Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

2
Снимка: Ани Петрова

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Това коментира за Радио Варна проф. Милчо Лепоев от Университета по архитектура строителство и геодезия (УАСГ), декан на факултет „Транспортно строителство”. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт. Когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно, предупреди още експертът по транспортно строителство по повод проекта на Община Варна да изгражда леко метро в града, вкл. до бъдещата икономическа зона на Община Аксаково.

Няма изисквания на каква дълбочина може да се прави. Всичко опира до това да е безопасно и да може да функционира и да се експлоатира за по-дълъг период от време. Дали да се прави или не? Когато има един мегаполис, все пак Варна наближава 400 хил. души, до колкото знам... Аз мислех, че е над 500 хил., но това не пречи да се направят един или два лъча (б. ред. в предпроекта са заложени седем трасета) в различните фази – идейна, технически проект, работен проект. Метра са минавали под най-различни места, минавали са и под вода. Най-опасно е, когато минава под река или под вода, но има съвременни методи и проектантски решения, които гарантират безопасност при такъв вид транспорт.

За откритата част на едно леко метро наземни или надземни трасета се препоръчват?

Ако е много гъсто населено се препоръчва надземно, на естакада. Ако има възможност, от икономична гледна точка, най-добре е наземно. Когато минава близо до училища и други учреждения, може и по две, но всичко е въпрос на проектно решение. И в зависимост от изискванията за шума, които са регламентирани, се търси инфлексната точка между цена, капиталовложение и експлоатационните разходи след това.

Вибрациите от този тип съоръжение колко силни са и какво е препоръчителното отстояние от близките сгради?

Не самите вибрации, а самата тръба се изисква, в зависимост от това дали е в прав участък или е в крива, дали е в наклон надолу и наклон нагоре. Има си нормативни стойности, ако се спазват няма никакви проблеми. Това е същото като при градския транспорт. Самата тръба е изолирана, има ги разбира се тези вибрации, но те са нормирани и са в нормативни документи. Има европейски стандарти, които са препоръчителни и важат на територията на цяла Европа. 

Една бърза справка в интернет показва, че при лекото метро има опасност от обледеняване на съоръженията и откритите станции през зимата. Изследван ли е този риск в крайморски градове?

Две са основните неща, които влияят на експлоатацията на едно метро, което е по открит способ – слънцето и водата. Например, в София са направени едни пластмасови обръчи, които са сързани помежду си и с това се намалява до максимум влиянието на водата. Няма да има проблем, ако всичко е направено както трябва.

Друг негатив, който се посочва е, че лекото метро има допълнителни експлоатационни разходи по съоръженията и подвижния състав. Точно поради открития характер на тази експлоатация.

Когато се прави подземно първоначално инвестицията е по-голяма, после за поддържане се дават по-малко средства. Докато, когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържането е по-голяма сумата. Затова се търси инфлексната точка. Точно това е работата на експертите да намерят оптималното, което е най-изгодно за експлоатация. Всичко зависи от това какъв е пътникопотокът и какви са температурите, когато се отнася за надземен транспорт.

Няколко пъти казахте „безопасно“ – какво означава това?

Това означава, че когато се изгражда едно метро трябва да се спазват абсолютно всички технически изисквания. И във фазата на проектирането, и във фазата на строителството, и във фазата на въвеждането в експлоатация. Ако се вложат материали, които не отговарят на техническите изисквания, ако технологията която е предписана не се изпълнява както трябва, се получават такива неща, както в София се получи да излязат подпочвени води. Трябва да бъде преди всичко безопасно. А когато е безопасно, тогава можем да гарантираме и комфорт на пътуване.




По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

След успеха на "Гунди": Силна година за българските киносалони

Силна година изпращат българските киносалони. Това се дължи до голяма степен и на успеха на филма "Гунди - легенда за любовта", излязъл в средата на октомври. Това обобщи за Радио Варна  председателят на Асоциацията на българските киносалони Божидар Илиев. Той   е съсобственик на новата киноверига, която ще отвори врати във Варна на 21 декември. Деветте..

публикувано на 17.12.24 в 10:28
Иван Костов

Иван Костов: Ако проектобюджетът за 2025 година бъде приет, ни очаква втора Виденова зима

Ако проeктобюджетът за 2025 година бъде приет, следващата година дефицитът ще нарасне лавинообразно, бедните ще станат още по-бедни, а богатите - по-богати. Такава прогноза направи Иван Костов - бивш министър на финансите и бивш министър-председател. Той сравни ситуацията с 1994 година и времето на правителството Жан Виденов, когато по думите му е..

публикувано на 16.12.24 в 18:45

Детският учител има отговорната задача да насърчава децата да творят

Помагалото „Феноменът художествена деформация в детското изобразително творчество" – научно издание, предназначено за учители от специалността „Предучилищна и начална училищна педагогика“, както и за широк кръг читатели, излезе на бял свят, след като в средата на тази година от общинския бюджет на Балчик бяха отпуснати средства за издаването му...

публикувано на 16.12.24 в 08:15

Михаил Луков, ПП/ДБ: Няма яснота с милионите, които отиват към фирма "Градски транспорт"-Варна

Няма ясна представа какво се случва със средствата, отпускани за общинското предприятие „Градски транспорт“, каза за обзорното предаване „Позиция“ общинският съветник от ПП/ДБ Михаил Луков. Според него одитът на дружеството е описал една позитивна картина, която не отговаря на действителността. „Има много критики към ТАСРУД, но те си изпълняват..

публикувано на 14.12.24 в 15:34
Пламен Димитров

Пламен Димитров, КНСБ: Ако бюджетът за 2025 година не бъде приет до 19 януари, държавата ще блокира

Обяснението на синдикалния лидер на КНСБ Пламен Димитров защо имаме такава предложена макрорамка на бюджет 2025-та е, че вината е на депутатите, които тази пролет гласуваха единодушно разходи, които сега се питат "от къде са?".   В обзорното предаване на Радио Варна "Позиция" той припомни, че тогава те са гласували изменение на закона на МВР,..

публикувано на 14.12.24 в 14:57

Ивайло Костадинов, ИТН: В предизборната кампания на Благомир Коцев нямаше предложение за повишаване на местните данъци и такси

Местните данъци и такси не трябва да се вдигат според варненските представители на ИТН. В обзорното предаване „Позиция“ Ивайло Костадинов припомни, че такава е била позицията и на самия кмет Благомир Коцев в началото на неговия мандат. „Ако това намерение,  което предлагат днес от администрацията, присъстваше в предизборната му платформа, дали..

публикувано на 14.12.24 в 14:42

Авторите на документалния филм "Чистота или смърт" и техните герои се срещат с варненската публика

Документалният филм „Чистота или смърт“, разказващ за зависимостите от алкохол, наркотици и хазарт, ще има премиера във Варна този петък, 13 декември, от 19:00 часа в зала „Европа“ на Фестивалния и конгресен център. Шест герои застават с лицата си пред камера, за да споделят своите лични истории. Документалната лента имаше премиера и..

публикувано на 13.12.24 в 06:45