Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Един месец от засядането на "Вера Су"

2
Снимка: Румен Сарандев

Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб Вера Су, натоварен с над 3 000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина един месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и 30 дни, в които България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. 

Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Ковид-19, ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.

Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на Морска администрация Живко Петров.

Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.

Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.

Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.

На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба Вера Су, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.

Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава, чуйте в репортажа на кореспондента ни в Добрич Мая Щърбанова:




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Каварна отбелязва 147 години от освобождението на града

Общоградско поклонение и поднасяне на венци и цветя пред паметника на Каварненското въстание ще се състоят от 10 часа днес в Каварна.  Монументалният символ "Защитата на Каварна" е дело на архитекта Иван Митраков, а скулптор е Ради Ангелов.  Строителството му започва през далечната 1976 година и се открива по повод 100 години от избухването на..

публикувано на 04.02.25 в 08:33

Председателят на ДКСБТ: Не е нужно да правиш бунт, а да се информираш за цените

На Балканите започна бойкот на големите вериги магазини. Протестът е срещу високите цени и ниския стандарт на живот в Северна Македония, Черна гора, Хърватия и Босна и Херцеговина. Следващата държава, в която гражданите се организират да не купуват нищо на 10 февруари, е Косово. Какво се случва с цените в България и има ли нагласи..

публикувано на 04.02.25 в 08:15

Община Варна обяви конкурс за старши юрисконсулт

Община Варна обяви конкурс за старши юрисконсулт към дирекция „Правно-нормативно обслужване“. Минималните и специфични изисквания към кандидатите за заемане на длъжността са: степен на завършено образование – магистър в професионална област право. Необходим е още 1 година професионален опит или придобит ранг IV младши.  Конкурсът за заемане на..

публикувано на 03.02.25 в 19:39

Лесна работа: И торта с моркови

Бих казала, че днешният ден е много приятен, въпреки народните вярвания, че Зимният Симеон е един от най-лошите дни. Какво толкова може да се обърка? Да не чуете алармата. Да закъснеете за работа. Да разясните на шефа защо все на вас се случват подобни неща. Първото кафе да е като деня – горчиво и пълно с неосъществени планове. В порива си да..

публикувано на 03.02.25 в 17:00

Липсата на велопаркинги във Варна – резултат от лошо управление?

Част от велопаркингите, които бяха изградени във Варна по проект „MOBISEC - мобилни инициативи за устойчиви европейски общности" на Черноморската Регионална Агенция за Развитие на Енергията, са демонтирани, установи проверка на Радио Варна.  Става дума за четири от тях, разположени до Двореца на културата и спорта, Икономически университет,..

публикувано на 03.02.25 в 14:12

Честни избори - мисия (не)възможна

Институтът за развитие на публичната среда проведе днес кръгла маса, по време на която бяха обсъдени предложенията за промени в Изборния кодекс. Пет партии в парламента направиха предложения за промени в изборното законодателство, които включват създаване на преброителни центрове, отпадане на хартиеното гласуване, въвеждане на оптични сканиращи..

публикувано на 03.02.25 в 14:05

За 27 път ще се проведе конкурсът за домашно вино във Варна

Предстои да се проведе най-старият конкурс за домашно вино във Варна, за 27-ми пореден път през тази година. На 16 февруари ще бъдат отличени победителите в различните категории.  Но още от вчера кандидатите за участие дават своето вино под формата на мостри за оценка.  Това каза за Радио Варна организаторът на конкурса през последните..

публикувано на 03.02.25 в 14:01