Надежда Антова е утвърден скулптор и любим учител на младите таланти в Националното училище по изкуствата „Добри Христов“. В Градската художествена галерия - Варна авторката представя колекция скулптурни портрети, акварели, рисунки, монотипии под мотото „Моите лица“.
Тя е млад, но вече наложен автор – едно от ярките лица на артистична Варна в последното десетилетие, енергична личност със силен отпечатък върху творческото израстване на следващото поколение художници в морския град. Нейната изложба идва броени дни след експозицията на нейните възпитаници, също в аристократичното пространство на Градската галерия. Това не е съвпадение, а знак за обвързаността на всички артистични усилия на Надежда Антова с мисията й на учител и възпитател на отношение към изкуството. В своите вече 10 години като преподавател в НУИ „Добри Христов“ тя приобщава младите таланти не само към техниките, а и към духа на изкуството на скулптурата.
Надежда Антова застава пред варненските ценители със своите много артистични лица – събира в една изложба скулптурни портрети, акварели, рисунки, експериментални монотипии. Изложбата ѝ идва 10 години след първото ѝ представяне във Варненската галерия и е своеобразен творчески юбилей.
Акцент в юбилейната изложба е единственият правен по натура портрет на знаменития скулптор Георги Чапкънов - Чапа, за който той е позирал пред Надежда през 2016 г.
Тази изложба е своеобразен творчески юбилей, защото преди десетина години направих първата крачка да покажа творбите си пред публика. Много е важна първата крачка. След първата крачка много лесно спираш - или тръгваш назад, или обръщаш посоката. Но аз не спрях. Трудността, която видях тогава - да излезеш пред публика, да покажеш себе си, да тръгнеш по този път, който не е комерсиален, не ме върна. Този път, който не може да ти донесе много облаги и ползи. Това е един път, който е исторически, който много художници в историята на изкуството са преминали и с не дотолкова добър живот. Или си с такава кръв, или - не. Много се радвам, че не спрях.
Кое Ви стимулира да продължавате?
На първо място аз не мога да стоя, без да се случва нещо с ръцете ми. Има моменти, когато нямам текуща работа и това ми е времето за изкуство. Това е част от моето ежедневие. Както казва една близка: „За теб изкуството е като въздух за душата ти. Няма как да диша, ако дълго време не си го правил“. Аз не обичам да почивам по някои общоприети начини. Това за мен е другата част от живота ми, извън битието.
А защо точно скулптура?
Още когато бях ученичка, минах през всички изкуства, които ни преподаваха нашите учители. За мен тя е над останалите, защото засяга много повече измерение. Не търси магията на пространството на един лист, което също го уважавам, а навлиза в много повече пространства. Трябва да го овладеем това. Оттам идва и близостта с човешкия гениален организъм и човека като триизмерност, скулптурата се доближава по своята уникалност.
Това не е ли повече мъжки избор? Има ли велики жени скулпторки?
Съвсем скоро правих едно проучване за навлизането на жените в изкуството и установих, че жените са част от изкуството от много отдавна. Четох, че едни от най-великите древногръцки мозайки са подписани от мъж, но са правени от жени.
Има един социален аспект, в който мъжът е водещ и никой не му го отнема. Но нашият век е нов, той е динамичен, различен. Той отвори много граници. И с това отваряне сцената стана еднаква за всички. Оттук нататък това, което в миналото е било налагано по един или друг политически или социален натиск - жените да бъдат само в помощ на мъжете, сега тези неща за добро или лошо са по-различни. Имаме възможност да се отпуснем и да работим без граници, предразсъдъци и пречки.
Кой материал Ви е най-присърце?
За бързи работи предпочитам глина. Глината е първият материал. От трайните материали – бронз, месинг. Те са нежни, красиви – по-близо до моята женска сетивност. Всеки един материал си има красота. Материалите идват според работата ми.
Какво показвате в изложбата „Моите лица“?
Аз съм завършила скулптура, но съм артист и художник по призвание, показвам рисунки, търсения, показвам лицата си на художник и мои експерименти.
Акцент в моята изложба е портретът на Георги Чапкънов, който имах голямото щастие да правя на живо в ателието му.
Как се прави на живо и изобщо как Ви допусна?
Той големият творец си е голям творец. За него няма по-висши и по нисши. За него има едно голямо сърце. Той( Георги Чапкънов- Чапа – бел.ред.) е такъв. И това личи и в творбите му, и в него като личност. Запознахме се случайно. За мен е той е майсторът, от когото съм се учила. Покани мен и съпруга ми в неговото ателие. Когато един човек е искрен - от едната и другата страна, нещата се получават без допълнителни условия и уговорки. Казах му, че за мен той е голям класик портретист – човек, който в скулптурен портрет може да направи качеството на характера на модела. Споделих му, че с удоволствие бих отдала комплимента си, като пробвам да му направя портрет. В тези 5 дни, в които творих, ако мога да се определя като спортист, ще кажа, че това е моето световно, моята олимпиада. Най-високият ми професионален момент. 5 дни по 1 час - говорихме си повече. Той ме предупреди да внимавам да не съжалява, че ме е допуснал. Все пак той приложи професионализма си, на практика той не е само един добър изключителен човек, все пак той е професионалист с характер. Това още повече ме мотивира. В последния ден ми каза: „Ти си чудесен портретист, трябва да продължаваш да работиш в тази област“. За мен това беше достатъчна благословия да продължа по пътя. Ето това са нещата, които са ме мотивирали през годините - моите търсения, и това, което съм получавала като отговор.
Цялото интервю на Светлана Вълкова с Надежда Антова чуйте в звуковия файл.Не е случайно, че рибите присъстват в изработените скулптури от Иван Сутев, директор на Музея на мозайките в Девня, тъй като е родом от Несебър. В почивните месеци Сутев се занимава с дърворезба. Иван Сутев завършва Котленската художествена гимназия през 1982 г и оттогава дърворезбата е негово хоби. „За съжаление вече годините и зрението..
От 21 юли 2025 година Борислав Сарафов не може да изпълнява функциите на главен прокурор. Законът е ясен и всички в тази държава трябва да се съобразяват с него. Това подчерта за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна адвокат Михаил Екимджиев от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека. По думите му законът, приет на 21..
Изложбата „Царско лято“ на Лилия Кунева и Крис Николов, посветена на „лятото преди бетона“, ще бъде открита от 19 часа на 1 август в Морското казино. Картините в нея са повлияни от обиколката на художниците в Полша и Германия и опитите им да се доближат до големите майстори, обясниха за Радио Варна авторите. На откриването ще..
Интервю с Markus "Infernal" Kuschke (DESASTER) Малко повече от месец остава до осмия „Running Free Festival“. „Стринава“ очаква на 29 и 30 феновете на олдскуула, събрани там от организаторите HMC „Metal Force“. Основните действащи лица са CORONER, ASPHYX, DESTRÖYER 666 и DESASTER. Останалите – MEZZROW, GALLOWER, LEATHERHEAD, SCHIZOPHRENIA,..
Българският феномен по яденето на люти чушки Николай Филипов доказа, че граници пред човешката издръжливост няма. В поредния си огнен подвиг Филипов се опита да подобри три световни рекорда, свързани с яденето на една от нaй-лютите чушки в света. „Поставих си за цел три рекорда“, сподели рекордьорът пред Радио Варна. Един от тях –..
Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..
В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..