Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Анастасия Панайотова - юбилейна изложба в ГХГ- Варна

Експозицията, която се открива днес, има ретроспективен характер и е посветена на 90-годишнината на художничката – жив класик на
българската графика.


Една изложба, заредена с уважение към приноса на значим български художник, се открива на 11 май от 18:00 в Градската художествена галерия
„Борис Георгив“ – Варна. Тя е с посвещение на 90-годишнината на доайена на българската графика Анастасия Панайотова и отправя поглед към
различни периоди от нейното творчество с колекция, събрана от галерии и колекционери под кураторството на дъщеря й Невена Лилова. Изложбата
включва литографии, рисунки и принтове и се организира със съдействието на ХГ – Добрич, ХГ „Илия Петров“ – Разград, ГГИ – Варна, ГХГ „Борис
Георгиев“ – Варна, ХГ „Елена Карамзихайлова“ – Шумен и ХГ „Петко Задгорски“ – Бургас.
Изкуството на художничката представя изкуствоведът Пламена Димитрова-Рачева, директор на ГХГ-Варна:
     Анастасия Панайотова на 90.
     Да рисуваш ангел и неговата сянка

    Годината, в която Анастасия Панайотова открива първата си самостоятелна изложба с ретроспективен характер в София, в изложбената зала на СБХ на ул. Раковска 125, е 1981. Това е годината, в която през май се откри първото Биенале на графиката с международно участие във Варна, и на него тя е удостоена за новаторските си постижения си в това изкуство с Първа награда и сребърен плакет за цветната литография Заден двор (1980). Към онзи момент са изминали 27 години, откакто талантливата художничка, вече с международна известност в света на графиката, е утвърдено име в съвременната българската графика и едно от най-ярките имена на Бешковото поколение. Заедно с Тодор Панайотов, Златка Дъбова, Христо Нейков, Симеон Венов, Борислав Стоев след 70-те години на ХХ в., тя се нарежда сред двигателите на този естетически и мирогледен прелом в съвременната българска графика, невъзможен без контакта с другите напреднали национални култури. Заедно със следващото поколение от 80-те години те
изминаха един сложен път на еволюция на графичния израз, която едно десетилетие по-късно на Биеналето във Варна известният ни изкуствовед Димитър Аврамов анализира така: „Българският график днес не залага на директно наблюдение, на непосредственото възприятие, по-скоро на пластичното въображение. Светът му е странен, причудлив, многомерен, нерядко свърхреален. Този свят мами, приканва фантазията на зрителя да броди из неговите непознати територии – да стане съучастник в една духовна авантюра“.
За Анастасия Панайотова еволюцията на пластичния език за постигане дълбочина на графичния израз започва от средата на 60-те години. Стилистиката на изкуството ѝ се формира в техниката на цветната литография и тематично е свързана с традициите на направлението „Родно изкуство“, утвърждаващо националните ни ценности в пластичната ни култура още през 20-те и 30 те години на ХХ в. От тази серия са цветните литографии, свързани с българския бит и фолклор като Момиче с накит, Трапеза, Булка и цветни рисунки от серията Българи.
През 70-те години на ХХ в., под влияние на западноевропейската графика, в българската се появяват нови тенденции, които обогатяват техничния репертоар на графичните техники, и тематичният с нови идеи в съдържанието, изразяващи вътрешния свят и личните чувства на твореца.
Анастасия Панайотова се обръща към тушовата рисунка с перо, която отговаря на импулсивният ѝ експресионистичен подход и така постига сугестивно въздействие на графичните изображения и драматична изразителност. През 1974 и 1978 година за постижения в рисунката тя получава Голямата награда на СБХ на името на Илия Бешков. Духовен последовател на своя професор във визуалното провокиране на проблемно мислене у зрителя, Анастасия Панайотова създава графични листове с интровертни и екстровертни взаимоотношения в предметно-психологичната среда.
      В този период и през следващото десетилетие в изкуството ѝ се формират няколко големи тематични цикли като Жени, историческите Апотеоз на Св.
св. Кирил и Методий, митологичен – Силата на митовете, Маски, в които цветовете в литографиите имат по-лаконично въздействие. Следват сериите
Насилие, Идоли, в които идеята за преобразяването се акцентира с изобразяването на антични артефакти, имащи силно визуално въздействие
със символичното и метафоричното си внушение. Поради носталгичното ѝ пристрастие към духовните и традиционни ценности на Възраждането, в
графиките ѝ има много елементи, свързани с етнокултурата ни и с пластичните принципи на възрожденските ни щампи.
      Завършила специалност илюстрация при проф. Илия Бешков в Националната академия, Анастасия Панайотова създава серии с графични листи по
стиховете на руската поетеса Марина Цветаева (1974), на Янис Рицос (1979) и на най-лиричния ни поет - Димчо Дебелянов (1980).
Метафоричното внушение, присъщо на поезията при тях, е постигнато в неясната абстрактна пространствена среда с транспарентно насложени
пластове в една плоскост, в която образите имат различни мащаби, сред декоративни елементи, инспирирани от древни артефакти. Те са силно
стилизирани, за да влязат в единство със стилистиката на човешките фигури. Цикълът Композиция е еманация на общочовешките житейски драми,
видени през емоционалната призма на субективните преживявания на художничката.
         В изкуството си Анастасия Панайотова остава искрен творец, който изразява своите чувства спонтанно. Идейната програма на изкуството й 
следва две основни линии – едната е свързана с поезията и музиката (серията тушови рисунки Музика (1985), а другата - със значимостта на националната история. С огромното културно насле 1983 дство на българското средновекови и на българското Възраждане са свързани, например, рисунките от диптиха Страдание, а има и една по-универсална традиция, свързваща мита и артефактите, доловима в Ангели с чаша (1993), Христос неразпознат (2000), Сваляне от кръста (2002), Изгонване от Рая (2005) ... Духовно следва своя учител, сияйния в мъдростта си проф. Илия
Бешков, от когото се учи да опознава света чрез рисунката, защото „Изкуството, претворявайки фактите в истини, отменя естествената им смърт…“. Тази рефлексия в душевността ѝ при обучението в Академията е повлияна и от другите и преподаватели, сред които са проф. Веселин Стайков и Николай Райнов. Тя открива нови светове чрез досега си с тях и творчески се себеопознава от Бешковото мъдро слово, което магично преоткрива чрез рисуването. Рисунката с цвят и с туш е онова, в което духът ѝ се разтваря за истината, а ръката ѝ му предава красотата с
енергията на вдъхновението.
      Така се появяват образите в един феминизиран свят, живеещи в едно женско царство, в което нежността се чувства (Закрила, Любов, Вероника - 1989), болката се усеща (Мълчание, 1975), заплахата се разпростира и деструктурира фигурите (Ателие, 1976). Възникват диспропорции, деформации и обърканост – Три жени край отворена врата (1976), Две жени с бухали (2001). Този концепт поражда теми, които във вертикален план придобиват универсално значение, в хоризонтален - трансформират времето в мигновения и предават тленност на битието .
      В мислите и чувствата си, в пластичните и естетически възгледи, художничката открива вътрешния си емоционален свят последователно и
правдиво и ни го предава с ясно и силно чувство.
        Като стил изкуството ѝ е изящно, като в определени тематични цикли декоративното се вгражда в структурата на композициите и ги превръща в
сложни изображения, богати на внушения. Това е характерно за цветните ѝ литографии след 80-те години и рисунките, в които ритмичността на
цветовете следва графичните очертания по някакво вътрешно чувство, което магично трансформира пространството.
      Графичните листове са завладени от един вихрен ритъм от линии, щрихи, цветни линии и петна, и в същото това пространство фигурите са застинали
като във фотографски кадър. С математическа точност са намерени ясни съотношения между различните елементи на композициите. Това е типично за
асоциативно-метафоричните графични изображения, които владеят визуалния език на графиката ни в десетилетията след 70-те години. Тази
многосъставност и различните мащаби при структурирането на изобразителното пространство с многомерни други пространства в него
натоварва графичния лист със сложни композиционни взаимоотношения.
      Символите, орнаментите са структурирани елементи, пластичният език съответства на задълбочено търсене на една модерна изразителност.
Графичните произведения на Анастасия Панайотова в смесена техника с темпера и гваш се доближават по сила до въздействието на експресивната
живопис. Черно-белите рисунки с туш и перо са артистични, характерни с деформациите и стилизацията си, която превръща образите им в знакови. Те
са въздействащи и ярки, защото изразяват един индивидуален свят, в който са споделени, образно казано, поезията и прозата на живота. Когато се
вглеждаме в тях, сякаш пространството се разтваря и ни увлича с енергията си в дълбините и повърхността си, провокира сетивата и
въображението ни с тайни, които сами трябва да открием и преживеем.
       Известният изкуствовед Димитър Арнаудов откри ценността на изкуството на Анастасия Панайотова в богатата художествена проблематика, която то
носи, решена по неповторим, своеобразен начин – искрен и професионално задълбочен.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Държавният архив във Варна се включва в Нощта на музеите и галериите (програма)

И тази година традиционно Държавният архив във Варна ще се включи в инициативата „Европейска нощ на музеите и галериите 2024“.  Той ще бъде  отворен за посетители безплатно от 12.00 до 18.00 часа.  Програма тази година е под надслов „Ново приключение на всеки кръгъл час“ и включва:  12 ч. – посещение на архивохранилище на Държавен..

публикувано на 17.05.24 в 17:38

Арт инсталацията "Златната нишка между културите" представят в Археологическия музей във Варна

Арт инсталация на Яна Дамс представя Археологическият музей във Варна от 23 май.  В нея съвременното изкуство се среща с най-старото златно съкровище в света. Позлатените скулптури отразяват символичното значение на златото в различните култури и изненадващо разкриват повторяемостта и преоткриването на формите, поясняват от културната институция...

публикувано на 17.05.24 в 17:15
Снимката е илюстративна

Европейска нощ на музеите в Градската художествена галерия във Варна (програма)

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна, се включва в Европейската нощ на музеите на 18 май 2024 г. със събития, изкушаващи почитателите на изкуствата в морската столица. Ще бъде отворена за посещение постоянната експозиция, разположена на втория и третия етаж в сградата на Галерията, която проследява художественото развитие на..

публикувано на 17.05.24 в 12:31

Музеят по история на медицината ще се включи в Европейската нощ на музеите (ПРОГРАМА)

И тази година Музеят по история на медицината ще се включи в Нощта на музеите. Посетителите ще имат възможност да присъстват на демонстрации и експерименти, подготвени от учени и студенти на Медицинския университет във Варна. ПРОГРАМА: • 18:00–18:30 – откриване с музикално изпълнение от Александър Петров и изпълнение на студентски мажоретен състав..

публикувано на 17.05.24 в 12:26

"Синята планета" на Станислав Станчев-Бебето можем да видим във Варна

„Синята планета“ е озаглавена изложбата живопис на смолянския художник Станислав Станчев-Бебето в галерия Тереза Зиковска тази вечер от 18:30 ч. „Това е една поетична и емоционална изложба“ – така я представят от галерията. Авторът не е правил изложба от 2016 г., защото отдава приоритет на реставраторската работа. Заедно със своята дъщеря Татяна..

публикувано на 16.05.24 в 16:06

Второто издание на фестивала "БУНА" започва на 24 май

От 24 май започва второто издание на най-големия форум за съвременно визуално изкуство у нас БУНА. Във форума са предвидени 26 изложби, 14 пърформанса, 7 намеси, лекции, музика и различни преживявания. Темата на тазгодишното издание на БУНА — “Природата на връзките”, е посветена на екологията. Патрон на фестивала е министърът на околната среда и водите..

публикувано на 16.05.24 в 11:53

Напусна ни режисьорът Злати Златев, дългогодишен директор на Кукления театър във Варна

На 84-годишна възраст ни напусна режисьорът Злати Златев, оставил дълбока следа в историята на българското куклено изкуство, дългогодишен директор на Държавен куклен театър - Варна. Тъжната вест съобщиха негови колеги.  "Благодарни сме за щастливите години, в които бяхме заедно – години на творчески успехи и незабравимо приятелство! Винаги ще го помним..

публикувано на 15.05.24 в 16:45