Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първият буквар за ученици с различен майчин език вече е факт и е достъпен безплатно

“Четем с Ася и Явор”, буквар за ученици с различен майчин език
Снимка: Заедно в час

Букварът “Четем с Ася и Явор” e разработeн от логопед и специалисти по ранно двуезично развитие. Това е първият български буквар за ученици с различен майчин език от българския, които нямат достатъчно развити езикови умения на български език при постъпване в училище. Той е достъпен безплатно на сайта prepodavame.bg и учителите могат да го използват през новата учебна година като допълнителен материал при усвояването на уменията за четене. Букварът “Четем с Ася и Явор” е подходящ също за български деца в чужбина, които имат ограничен контакт с българския език, ученици в нална степен, които по различни причини изпитват затруднения с четенето в началното училище до 2.-3. клас и всички деца, които искат да се научат да четат. Само за седмица са направени повече от 400 заявки от учители за изданието от България и света.

Букварът и допълващите материали към него са първият цялостен продукт на проекта “Разбираш ли езика на училището”, който се реализира от началото на 2020 г. от фондация “Заедно в час” и сдружение “Интернационална Асоциация ЕдюкАрт”. Проектът цели да създаде учебни материали и полезни ресурси, които да подкрепят децата с различен майчин език в България - едни от най-уязвимите ученици в образователната ни система, и техните учители. От 2021 г. трети партньор в проекта е и фондация “Тръст за социална алтернатива”.
Автори на буквара са логопедът Акулина Арикова и специалистите по ранно двуезично развитие д-р Анастасия Новикова и Вяра Михайлова. Автор на илюстрациите е художничката Еслица Попова. 
“Четем с Ася и Явор” включва три отделни книги, разказа за Радио Варна Акулина Арикова, която има огромна заслуга за направата на този буквар. Тя е логопед и работи с рускоговорящи деца. Самата Калина също е от чужд произход, което памага изключително много в изготвянето на буквара.
Букварът с насоки за работа съдържа всички страници от детския буквар, както история рамка и инструкции за работа към всяка буква. Това позволява индивидуална работа с едно дете само с тази книга. Приложението “Моите букви” дава възможност децата сами да проследяват напрадъка си и да си създадат собствена индивидуална азбука с помощта на различни материали.
Материалите съдържат общо 40 теми. Буквите се въвеждат в шест групи. В края на всяка група се предлага обобщителна тема за затвърждаване на въведените в нея ключови моменти. В насоките за работа към обобщителните теми има информация за очаквания междинен резултат и препоръки как възрастния да продължи да работи с децата, в случай че те не са го постигнали. 
Букварът се разпространява безплатно и е достъпен в онлайн и печатен вариант. Онлайн форматът е подходящ за живеещи в чужбина, като е пригоден за разпечатване и в домашни условия, добави Арикова. 
Предимства на буквара “Четем с Ася и Явор”
“Четем с Ася и Явор” е буквар, създаден със специален фокус върху деца, които имат нужда от допълнителна подкрепа за усвояване на четенето. В материалите в комплекта са взети под внимание основните затруднения на децата при усвояване на четенето. Букварът е апробиран за работата от учители в начална степен и практиката на специалист логопед. 
Eто и основни акценти от концепцията на буквара, които го правят толкова полезен и ценен:
Целенасочено отработване на аспекти, които често представляват трудност за децата (например слято четене на срички, четене на думи със струпване на съгласни, огледални букви, диференциация на звукове, близки по звучене, например и техните букви и др.).
История рамка, която позволява всяка тема да бъде поставена в занимателен контекст. По този начин упражненията се свързват съдържателно едно с друго и от самото начало се насърчава четене с разбиране.
Целенасочена работа с лексика (използване на историята рамка за въвеждане на ключовите думи от задачите и текста за четене, визуална подкрепа за разбиране и запомняне на значението на думите).
Подкрепа за ориентация на страницата (ясна структура на страницата, визуално маркиране на полето за четене чрез вертикална линия, цветен фон на текстовете и изреченията и др.).
Подкрепа на четенето чрез целенасочено включване на различни сетива, упражнения за концентрация, чрез фина моторика (изработване на тактилни букви) и движение.
Насърчаване на любовта към четенето чрез приключенски сюжет на историята рамка, интересни текстове за четене, естетични авторски илюстрации и интригуващи задачи. 
Дейностите в отделните задачи в буквара се надграждат така, че децата да са максимално подкрепени в процеса на учене. Постепенно се преминава от по-лесни към по-сложни теми и дейности. Задачите се повтарят в една и съща последователност. Така децата знаят какво се очаква от тях, а това им помага да се чувстват по-уверени и да могат да се фокусират по-добре върху съдържанието.

Екипът, създал буквара, продължава да разработва и допълнителни материали за подкрепа на ученици с различен майчин език и техните учители. През следващите месеци предстои да бъдат завършени още: Наръчник за интегрирана езикова подкрепа за учители; Наръчник за езиково подкрепящия учител по математика за 1-2 клас; Наръчник за езиково подкрепящия учител по български език за 1-3 клас (част 1: Развитие на речниковия запас, род и число на същ. имена) и др. Паралелно с това от "Заедно в час" подготвят специални педагогически обучения, с които учителите още по-добре да подкрепят едни от най-уязвимите си ученици.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Специализациите на лекарите продължават да са дефицитни

До 16 януари е отворена за обществено обсъждане и консултации Наредбата за специализациите на медицинските специалисти. В България от години се говори за недостатъчен брой специалисти ( това са лекарите със специалност – педиатри, неонатолози, хирурзи, ортопеди и пр. и пр. ), както и за недостатъчен брой лекари. Дефицитът на лекари се..

публикувано на 10.01.25 в 09:36

Влад Уласевич (JINJER): Най-важният албум е винаги следващият

Интервю с Влад Уласевич (JINJER) JINJER отдавна надскочиха локаната сцена. С барабаниста на групата Влад Уласевич се чухме по повод предстоящия диск на украинската банда „Duél“, който ще стане факт в началото на февруари. Предварително бях уведомен да не задавам въпроси за войната. За това и темата не е засегната в интервюто. За него Влад..

публикувано на 10.01.25 в 08:20

Песни на "Акага" на всеки час в ефира на Радио Варна днес в чест на Краси Куртев

Радио Варна отдава почит на Краси Куртев от група "Акага", който си отиде на 30 декември 2024 г.  Днес, петък, 10 януари, след всяка емисия новини от 7 до 19 часа ще слушаме песни на бандата, чийто вокалист и съосновател беше той. Поклонението пред Краси Куртев ще бъде на 11 януари, събота, от 13 часа в Катедралния храм "Св. Неделя" в София...

публикувано на 10.01.25 в 06:00

Политологът Милен Желев: ГЕРБ са царе на блъфа, преговорите се размразиха

В София сякаш се разведели, изгря някакво слънце, преговорният процес за съставяне на кабинет се размрази. Беше рано да обявим преждевременно преговорите за приключили, в тези пазарлъци често се блъфира, а ГЕРБ са царе в това, коментира политологът Милен Желев в предаването на Радио Варна "Post Factum". Той си послужи с "метеорологична" метафора, за..

публикувано на 09.01.25 в 08:30
снимката е илюстративна

За минути се намира вейп с наркотично вещество във Варна

За две минути във Варна може да се намери вейп с наркотично вещество в него както от ученици, така и от възрастни. Това се случва най-често чрез познати през телефона, могат да се намерят през дилъри, а също и през много момчета и момичета, които продават на улицата. Това казаха за Радио Варна Лилия Маринова и Янита Василева от Градския..

публикувано на 08.01.25 в 07:10
Лора Георгиева

Лора Георгиева: АКФ откри палитра от роднински назначения и връзки в "Булгартрансгаз"

Втората част на разследването на Фондация „Антикорупционен фонд“ (АКФ), посветено на аферата "Чирен", разкрива политически назначения, уютни постове за роднини на висши държавни чиновници и конфликти на интереси в редиците на държавното дружество "Булгартрансгаз". Разследването беше публикувано вчера, а в идеото, озаглавено „Газ, роднина,..

публикувано на 07.01.25 в 18:35
Йоанна Драгнева

Йоанна Драгнева: С удоволствие нося името на дядо - Йонко Татаров, създател на специалността "Поп и джаз оркестър" в НМА

Имен ден празнува днес певицата Йоанна Драгнева. В предаването на Радио Варна "Новият ден" тя разказа, че носи името на своя дядо Йонко Татаров, създател на специалността "Поп и джаз оркестър" в Националната музикална академия. Самата Йоанна е завършила Средно музикално училище "Любомир Пипков" с профил „Ударни инструменти“, а след това следва в..

публикувано на 07.01.25 в 07:07