- Лесно ли се придобиват умения при корабомоделизма?
- Уменията се придобиват с течение на времето и с желанието, защото в момента литература има много: било в електронен или пък в хартиен вид. Въпросът е просто човек да има желание, да прегледа и да опита. От първия път е възможно да не стане, но от втория, третия или петия път понякога нещата се получават.
- На мен ми се струва много фина работа. С какви инструменти си помагате?
- Една част от инструментите са стандартните: свредла, ножовки със ситни зъби, друга част са инструменти, които са за връзване на такелажа на ветроходните кораби сами си ги правим. Те са по-особени и специфични, но изпълняват нашите желания и нужди.
- Кажете от какви материали са направени тези макети на кораби?
- Аз се занимавам масово с дървени ветроходи, затова основно е дървесина: има круша, има габър, има бреза, махагони на места; малко отлети детайли, малко фрезовани. И една голяма част от дървените детайли минават през ръката: с изпиляване на половината пръсти, нокти и така нататък.

- Сега всички тези макети стоят разположени тук в тази прекрасна изложба, иначе къде ги съхранявате?
- Съхранявам ги вкъщи. Аз затова се смея, че моите модели са от така наречения апартаментен тип, да могат да се съберат в един обикновен панелен апартамент. Всеки от тях си има кутия, която го защитава. Иначе ги пренасям с едно голямо комби по състезанията.
- В началото на разговора споменахте, че сте имали период на прекъсване на тази дейност. Какво Ви накара да започнете отново да се занимавате с корабомоделизъм?
- Какво ме накара? В известна степен е виновна и жена ми. Тя ме принуди да се върна към детските хобита, за да направя нещо като спомен за вкъщи. И така започнаха моделите един след друг да се умножават...
- Всъщност жените са едновременно виновни и музи!
- Да. С тях лошо, но и без тях лошо.
- Има ли модел, който сте посветили на своята съпруга?
- Да, но тя си го прибра и не дава да се изнася от вкъщи. Моделът е испански галеон от 16-и век. Преди време той беше на изложба във Военноморския музей и също има награда. Но към момента е съкровище у дома и не дават да го нося по изложби.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Борислав Гуцанов

Социалният министър Б. Гуцанов: Държавата да ограничи сивата икономика

Вместо да коригираме данъчната си политика, както предлага МВФ, държавата да ограничи сивата икономика В края миналия месец МВФ препоръча на България прогресивен данък за физическите лица, вместо плоския от 10%. Експертите на фонда предложиха да отпадне и максималният осигурителен доход.  Корекция в данъчната политика е сложна тема, която..

публикувано на 04.10.25 в 14:05
Михал Камбарев

Михал Камбарев от ПП: "Една жена каза" има по-голяма тежест от решение на Върховен касационен съд

През седмицата Парламентарната асамблея на Съвета на Европа (ПАСЕ) подкрепи приемането на специална резолюция за България. В нея се отбелязва, че страната е "постигнала значителен напредък в укрепването на демокрацията, върховенството на закона и защитата на човешките права". Случилото се коментира и членът на Изпълнителният съвет на ПП Михал..

публикувано на 04.10.25 в 13:38

Andi Deris (HELLOWEEN): Краят на света не настъпва с всяка трагедия

Интервю с Andi Deris (HELLOWEEN) През тази година HELLOWEEN издадоха „Giants & Monsters“. Втори албум в още по-звездния състав, в който се превърнаха след 2017 година. Също така стана ясно, че HELLOWEEN са един от хедлайнърите на „Midalidare – Rock In The Winw Valley 2026“. Иначе самият разговор с Andi Deris стана след възможността за избор,..

публикувано на 04.10.25 в 11:13

Рали шампионът Йордан Атанасов: При висока скорост колата става неуправляема, особено ако попадне в голяма локва

Колкото по-ниска е скоростта, толкова по-малък ще е аквапланингът. Попадайки в голяма локва, колата при движение с висока скорост става неуправляема. Това обобщи за Радио Варна и предаването "Новият ден" рали шампионът Йордан Атанасов. Воланът трябва да се държи направо, а не да се завива наляво и надясно, посъветва още Атанасов във връзка с прогнозите на..

публикувано на 03.10.25 в 07:20

Световният вицешампион по волейбол Борис Начев: Просто си обещахме, че ще дадем всичко от себе си

Сребърният медал на България от световното първенство по волейбол във Филипините донесе голяма радост на българските фенове. Един от героите на този успех е 21-годишният Борис Начев, който след отличното си представяне вече поема по нов път в кариерата - трансфер в италианския гранд Падуа Борис Начев получи почетен плакет на Варна..

обновено на 02.10.25 в 18:22

Проф. Шу-Минг Джу: Варна е моят втори дом, а кукленият театър – вечно изкуство

„Варна е моят втори дом. Забравил съм колко пъти съм бил тук.“ – с усмивка казва проф. Шу-Минг Джу от Тайван, един от най-интересните и вдъхновяващи членове на журито на 19-ото издание на Международния куклен фестивал „Златният делфин“. Проф. Джу е бивш актьор, продуцент, преподавател и авторитетен член на Азиатската асоциация за..

публикувано на 02.10.25 в 07:30

David DeFeis (VIRGIN STEELE, екс-EXORCIST): Бъди внимателен за вълци в овча кожа

Интервю с David DeFeis (VIRGIN STEELE, екс-EXORCIST) VIRGIN STEELE са от онези самобитни банди, които никога не изневериха на пътя и себе си. Над 40 години по-късно групата е все още активна, записва и издава. Прави концерти със същата страст, която не се е променила от самото начало. Дори съвсем скоро бандата има фестивално участие на..

публикувано на 01.10.25 в 18:47