Кампания, която цели тинейджърите и младите хора да развият умения за дигитална грамотност и онлайн безопасност започна UNICEF България. Съвременната просвета е не само писменост, граматика и литература, тя е немислима без грамотност в онлайн пространството. Пандемията от COVID-19 ни принуди да прекарваме все повече време online. За подрастващите промяната e по-естествена, тъй като са родени в дигиталната ера. Виртуалното пространство им предоставя изключителни възможности, но крие и опасности, за които те често не са подготвени, казва за Радио Варна Ивайло Спасов от комуникационния отдел на Детския фонд на ООН у нас.
Проучвания очертават сериозни рискове в дигиталната среда и показват, че е от съществено значение тийнейджърите да развият критично мислене и да усвоят конкретни умения, за да се предпазят от кибератаки, тормоз, както и да разпознават фалшивите новини. Подрастващите често се сблъскват с тези проблеми, разпознават ги и са готови да предложат решения за справяне с тях.
Повече от 1 на 7 деца под 18 години в България съобщават, че са били подложени на насилие онлайн, особено в социалните мрежи, сочи национално проучване. 5 от 10 млади хора (47% от всички) казват, че нещата, които четат и виждат в интернет, като реч на омразата, дезинформация, тормоз, кибератаки, ги притесняват и разстройват, а 1 на 10 казва, че е преживял обидно отношение онлайн през изминалата година, показва „Изследване на субективната оценка и реакциите на тийнейджърите в ситуация на извънредното положение”, проведено от UNICEF България. 77% от децата и младежите влизат всеки ден в социалните мрежи. Едва 57% от българските тийнейджъри между 16 и 19 г. оценяват дигиталните си умения като основни или по-високи, което е много под средното за ЕС от 82%, показва проучване на Евростат от 2019 г. България е на предпоследно място, само преди Румъния.
Дигиталната грамотност е набор от умения, знания, нагласи и ценности, които дават възможност на децата и младите хора уверено и автономно да играят, да учат, да общуват, да участват в граждански инициативи, като са в безопасност и овластени по начин, подходящ за тяхната възраст, култура и среда, пояснява Спасов.
Целта на кампанията е да имаме ново поколение с критично мислене. Освен върху дигиталната грамотност, кампанията ще наблегне и върху уменията за кибер сигурност, а специален Cyber Survivor ще помага на децата и младежите у нас да сърфират безопасно и да развиват потенциала си.
Платформата Cyber Survivor ще учи подрастващите как да се предпазват от кибератаки и онлайн тормоз, както и да разпознават фалшивите новини. Платформата ще овласти тийнейджърите да създават собствено съдържание и да предоставят собствени решения и как да вземат информирани решения онлайн.
Множество интерактивни функции – онлайн игра, куизове, видеоклипове и др., ще подкрепят тийнейджърите да учат, докато играят, да създават безопасни профили в социалните мрежи, да избягват кибератаки, да разпознават и докладват фалшивите новини, да избягват онлайн тормоз и да реагират на него. Също така тя ще им помогне да разберат как да се предотврати участие в инциденти и неетичното им отразяване, как да създават собствено съдържание, без да се излагат на опасност.
В рамките на кампанията за дигитална грамотност и онлайн безопасност започва и набирането на средства в подкрепа на платформата. Всеки може да подкрепи създаването на Cyber Survivor чрез дарение към UNICEF по следните начини:
· онлайн на dari.unicef.bg
· месечни дарения чрез SMS от 5 или 10 лв. с изпращане на SМS с текст 5 или 2х5 на номер 1021. ДДС и такси не се начисляват на абонатите на всички мобилни оператори.
· по банков път на дарителската сметка на UNICEF България: IBAN BG34 RZBB 9155 1065 03 4919.
Къде свършва граматиката в днешно време? Отговорът, както и целия разговор с Ивайло Спасов може да чуете в звуковия файл.Археологическият обект „Провадия-Солницата“ показва едно невероятно строителство, което ние все още не можем да разгадаем, каза за Радио Варна проф. Васил Николов, ръководител на екипа, който прави проучването на най-стария в Европа градски и солодобивен център. Крепостната система е невероятна и няма никъде аналогии. Така е..
България влезе в книгата на Гинес с най-голямата кучешка торта в света. Нечовешката торта е над 305 кг., 2 на 2 метра и достатъчна за над 300 кучета. Събитието се проведе днес в София. Автор на уникалното кулинарно произведение е д-р Костадин Шанков – ветеринарен лекар и специализиран кучешки готвач, а организатор и рекордьор е голяма..
Деветото издание на фестивала „Марцианопол – животът в древния град“ се провежда днес /20 септември 2025/. „На прага на есента, когато преди две хилядолетия римските легиони са се завръщали от поход, започвал главният празник в империята Ludi Romani (Римски игри) – древен фестивал посветен на бог Юпитер, по време на който се организирали..
Дни на Европейското наследство се провеждат в Праисторическия и солодобивен център Провадия –Солницата от 20 до 22 септември. В програмата са включени представяне на обекта, информационни беседи, посещение на Историческия музей в Провадия и др. На 20 септември през целия ден на археологическия обект ще има проява за децата „Писмо до..
Над 1200 са участниците и още толкова придружаващите лица в 15-тото издание на международния фолклорен фестивал „Море от ритми“, който започна тази вечер в Балчик. Те се състезават в шест раздела: „Автентичен фолклор” , „Сценична раздумка" , „Обработен фолклор” , "Народно пеене" , Клубове за народни хора , Международни , и са представители на..
Български фирми и университети ще могат от 6 октомври до 14 ноември да кандидатстват по новата тръжна процедура на Европейската космическа агенция. Това съобщи във Варна проф. Георги Ангелов, заместник-министър на иновациите и растежа, който представи условията по време на информационен ден във Висшето военноморско училище „Никола Вапцаров“...
Пътуваща "Ескейп стая на колела" (Escape Truck) ще обикаля страната от днес до 9 октомври. Тя представлява ТИР, чиито транспортен контейнер е трансформиран отвътре в модел на помещение, представящо в какви условия попадат и биват поставен да живеят най-често жертвите на трафик на хора. Сценариите на играта са вдъхновени от реални истории на..