Значителен брой деца в предучилищна възраст са останали необхванати от образователната система по време на затварянето на детските градини заради пандемията. Това установява анализът на обучението от разстояние в електронна среда, подготвян от Министерството на образованието и науката (МОН), съобщиха от министерството.
Проучване сред директорите и учителите в детските заведения показва, че те са положили усилия да продължат да работят с децата по време на карантината, като са разчитали на подкрепа от родителите. Едва 11,5% от анкетираните обаче не са срещнали затруднения при заниманията от дистанция. Само в 16% от детските градини в дейностите от разстояние са се включили над 75% от децата. Петнадесет процента не са получили никаква помощ от родителите, а други 20% са срещали частични трудности.
В анкетата на МОН се включиха 5047 учители и 1141 директори от общо 1823 детски градини. Две трети от отговорилите са от градове.
На въпроса какво би ги подготвило по-добре за следваща година, при която се налага работа от дистанция, 46% от учителите отговарят, че имат нужда от допълнителна квалификация за организиране на обучение от разстояние в електронна среда, 34% - от осигуряване на технически средства/свързаност за родителите, 27% - от допълнителна квалификация за работа с родители, 26% - от осигуряване на избор от електронни ресурси. На фона на тези дефинирани потребности прави впечатление, че висок процент от учителите и директорите в детските градини не са преминавали обучения и не са получили подкрепа през изминалата година.
Сериозно пострадали от затварянето по време на пандемията са и децата и учениците със специални образователни потребности (СОП). Между 20 и 32% от центровете за подкрепа на процеса на приобщаващо образование (РЦПППО) и от регионалните управления на образованието (РУО) не са провеждали почти никакви групови дистанционни обучения с децата със СОП в детските градини.
В училищата картината е малко по-оптимистична – около половината РЦПППО и РУО са включили в колективни занимания от разстояние 75% от учениците със СОП.
В две трети от случаите педагогическите специалисти са предпочели индивидуалните занимания с деца и ученици със СОП чрез електронни устройства или на хартиен носител. При всички форми на обучение те са разчитали изключително много на образователните медиатори.
Детските градини и децата и учениците със СОП трябва да преминават на дистанционно обучение само в краен случай. Това е категоричното мнение на експертите от МОН. Те смятат, че детските заведения и Центровете за специална образователна подкрепа трябва да продължат да работят присъствено дори при високи нива на заболеваемост, при спазване на всички противоепидемични мерки и подкрепа за педагогическите и непедагогически специалисти. В случай на наложително дистанционно обучение МОН ще положи усилия да осигури допълнителни видеоресурси за работа в домашна среда и технически помощни средства за учениците със СОП.
18-годишният Мартин Атанасов е “Будител на годината 2025”. Създателят на “Черната писта” – интерактивната карта на катастрофите в България – стана най-младият носител на отличието в историята на кампанията на БНР. Проектът му визуализира опасните пътни участъци у нас, като обобщава данни за над 177 000 пътни инцидента за последните пет години...
Бюджетът за следващата година ще влезе за обсъждане в Народното събрание най-вероятно в средата на следващата седмица. Това съобщи в предаването „Позиция“ на Радио Варна депутатът от ГЕРБ/СДС Бранимир Балачев. Той прогнозира, че 2026-а ще е трудна година за фиска. „2027 година също ще бъде тежка. Ще трябва да се подхожда много отговорно по..
Министърът на здравеопазването доц. д-р Силви Кирилов заяви във Варна по повод отпуснатите в бюджета за следващата година 260 милиона евро за заплатите на медиците, че е за увеличаване на възнагражденията и това е негово верую, но проблемът е в диспропорциите в здравеопазването, защото за него са важни, както учените в сферата, така и..
В Деня на народните будители, за 12-та поредна година Българското национално радио организира церемонията "Будител на годината 2025". Номинирани са десет личности и организации. Церемонията ще бъде излъчена от 15 часа в дигиталните платформи на БНР, както и по БТВ. 10 личности и организации в надпреварата "Будител на годината 2025" на БНР..
Няма юридически основания за задържането на Благомир Коцев. Това каза в предаването на Радио Варна „Позиция“ единият от адвокатите на варненския кмет Ина Лулчева. По думите й, делото срещу Коцев има политически характер и постава сериозния въпрос за независимостта на правосъдието. Лулчева заяви, че не разбира защо обвиненията срещу кмета са..
Областна администрация - Варна ще закупи дрон, с който ще се извършва наблюдение на деретата и реките в региона, като допълнение на физическите проверки на водните обекти. Устройството ще дава ясна и пълна картина от труднодостъпни участъци. Това каза областният управител на област Варна проф. Андрияна Андреева в обзорното предаване на Радио..
С оригинална инженерна задача и много вдъхновение във Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“ днес започна единадесетото издание на националното състезание за креативни умения „Varna Spaghetti Engineering“. По традиция събитието се провежда на 1 ноември – Деня на народните будители, и събира най-добрите ученици от професионалните..