Дългоочакваната премиера на „Тютюн“ от Димитър Димов, един от най-важните акценти в юбилейната програма на Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ за неговата 100-годишнина, е на 20 и 21 септември от 19.00 часа на Основна сцена. Това е първата театрална постановка в България по легендарния роман, една от 10-те любими книги на българите, според тв формат „Голямото четене“.
70 години след излизането на романа и 60 години след филма на Никола Корабов,„Тютюн“ ще оживее за пръв път и на българската театрална сцена във Варна в драматургичния вариант на Юрий Дачев, изграден върху литературния оригинал.
Режисьорката Бина Харалампиева извежда на първо място в „Тютюн“ разпадът на личността.
В ролята на алчния и безскрупулен собственик на тютюневата фабрика „Никотиана“ Борис Морев, който е влюбен фатално в красивата Ирина, се превъплъщава Калин Врачански. Как се чувства в кожата на Борис и какъв е паралелът с днешната реалност, разказва актьорът в интервю на Светлана Вълкова.
Доста отговорна роля – има предварителни нагласи у публиката – романа, филма... За Вас труден ли беше пътят към тази роля?
Винаги е трудно, когато започнеш да работиш нещо, което вече има своя огромен успех – както за романа, така и за филма. Ти започваш работа с един голям ангажимент – да не разочароваш някого, да не обидиш някого... Но не трябва да забравяме, че оттогава досега са минали немалко години – времената са различни, актьорската игра се е променила, погледът към самия роман дори е различен от днешна гледна точка – и при драматурга Юрий Дачев, който написа пиесата, погледът на Бина... Когато започнахме да работим, аз имах своите притеснения точно поради тези причини. В крайна сметка си казваш: добре, той Шекспир е написал ”Хамлет” преди толкова години, Лоурънс Оливие го е изиграл толкова добре, да спрем да го играем ли?
Не, не трябва. По-скоро - смело, пробваш, в лицето на Бина имаме страхотен режисьор, който те води накъдето трябва.
А до каква степен Вие се идентифицирахте с този герой? Какво търсихте в него?
Не... Аз знам така: когото правиш образ, който в някаква степен има своите отрицателни черти, трябва да се опиташ да намериш неговите положителни. А положителните черти при Борис са, че той е изключителен новатор за онова време, пионер в този бизнес, той е един изключителен жонгльор - да направиш така, че едва ли не Германия да работи за теб – той почти го постига. Бил е на крачка от гениалността. Върху тези черти размишлявах – да, той може да има отвратителен характер, но прави нещи огромно, което не е било правено дотогава по нашите земи.
Според режисьорката Бина Харалампиева вие се фокусирате върху разпада на личността по време на Втората световна война. Сега не е военно време, но разпадът винаги е съществувал, във всички времена. Как интерпретирате това?
Фокусираме се, защото разпадът на личността е факт и в момента. Имах изключителен преподавател в театралната академия и след това мой много близък приятел, той вече не е сред нас, Никола Гълъбов, голям актьор от Театъра на армията... Той имаше едно определение за българите, което ми се е набило в главата: Ние, българите, можем да устоим на всичко – на глад, на студ, на робство, но има две неща, на които не можем да устоим: на власт и на пари.
Странно нещо става с нас, когато се вкопчим във властта – виждаме го постоянно, особено сега, при тази ситуация с опити за правителство и поредни избори. Как някои хора влизат там и виждат колко е сладко да имаш власт да контролираш, да се чува думата ти и да става това, което ти искаш.
И тук в спектакъла има една реплика на Борис: Това правителство ще се съобразява с мен и с още двама – трима като мен!
И днес ние го виждаме, че е така – има някои хора, които диктуват как да работи нашата държава, кои са те – може би след време ще разберем.
И романът е толкова актуален в тази посока. Виждаш едни хора, които в очите на обществото са били светли личности и когато се забъркат в такова нещо, започваш да виждаш техните тъмни страни. И тогава погледът върху тях става различен. Виждаш техния духовен разпад.
Няма нищо лошо в богатството, но когато то е на гърба на останалите, тогава е нещо грозно, нечисто. Не размахваме пръст от сцената, по-скоро питаме: Защо трябва да е така? Защо трябва да сме такива?.
Между властта и парите къде е мястото на любовта, има ли място за нея?
Често се оказва, че или властта води към парите, или парите водят към властта. В случая на Борис той взема властта чрез парите. И тук явно любовта е в тези две неща, не чистата любов, която ние разбираме. Може би накрая, когато вече Борис отива в друга посока, тогава се връща онова светло истинскао чувство.
Някъде бях чел интервю с Брад Пит, който споменава следното нещо: негов тежко болен приятел му казал, че често когато хората вече умират, споделят, че единственото важно нещо в живота им е била любовта, любовта между хората. И може би затова навсякъде, във всички религии се казва, че бог е любов.
Какво символизира думата „тютюн”? Ако романът и спектакълът не се казваха „Тютюн”, как биха се казвали според Вас?
Власт, поне от името на моя герой това бих казал. И даже – жажда за власт.
Сценографията и костюмите са дело на Свила Величкова и Ванина Цандева, композитор е Асен Аврамов. В ролята на алчния и безскрупулен собственик на тютюневата фабрика „Никотиана“ Борис Морев, който е влюбен фатално в красивата Ирина, се превъплъщава Калин Врачански. Популярният актьор играе на сцената на Театър „София“, Театър 199, Музикалния театър и др., участва в тв сериалите „Стъклен дом“ и „Дървото на живота“, във филмите „Забранена любов“, „Още нещо за любовта“, „Г-н Х и морето“ и др.
Във филмовата класика „Тютюн“ великолепеният актьор Йордан Матев пресъздава образа на Борис Морев, а изключителното превъплъщение на голямата актриса Невена Коканова в ролята на Ирина продължава да се смята за един от най-високите върхове в българското филмово изкуство. Сега в „Тютюн“ на варненска сцена в ролята на Ирина ще видим магнетичната Диана Димитрова, която познаваме от филмите „Снимка с Юки“, „Писма до Антарктида“, „Дъвка за балончета“, също от тв сериалите „Откраднат живот“, „Столичани в повече“ и др. Освен актриса, Диана се изявява като художник и автор на детски книги. Заедно с Калин Врачански, Диана Димитрова и Стоян Радев, който изпълнява интересния и сложен образ на Фон Гайер. В премиерната театрална продукция участват още Пламен Димитров, Свилен Стоянов, Христина Джурова, Веселина Михалкова, Николай Божков, Александра Майдавска, Ивайло Иванов, Николай Кенаров и Юлияна Чернева.
„Тютюн“ е третото заглавие по Димитър Димов на сцената на Драматичен театър „Стоян Бъчваров“, където са играни с успех и пиесите му „Почивка в Арко Ирис“ (сезон 1963/64, реж. Цветан Цветков) и „Жени с минало“ (сезон 1969/70, реж. Лиляна Пенчева).
Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..
Винаги трябва да обичаш ролята, защото ако не я обичаш, тя ти отмъщава и никога няма да се получи добре. Това коментира за предаването "Гравитация нула" по Радио Варна Юлияна Чернева, актриса от Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". Тя отбеляза своята 70-годишнина с пърформанс за приятели в галерия "Арт Маркони" и направи своя театрален прочит..