До 19-ти век лилавият оцветяващ прах е бил много скъп. Добивал се е от преработката на мекотели: малки черупчести ракообразни, обитавали крайбрежната част на съвременен Ливан. От десет хиляди преработени малки мекотели се е получавал 70 грама пигмент. Това е бил трудоемък и отнемащ време процес.
Някога, за да се боядиса един килограм вълна в лилаво са били необходими 200 грама багрило. За да се получи наситен цвят е трябвало да се обработят над 30 хиляди ракообразни - титанична и високо платена работа.
Ако изчислим по съвременен начин боядисването на килограм вълна в лилаво, това би струвало 9 000 долара.
Ако замените вълната с коприна, цената би била направо космическа - 28 000 долара за половин килограм коприна.
За красотата в нашия свят винаги се е плащало и се е случвало в древни времена красивият цвят да струва повече от златото.
Дрехи в лилави нюанси можели да си позволят само най-богатите хора: главно представители на благородните класи.
В същото време скъпият цвят изисквал и специално отношение: най-често лилави дрехи се носели по специални поводи, за празници или погребения. Известно е, че в Османската империя само султаните и някои представители на управляващата династия имали право да носят този цвят.
Е, как да изберем толкова ценно багрило за боядисване на знамена? Уви, никоя държава в света не би могла да си позволи това. Но сега виждаме, че лилавото и виолетовото в дрехите по никакъв начин не ги оскъпява. Промяна на цвета на флага не е приемливо решение: повечето символи на съвременните държави вече са се утвърдили и тяхната история е на стотици години.
Как безценното лилаво става достъпно за всички? В средата на 19 век химикът Уилям Хенри Перкин, който е само на 18, успява да синтезира вещество с лилав оттенък. Перкин забогатява: сериозно се занимава с производството на химически полученото виолетово багрило./БГНЕС, РИА Новости
НЗОК да плаща напълно консумативите за инсулинови помпи на пациентите с диабет тип 1 в България – за това настоява петиция на пациенти – деца и възрастни , която ще е активна и през тази седмица, в която се отбелязва Световния ден на диабета. Понастоящем, макар в България да има няколкостотин хиляди пациенти с диабет, само около 20 хиляди от..
450 доброволци от Варна и региона са част от хуманитарната организация на Българския червен кръст във Варна днес. Организацията работи с общината, с областната администрация и с други институции по много проекти, свързани със социалната мисия на червенокръстците, с обучението по първа долекарска помощ и за ликвидиране на последствията от бедствия и..
Всеки ден хиляди хора влизат в автобус, трамвай или метро с една и съща надежда – пътуването да бъде спокойно, безопасно и предвидимо. Градският транспорт е своеобразен барометър за доверието на обществото. Когато системата работи точно, шофьорите са спокойни, а пътниците се чувстват сигурни, тогава и градът диша по-леко. В последните..
Популацията на безстопанствени кучета неизменно се увеличава, с това и сигналите за ухапани от агресивни животни. Това е равносметката на управителя на общинското предприятие Благоустрояване и комунално стопанство в Балчик инж. Павел Павлов. В момента върви преброяване, само в града и вилните зони броят им е около 700, в Кранево са около стотина...
Областният съвет на Българския Червен кръст във Варна ще отбележи днес 140 години от създаването на Варненската Червенокръстка организация. Събитието под надслов "140 години БЧК - Варна: с поглед към миналото, с грижа за бъдещето" започва в 14.30 часа с поднасяне на венци и цветя на паметника на митрополит Симеон – първият председател на Варненската..
Предстои поредният филмов празник за киноманиаците. От 14 до 30 ноември Варна отново ще бъде домакин на филми от програмата на "Киномания 2025". Фестивалът отдавна се е утвърдил като емблематично събитие в културния календар на големите градове в България и за 39 път ще зарадва зрителите с богата селекция от най-новите филмови продукции. През тази..
Родопската теснолинейка отдавна се е превърнала в символ на районите, през които преминава трасето й. Живописни пейзажи, тунели, мостове, се редуват по тези 125 километра теснолинеен път. Влакчетата по линията не предлагат само туристическо преживяване. Те са и част от живота на много хора, които живеят в населените места покрай релсите. За един..