Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Завръщане на Галина и Рафи Шехирян в Градската художествена галерия на Варна


С тази изложба варненската публика ще види произведения на едни от първите новатори, съвременни български художници от 80-те години на ХХ век. Откриването е на 9 юли в 18:00 часа.

Двама български художници - Галина и Рафи Шехирян - преминават през полетата на вдъхновение, които ги отвеждат от България в САЩ. Имат трайна следа в българските визуални изкуства. Той - с философската си вглъбеност, тя - с преобразените предмети от стария бит и стъклопластиките си.

След загубата на Рафи, Галина продължава своя артистичен път, но улавя всяка възможност да възстанови в творчески акт времето, когато двамата са едно. Такава възможност е изложбата в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” - Варна, която се открива на 9 юли. В нея варненската публика ще има привилегията да види рядко показвани в България творби на Рафи Шехирян и произведения на Галина Шехирян от различни периоди в нейното творчество.

Изкуството на двамата артисти представя изкуствоведът Румен Серафимов, който е куратор на проекта и ще открие изложбата:

Рафи Шехирян

“Рафи Шехирян завършва Националната художествена академия през 1981 г.  и става част от новото силно поколение в българското изкуство тогава. Негов професор е един от големите и свободомислещи творци, Марин Върбанов, който високо оценява таланта и интелекта на своя студент и му дава пълна свобода. Рафи се занимава с живопис и, непонасящ нормите на тоталитарното общество и изкуство, се стреми да култивира в себе си модерно мислене и изразяване. Само няколко години след завършването на Академията той вече е постигнал стилова индивидуалност и то необичайна, неконвенционална, извън приетите и наложени естетически канони. Ерудиран и склонен към философско мислене, той притежава способността да създава стройна и непоклатима естетическа основа на своите търсения.

В началото се обръща към  абстрактно-експресионистичната живопис, в която свободно  изразява темпераментната си и чувствена природа. След кратък период на импулсивни, хроматично-звучни и емоционално-наситени изображения той преминава към абсолютно противоположна като стил образност. Появяват се условно наречените "чертежи", които са изключително своеобразни и нестандартни за художествената ни култура. В тях е създадена изчистена от всичко конкретно знакова структура не на нещо друго, а на човешки и обществени отношения. Тези  странни, свръхпрецизно и рационално разграфени и изрисувани с туш и рапидограф "картографии", са аскетични като цвят, а най-често са черно-бели. Те въздействат с категоричната линеарна ритмика, с изяществото и финеса си, с поразителното си въображение. Особени абстрактни фигури в ясно разграничени зони обозначават движения и стълкновения, единичност и общност, бунт и самота, затваряне в рамки, разчупване на граници, доминация на власт, преклонение и подчиненост, процесии и ритуали. Разпознава се и фалическото, а цялата сложна композиция е пронизана от ритъма на линеарните форми и структури.

Тези абстрактно-имагинерни изображения, разположени изцяло в плоскостно пространство, представляват лично  негова, оригинална азбука на взаимоотношенията и състоянията в света. Те са неговите персонализирани, концептуални "документи" за живота му в тогавашното несвободно тоталитарно битие. Те са символично и кодирано образно писмо, което е  достатъчно ясно, за да бъде  разчетено.

В съвременното българско изкуство не се открива нищо подобно на стиловото своеобразие от "чертежите" на Рафи Шехирян. Тази уникалност е рядко постижима и е доказателство, че художникът е сред първите новаторски личности в най-съвременния период на визуалната ни култура.

През 1985 г. Рафи Шехирян  преминава към нов стилово-пластичен маниер на изразяване и променя абстрактно-конструктивистичното, знаково-концептуалното и рационално-философското интерпретиране на света от своите неподражаеми "чертежи". Творбите му отново са своеобразни картографии, но вече на друга, по-природна и по-одушевена среда с по-конкретни очертания ‒ среда, погледната отгоре, отвисоко. Тези многобройни рисунки и картини са като фрагменти от земна повърхност с безкрайно, отворено пространство. Светли и празнични, в тях се очертават контурите на пътища и човешки обиталища и по детски се разиграват радостни сцени. Наслаждението от общуването с природата и човешките градежи, артистичната игра и поетичното съзерцание доминират в тези творби и поднасят искрящата си белота като образна и интелектуална антиномия на един тягостен, сиво-черен период на метафорична рефлексия на тъмните житейски и обществени състояния. Дълго търсени и продължително уплътнявани са картините на Рафи, за да ни подарят едно деликатно, изтънчено живописване и да ни заблудят, че са направени на един дъх.

След 1990 г., когато Рафи Шехирян живее вече в Ню Йорк, изкуството му приема нова стилова и смислова метаморфоза. Художникът се вглежда в дълбинните душевни състояния, в подсъзнателните  импулси и психичните терзания на хората от улиците и метрото на огромния мегаполис. Разпознава белезите на самотата, неудовлетвореността и безнадеждността в напрегнатото съвременно битие, открива бездните на духовното опустошение, а и посочва понякога символичните знаци на смъртта. В тъмните хармонии на един особен и сериозен неопримитивизъм той се стреми да въплъти драматичните тонове на един човешки  свят, разтърсван от екзистенциални колизии, крушения на надежди и идеали, и все по-фаталното усещане  за загуба на човечността и свободния дух.

Безусловно Рафи Шехирян  е философът-мъдрец в българското съвременно изкуство. 

Галина Шехирян

Галина Шехирян завършва  Националната художествена  академия през 1981 г. при изключителния професор и художник Марин Върбанов. Още великолепната й дипломна работа показва склонността й към художествено изразяване с едри мащаби и модерни пластически форми, както и стремежа й да бъде далеко от стандартното мислене и подражателната образност. След известно мълчание и вътрешно натрупване тя създава изящни произведения, в които с поразителен вкус, прецизност и чистота съчетава текстил, метал и дърво, за да постигне изразителни съотношения между различни материи и по абстрактно-условен начин  да обозначи взаимодействието между различни сили и същности.

После неочаквано и изненадващо се появяват творбите й от дърво. В тях Галина Шехирян открива пластическата красота и изразителност на старите предмети и пособия от някогашния бит, на диканята, веялката, яслата, греблата и много други. Тя ги изравя от забравеността, в която отдавна са захвърлени, и ги вгражда в основата на своите произведения. Със смайващо въображение, с изтънчен усет за форма, конструкция и живописност, тя им вдъхва нов и съвсем друг живот. Превръща ги в странни идоли, от които струи силата и топлината  на въплътеното в тях човешко съществуване. Създава сакрални знаци на художествената памет за бързотечащото време, които натоварва с ритуалност, като ги включва в необикновения ритуал на естетическото общуване и съзерцание. По оригинален и органичен начин тя съединява родовото, древното, наслоеното във времето и в материята на предметите човешко преживяване, с модерния порив за абстрактно формообразуване  и универсално пластическо внушение. 

Със своите прекрасни дървени пластики, в които предметно-вещественото и конкретно-функционалното съдържание е превъплътено в изразителен пластически обект с изцяло  символично и естетическо внушение, Галина Шехирян няма аналог в изкуството на 1980-те години, когато създава тези творби. С тях тя става  новатор и един от най-талантливите съвременни художници на България.

През 1990-те години, когато със съпруга си Рафи Шехирян живеят в Ню Йорк, Галина Шехирян се отдава на творческа дейност, свързана с художествената стъклопластика. Използва старата техника Verre Eglomise, позната още от древноримския период и от Ренесанса. С нея създава изключително естетични творби с изразителна форма и богата цветност. Безкрайните й професионални умения в работата с художествените материи и технологии заедно с високия вкус в композирането на абстрактни форми и колоритни хармонии, бързо й създават висока репутация в американските галерии и артфоруми за художествено стъкло. В нейните съдове и свободни пластики, притежаващи особено, скъпоценно излъчване и обаяние, са съчетани безупречна живописна хроматичност, чистота на формата и изящно, сетивно внушение на истински и рядък художествен обект.

През последните години Галина Шехирян пребивава все по-често в България и насочва вниманието си този път към живописта. В серия от картини тя създава особени концептуални диалози със своя починал съпруг, като вгражда части от негови рисунки в абстрактната тъкан на творбите. Постига впечатляващи пространствени и символични съотношения на изобразителните зони, които носят смислов контекст за тукашно и отвъдно, за скъпи спомени и трайни следи, за духовно общуване през времето, за разговор на душите чрез образните знаци, за незаменимост и неизличимост и още много.

В друга серия творби Галина Шехирян се оставя на отдавнашния си импулс и страст да композира свободно форми в едно по принцип отворено, модерно пространство. Тези форми са конструктивно и геометрично ясни и категорични. Те са разположени в сложно изградено и наситено живописно поле, което понякога е нежно, тихо и деликатно, а друг път е силно декоративно и звучно. Абстрактната метафизичност на нейния стил, безупречното композиране на пластичните структури и великолепните колоритни тоналности носят несъмнена радост за душевните сетива, уморени от агресивните и перверзни внушения на съвременната визуална среда. Естетическата хармония в нейния същностен духовен смисъл и в безусловната й ценност за културния човек, винаги е изпълвала и одухотворявала изкуството на Галина Шехирян във всички  негови проявления и метаморфози.”


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Петя Йончева: "Алея на книгата" няма да се състои поради липса на комуникация с Община Варна

Липсата на комуникация с Община Варна е причината Асоциация "Българска книга" да откаже участие с "Алея на книгата" тази година във Варна. Локацията на събитието е била променена от страна на Общината без съгласуване с организаторите, съобщи пред Радио Варна председателят на Управителния съвет на Асоциация "Българска книга" Петя Господинова-Йончева...

публикувано на 22.07.25 в 14:40

Да преобразиш подлез: Николай Чакъров за проекта "Капитан Петко войвода"

Графити с облика на Капитан Петко войвода и неговите съратници преобразиха подлеза край Районния съд във Варна. Реализирането на проекта е по инициатива на Община Варна с участието на графити агенцията на артиста Николай Чакъров от Стара Загора.  Художници изрисуваха подлеза на Районния съд "Решихме да направим нещо хубаво за нашия град",..

публикувано на 22.07.25 в 12:35

Светослава Георгиева: Община Варна не премахва "Алея на книгата", решението е на организаторите

Съветниците от Постоянната комисия „Култура и духовно развитие“ към варненския Общински съвет подкрепят провеждането на „Алея на книгата“ във Варна, но не са органът, който може да определи къде ще се проведе изложението. Това каза на днешното заседание председателят на комисията Димитър Чутурков, след обсъждане на отказа на организаторите на..

публикувано на 22.07.25 в 12:30

"Таласъм" - първият детски хорър филм, който ще ви разтърси

Духове, обсебване, група приятели, борещи се със злото в тъмна къща - сюжет, който присъства в множество холивудски хорър продукции. Не, това не е поредната екранизация по Стивън Кинг, а първият детски хорър филм, носещ името "Таласъм".  Режисьорът Валери Лилов се заема с предизвикателството да създаде филм, който не просто плаши, а задържа..

публикувано на 22.07.25 в 10:40

Тридневно "Арт изложение сред цветята“ за 70-годишнината на Ботаническата градина в Балчик

По повод 70-годишната на Университетската ботаническа градина (УБГ) в  Балчик на 25 юли от 18.00 часа ще се проведе тържествено събитие. На тази дата ще бъдат почетени и 85 години от възвръщането на Южна Добруджа в пределите на България. В продължение на три дни мястото ще се превърне и в сцена на вдъхновение, творчество и музика. Датите на  "Арт..

публикувано на 21.07.25 в 13:49

И тази година „Алея на книгата” във Варна

Община Варна издаде разрешение за разполагане на 20 шатри на изложението „Алея на книгата“ в центъра на града - пешеходната част на бул. „Княз Борис I“. Събитието, което традиционно се провежда в началото на август, ще бъде подкрепено и финансово от общината чрез бюджета на дирекция „Култура и духовно развитие“, съобщиха от общинския пресцентър...

публикувано на 19.07.25 в 10:56

"Искам, но Трябва" - Театър за вътрешните битки

Констелационен театър "Звездни хора" гостува във Варна с представлението "Искам, но Трябва" на 19 юли в Арт салона на Радио Варна. В него през играта на Аватари, се разкриват вътрешните драми на Човека, които изпиват енергията му. За петима души от публиката, избрани на случаен принцип, ще бъдат изиграни пет етюда, в които чрез езика на тетралната..

публикувано на 18.07.25 в 13:42