Не са много вече фолклорните инструменталисти от съвременната сцена, които с отдаденост и много труд популяризират позабравени локални музикални диалекти. За разлика от песенната традиция в района на Пазарджик, която се радва все още на достойни продължители сред певците, инструменталният пазарджишки стил като че ли не е чак толкова прималив за активно свирещите и записващи музиканти. И тук говоря конкретно за акуратно подхождане към спецификата на стила, истинността към първообраза, към традицията. И макар с времето, с глобализацията да се късат нишките на паметта, все още има надежда да срещнем отговорни към родовата си памет изпълнители. Виолета Петкова е от тях.
Родената в гр. Пазарджик гъдуларка, макар и по никакъв начин да не шуми около себе си като музикант, има основателното право да се гордее с постиженията си. Чували сме чаровната тъмнокоса изпълнителка - със запомнящо се присъствие на сцената, красиво свирене - вглъбено и с лека усмика, да изпълнява много от соловите партии, поверени ѝ в оркестъра на Националния фолклорен ансамбъл „Филип Кутев“, на който е посветила вече 25 години от живота си.
В предаването „Съботна трапеза“, излъчено на 20 февруари, с Виолета Петкова говорихме за гъдуларските традиции в родния ѝ край - Пазарджик, за инструменталния стил в този район и за най-новите ѝ две пиеси, записани с тамбуриста Петър Миланов. „Криво-Коевско хоро“ и „Бавна и Право-Коевско хоро“ са по музика на Виолета, но са вдъхновени от стила на популярния кларинетист от този край Георги Коев (1910-1983).
„Достигнах до този етап, в който реших, че хора́та ще бъдат изцяло автентични. От край до край в стил Георги Коев. И това става със слушане на повече музика, най-вече негова. И в един момент започва само да идва. По-дълго във времето го правих, отлежаваше, продължавах и накрая се получи. Всяко негово изпълнение е докосващо, изключително характерно и въздействащо. Слушала съм дълго неговите записи. И започвайки да свиря едно негово хоро, продължавам сама да го развивам нататък. И така се зараждат някакви теми, след това ги доразвивам. Не са едно към едно като неговите, но са вдъхновени от него“ – разказа за работата по своите нови записи Виолета Петкова. А що се отнася до избора ѝ за дуетен партньор, тамбуристът Петър Миланов, тя допълни: Той винаги е отворен за всякакви проекти и ме подкрепи, за което му благодаря много. Той свири на тамбура и бас в записите. Въпреки че искахме да е съвсем автентично, няма как той да не сложи това, което носи като модерно виждане за нещата. Но то е съвсем леко, според нас се получи много красиво.
Цялото интервю и новите записи чуйте в звуковия файл.
Министерството на културата обяви имената на читалищата, одобрени за финансиране по проект "Българските библиотеки - съвременни центрове за четене и информираност" - 2024. Библиотеката към балчишкото читалище "Паисий Хилендарски-1870" кандидатства с проект за близо 5 000 лева. Отпуснатата..
В Регионална библиотека „Пенчо Славейков“ – Варна в 17 часа ще бъде открита гостуващата изложба „America through Мy Еyes” / “Америка през моите очи“. Експозицията включва селекция фотографии от ХI фотоконкурс „Америка през моите очи“, направени от български студенти по време на лятната програма за работа и пътуване в САЩ. Изложбата е част от..
"Опитвам се да предам в картините си своето огромно възхищение от земята на Намибия и от духа на мястото, от неговата безкомпромисна красота и сила, но... трябва да вдишате въздуха там … да пропътувате дълги часове, обвити в бял прах до някое жадувано място и едва тогава да усетите поне малко тази страна. Едва тогава... А аз ще продължа да се боря..
Среща с романтични съкровища очаква ценителите на камерната музика на 21 ноември във Варна и на 22 ноември - в Бургас. Поканата е от триото Стоимен Пеев, цигулка, Атанас Кръстев, виолончело и Мартина Табакова, пиано. Тримата изпълнители са изявени артисти, носители на престижни награди като „Кристална лира“ на Съюз на българските музикални и..
Премиерно в двата града ще прозвучат три нови и изключително любопитни произведения с джаз теми в симфоничен аранжимент под диригентската палка на Борислав Йоцов: К онцерт за джаз пиано и оркестър със солист Константин Костов – пиано (автор на произведението), Концерт за тромпет, тромбон и оркестър от Христо Йоцов със солисти Михаил Йосифов – тромпет..
България - страна със сходна историческа съдба на Турция, която 40 години след Освобождението се стреми да се дистанцира от Османската империя, е основното вдъхновение за реформаторските идеи на Мустафа Кемал Ататюрк. Когато през 1913 г. Мустафа Кемал пристига в София като военно аташе, той открива, че България е една изцяло европейска страна. За него..
Под мотото „Морето“ Художествената галерия в Добрич подреди изложба от своя фонд. В нея са събрани творби на четирима художници, които принадлежат към различни поколения. Родени от края на XIX век до 20-те години на XX век, в определен период от творчеството си са свързани с морската стихия и разработват сюжета, като го пречупват през призмата на..