Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Не може да изкара и седмица!" Как стигането от центъра на Белослав до жп гарата е път с препятствия

"Не може да изкара и седмица!" Коментарът е на кмета на Белослав Деян Иванов, по повод осветлението на подлез с дължина около 9 метра под третокласния път Варна - Девня.

За близо 20-те години, в които той е в общината, вкл. и преди да спечели кметските избори през 2015 г., ремонт е правен три-четири пъти. Поне веднъж годишно се монтира и осветление, което заради вандалски прояви успява да изкара броени дни.

По думите му, подлезът макар и не в блестящо състояние е проходим, чисти се максимум през ден, а в бюджета на общината за тази година е заложен както ремонт на спирката, както и оправяне на тротоарите.

Правихме опити да ограничим щетите, монтирахме метални решетки върху лампите, но нищо не помогна. Вандализмът продължава. Максимум през ден районът се чисти. Тази сутрин (в деня на разговора 2 март), като проверих, край него се въргаляха захвърлени бирени бутилки, казва Деян Иванов.

Подлезът обаче е единствената възможност, за да успеят жителите на града да стигнат до жп гарата, или да съседната ѝ спирка и да се качат на автобус по линията Варна - Девня. Няма статистика колко са преминаващите. Пандемията ограничи сериозно броят на учениците, на които им се налага да преминават, но остават работещите в заводите в Девня. Трафикът е най-голям рано сутрин и късно вечер.



Статистиките на БДЖ сочат сериозен отлив по принцип от пътуване в последните 20 години, уточнява Константин Азов от дирекция "Обслужване и продажби" към националния ни железопътен превозвач.

Ако през 2000 г. с влак са превозени общо над 52 млн. пътници, то към днешна дата може да се говори за не повече от 21 млн. души. При това не се отчита 2020 г. и отливът, провокиран от пандемията и lockdown-a. Най-натоварени за железниците са крайградските линии и районът около София.

На жп гарата в Белослав, през която преминават всички влакове с начална и крайна точка Варна, спадът в броя пътуващите е видим. Разбира се, състоянието на подлеза далеч не е единствената причина. Далеч по-значимата е промяната в демографията.

Ако трябва да се кача на влака Варна - София, например, трябва да тръгна поне час, а понякога и до час и половина по-рано, за да мога да се съобразя и с разписанието на ферибота, който да ме превози от южния към северния бряг, да мина по пътеката, да достигна и мина през подлеза, а след това и до жп гарата, и да се кача на влак, разказва Цветелин Петров от Белослав. Правил го е веднъж. Сега за по-напряко, а и по-бързо минава през Варна.

Районът, където е подлезът е опасен, казва Петров. По думите му, за да избегнат преминаването през съоръжението, белославчани или се опитват да минат през пътя, прескачайки мантинелата, или заобикалят по пътеки и пресичат жп линиите. Няма осветление в подлеза, край пътя има все още отпадъци от приключилия през есента на миналата година ремонт, а достъпът до спирката е труден.



За общинската администрация в Белослав - единственият град у нас, в който в ролята на градски транспорт влиза ферибот (между северният и южният бряг на Варненско-Белославското езеро, който свързва града с жп гарата и кварталът до нея - "Акациите") казусът обаче опира и до липсата на представа у част от жителите, че общината няма магьосническа пръчица, за да може да реагира на момента за ремонт на инфраструктурен елемент.

Когато през септември 2020 г., приключи ремонта на пътя Варна - Девня от пътната агенция и асфалтираха, сложиха бордюри. Троатоарите обаче и всичко, което е в пределите на общината, е отговорност на администрацията ѝ, посочва Иванов и уточнява, че за всеки един изхарчен лев за инфраструктура общинските власти в Белослав трябва да знаят от предходната година, най-късно септември-октомври месец.

До няколко месеца спирката, на която спират автобусите по направлението Варна – Девня, ще бъде ремонтирана. Сумата за това е 30 хил. лв. Това уточни за Радио Варна кметът на Белослав Деян Иванов.

Единственият вариант, по който може да се стигне до спирката, както и жп гарата в Белослав, обаче е през подлеза, който е в лошо състояние. Районът е опасен, казва в сигнал до Радио Варна, жителят на града Цветелин Петров. По думите му, за да избегнат преминаването през съоръжението, белославчани или се опитват да минат през пътя, прескачайки мантинелата, или заобикалят по пътеки и пресичат жп линиите.

Няма осветление в него, а край пътя има все още отпадъци от приключилия през есента на миналата година ремонт.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Станислава Томова-Съни: Освен талант и качества, овладяването на изкуството на танца изисква още желание и воля

Станислава Томова-Съни е основател и хореограф на Sunny Dance Studio . Започва да танцува като съвсем малка с народни танци в Детско-юношеския фолклорен ансамбъл "Ручейче" и Фолклорния ансамбъл към Община Варна.  През 2002 г. се пренасочва към аеробни занимания и след обучение става инструктор по латино аеробика към клуб "Темпо", а две..

публикувано на 11.10.25 в 18:40

Пчелите и пеперудите в Европа са застрашени от изчезване

Оцеляването на дивите опрашители в Европа е все по-застрашено, заяви в събота Международният съюз за опазване на природата (IUCN), обявявайки десетки видове пчели и пеперуди за застрашени.  Почти всички цъфтящи растения в Европа зависят от дивите опрашители, особено от пчелите, но загубата на местообитания и изменението на климата доведоха..

публикувано на 11.10.25 в 14:41

Отбелязваме Международния ден на мигриращите птици

Днес отбелязваме Международния ден на мигриращите птици с надежда за по-безопасен път по време на миграция.  С настъпването на есента и понижаването на температурите започва едно от най-впечатляващите природни явления – есенната миграция на птиците.  Милиони птици напускат Европа и поемат по дългия път на юг, демонстрирайки изумителна..

публикувано на 11.10.25 в 10:12

Кои уреди консумират най-много енергия в дома

Изборът на най-енергийно ефективни уреди ще ви помогне да спестите енергия и пари.  Перални, съдомиялни и сушилни  Тези уреди представляват 14% от типичната сметка за ток, тъй като използват енергия за загряване на вода или въздух, поради което консумират много енергия. Следователно, за да намалите сметките си за енергия от използването..

публикувано на 11.10.25 в 09:12
Камчийски пясъци

ВАС даде ход на дело за ликвидирането на Камчийски пясъци като защитена зона

Върховният административен съд даде ход на дело за промяна статута на Камчийски пясъци като защитена зона.   Четири фирми, собственици на терени, получени по линия на т.нар. заменки по време на правителствата "Сакскобургготски" и "Станишев", заведоха дело, с което обжалват решението за обявяване на Камчийски пясъци за защитена зона през април..

публикувано на 10.10.25 в 17:33
Карел и Херман Шкорпил пред сградата на Археологическия музей във Варна (РИМ-Варна)

Братя Шкорпил - чешката следа в българската археология и педагогика

По произход те са чехи, но голяма част от живота си отдават България. Пристигат у нас през 80-те на XIX век. Започват пътя си на учители по математика и биология в Източна Румелия. Написват и учебници по предметите, които преподават. По-късно стигат до Варна и се установяват тук. Херман и Карел Шкорпил са археолози, учители, изследователи на..

публикувано на 10.10.25 в 16:18

Поставят паметна плоча на двама от създателите на ММФ "Варненско лято"

До края на 2025 г. предстои поставяне на нова паметна плоча на музикантите Асен и Найден Найденови – едни от основателите на Международният музикален фестивал "Варненско лято". Знакът ще бъде сложен в близост до мястото, където се е намирал техният дом – на бул. "Осми Приморски полк". Изработката и поставянето на плочата са финансирани от дирекция..

публикувано на 10.10.25 в 14:34