Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Петима чехи, влюбени в Рила и Пирин

Българските планини са привлекателни и за чужденците. Всяко лято стотици туристи идват в страната, за да изкачат най-високия връх на Балканите – Мусала. Или да посетят Рилските езера. Има и такива, които правят и преходи, продължаващи няколко дни. В следващия материал ще Ви срещнем с петима младежи от Чехия, които за първи път идват в България и се влюбват в Рила и Пирин.

Представете си, че се разхождате из Морската градина на Варна и срещу Вас изникват петима чужденци с раници и щеки. Те наистина изглеждат странно с оборудване за планината на фона на морето. Обаче петимата Чехи - Джоузеф, Ладя, Войта, Шимон и Мирка идват от Рила и Пирин.

"От края на прехода в Пирин, от Мелник, пътувахме за София, за няколко дни останахме там, за да разгледаме столицата, след което взехме нощния влак до Варна. За два дни ще се порадваме на морето и след това ще летим за Прага."

И петимата харесват планинските преходи, продължава с представянето Джоузеф, който е студент и учи за картограф.

"Били сме в Алпите, планините в Словакия, както и на други места в Европа. Искахме да опитаме нещо ново. Избрахме България. Харесваме страната ви."

Ладя, бъдещ архитект, взема думата и изяснява защо са избрали да направят преход точно в българските планини.

"Окрихме информацията за преходите в Рила и Пирин в Интернет. Повечето бяха източници от Чехия и два от английско говорящи страни. Но основно от чешки сайтове, защото другите нации не са чак толкова ентусиазирани по отношение на планинските преходи, както ние - чехите. Дори тук срещнахме много сънародници, които обикалят вашите планини."

Войта ще става географ. Впечатлен е от Рила и Пирин, както между другото и приятелите му. Преди да се спрат на България, са имали и други варианти за 14-дневната си почивка.

"Всичко започна, когато попаднахме в Чехия на една статия в Интернет страница посветена на преходите. Преди да решим да дойдем в България, избирахме от няколко варианта за почивката ни – Украйна, Карпатите или словенските Алпи. В края на краищата се спряхме на България, защото на снимките планините Ви изглеждат невероятно. Също така Пирин и Рила са толкова различни. Тук е страхотно.

Бъдещият IT – специалист Мирка го допълва.

"Прочетохме, че в България се намира най-високият връх на Балканите. Влюбихме се в планините. Най-вече в Пирин, скалите и възможностите за катерене. Качихме Мусала и Вихрен, Природата тук е невероятна."

Десет дни петимата приятели обикалят Рила и Пирин. Два дни остават в София и избират да се върнат в Прага от морето, разказва Джоузеф..

"Следвахме туристическите пътища. Основно международния маршрут Е4, който пресича Рила и Пирин. Няколко пъти нощувахме в хижи, но смятам, че повечето пъти спахме навън, на палатки. Нощувките в българските хижи са евтини, което беше много добре за нас. Качеството на услугите обаче е по-ниско от това в Алпите. На нас обаче ни харесва, защото има атмосфера.

Разделяме се със снимки за спомен, малко информация за маршрута Ком- Емине, за който чуваха за първи път и обещанието, че когато го направят, ще дойдат до Радио Варна, за да споделят впечатленията си. Така и така ще трябва да стигнат до морето.

БНР подкасти:

Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Във Вълчи дол организират благотворителен концерт „Заедно за Веси“

Благотворителен концерт в помощ на 12-годишната Веселина ще има във Вълчи дол на 14 май, вторник.  Той е част от мащабната кампания, чиято цел е в кратък срок да бъдат събрани 37 500 евро за спешна и сложна операция на момичето в Турция. Концертът е организиран от учители от СУ „Васил Левски“ във Вълчи дол. Залата на Културния дом в града ще..

публикувано на 09.05.24 в 17:50

Максуда: живот между сметта и канализационната вода

Най-голямата ромска махала във Варна е Максуда. Впечатлява с това, че е разположена в центъра на града: южно от ул. „Капитан Pайчо“. Разделена е на три района: ул. „Петко Напетов“, „Корея“ до хлебозавода и „Дерето“. В Максуда ромите са единни, но не обичат неканени гости. Ежедневието им е потопено в една различна реалност...

публикувано на 09.05.24 в 14:09

Търсят се още между 20 и 40 доброволци за Маратон Варна

Между 20 и 40 доброволци още се търсят за Маратон Варна. Надпреварата е тази неделя – 12 май. Стартът е в 9.30 ч. в неделя от площад „Независимост“, а началото на трасето преминава през пешеходната зона до главния вход на Морската градина, през част от нея и след това по пътя за „Златни пясъци“ от ИУ – Варна до Евксиноград. Общият..

публикувано на 09.05.24 в 11:41

Празнуваме Летен Никулден

Днес Православната църква отбелязва т.нар. “Летен Никулден”. На този ден християните честват пренасянето на мощите на св. Николай Мирликийски от гр. Мира (Мала Азия) в гр. Бари (Италия). Николай Мирликийски е роден през 3 век в Патара, днешна Мала Азия. След праведен монашески живот е избран за архиепископ на град Мир, Ликийска област...

публикувано на 09.05.24 в 06:13

Насърчават осиновяването на бездомни кучета от приюта в Каменар

Различни демонстрации, както и беседи за живота с домашни любимци и разговори с хора, осиновили животни, са част от събитията в кампанията „Подай ръка – спаси лапа“. Събитието ще се проведе на 12 май от 10:00 до 16:00 часа на полянката под Пантеона в Морската градина.  Целта е да се насърчи осиновяването на животни от приюта за безстопанствени кучета в..

публикувано на 08.05.24 в 19:20

БЧК - Варна отличи доброволци и активисти

Областният съвет на БЧК във Варна връчи почетни отличия на 33-ма изявени членове на организацията, доброволци и партньори по повод Световния ден на Червения кръст и Червения полумесец.  На церемонията присъстваха началникът на щаба на Военноморските сили капитан I ранг Ваньо Мусински, заместник.-кметът Снежана Апостолова, комисар Тихомир..

публикувано на 08.05.24 в 16:42

8 май - Световен ден на Червения кръст и Червения полумесец

По случай 8 май, Световния ден на Червения кръст и Червения полумесец, Областният съвет на Българския червен кръст във Варна ще награди с отличията на организацията свои изявени доброволци и активисти от областта, както и партньори-представители на държавната и местна власт, неправителствения сектор и бизнеса.  Церемонията се провежда в Арт салона на..