Дебютният роман на Даниел Вълчев, бивш вицепремиер, юрист и преподавател, „Неделният продавач на книги“, вече радва читателите.
Мистериозната история на разказвача, който издирва своя изчезнал брат. Роман, който обединява литература, наука, философия и се опитва да потърси отговори на някои от вечните въпроси на живота.
Чуйте интервюто на Даниела Стойнова с Даниел Вълчев:Голяма крачка напред, господин Вълчев. Знам че все още не употребявате понятието писател за себе си, но все пак това е роман, а както е казал Стендал: „Романът е едно огледало, с което вървиш по пътя и то отразява и калта в локвите и небесата, така че не можем да обвиняваме този, който го носи, в каквато и да е безнравственост“. Тази книга лично мен, признавам си, освен че я прочетох леко, като топонимия е близка на всеки варненец. Когато варненци я прочетат, ще си представят определени места. Освен това - това е топонимия на духа. За мен беше една машина на времето.
Знам, че много дълго отглеждахте този роман в себе си. Сигурно са били необходими много проучвания?
Аз гледам огледалото да го държа така, че калта много да не се отразява. Иска ми се все пак, както се пееше в една песен на Кирил Маричков „въпреки че сме създадени от кал, да не се ровичкаме само в калта". В някаква степен, аз винаги съм вярвал, че човек сам избира в каква реалност да живее и в този смисъл може да я направи по-хубава. А що се отнася до това дали хората от Варна биха разпознали себе си - безспорно да, тъй като действието се развива във Варна. Това все пак е моят град, това е градът, в който аз съм израсъл и по някакъв начин няма как да не се отразят някакви мои спомени, преживявания. Но тази книга не е за това. Тази история можеше да се случи навсякъде. Просто на мен Варна ми е по-близка от всеки друг град. Радвам се наистина, че повечето хора, които ми споделят, че са прочели книгата, казват, че тя се чете на един дъх. Аз така исках да се чете. На мен ми се струва, че доброто изкуство, добрата литература (без да се лаская, че аз принадлежа към тези области кой знае колко), доброто изкуство е това, което някак неусетно те кара да почувстваш нещо, да ти внуши нещо, а не с някаква голяма мъка.
Аз си спомням едно време като бях ученик, във Варненския театър имаше едно такова поколение режисьори, едни все измъчени постановки - даваха Ромео и Жулиета на тъмна сцена (…)
Е, това е от времето на соца, когато тези преживявания бяха други.
Искахме да се покажем по-модерни, но по един измъчен начин. На мен ми се иска, винаги ми се е искало и такива книги и харесвам- хем да се забавляваш, докато четеш, да ти е интересно, докато четеш и хем накрая да ти остави нещо, както казваше поетът Борис Христов „драскотина в паметта ти“. Ако това съм успял да постигна, значи книгата е успешна. Пък що се отнася до това, че има много различни науки - има малко математика, физика, аз наистина се готвих. Да речем - Теоремата на за непълнота на Гьодел или „Котката на Шрьодингер“ или пък принципа на Хайзенберг, не са ми толкова близки, но пък аз винаги съм се интересувал за тази връзка между физическия свят и философията. Така намерих една книга на относително млад учен - Росен Люцканов, посветена на Гьодел и признавам, не я прочетох много леко. Човек трябва да се подготви.
За мен беше интересно нещо, което вече и учените споделят. Както се казва - линейната ни представа за времето – затваряме го в рамките на календара, някак си вече това съвсем е остаряло и наистина ни се струва, че живеем в паралелни реалности. Тези принципи, които ги има в книгата, тази магия - сякаш едновременно се случва и минало и настояще и бъдеще. Може би в крайна сметка в психологическия смисъл е точно така.
Хората, които не са чели книгата не бива да останат с впечатление, че това е от онези книги, които нито знаеш къде си, нито какво става, има купища нахвърлени думи с някаква претенция. Всъщност аз съм се опитал да разкажа една относително семпла история. В смисъл, тя се развива в нашия сват, в ежедневието, всеки може да си представи героя. Това е една история, която е занимателна, търси се нещо, което е крайно неясно и така се наслагват нещата. Мечта ми беше да напиша нещо, което се чете много леко, но след това оставя много силен послевкус (…)
От 21 юли 2025 година Борислав Сарафов не може да изпълнява функциите на главен прокурор. Законът е ясен и всички в тази държава трябва да се съобразяват с него. Това подчерта за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна адвокат Михаил Екимджиев от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека. По думите му законът, приет на 21..
Изложбата „Царско лято“ на Лилия Кунева и Крис Николов, посветена на „лятото преди бетона“, ще бъде открита от 19 часа на 1 август в Морското казино. Картините в нея са повлияни от обиколката на художниците в Полша и Германия и опитите им да се доближат до големите майстори, обясниха за Радио Варна авторите. На откриването ще..
Интервю с Markus "Infernal" Kuschke (DESASTER) Малко повече от месец остава до осмия „Running Free Festival“. „Стринава“ очаква на 29 и 30 феновете на олдскуула, събрани там от организаторите HMC „Metal Force“. Основните действащи лица са CORONER, ASPHYX, DESTRÖYER 666 и DESASTER. Останалите – MEZZROW, GALLOWER, LEATHERHEAD, SCHIZOPHRENIA,..
Българският феномен по яденето на люти чушки Николай Филипов доказа, че граници пред човешката издръжливост няма. В поредния си огнен подвиг Филипов се опита да подобри три световни рекорда, свързани с яденето на една от нaй-лютите чушки в света. „Поставих си за цел три рекорда“, сподели рекордьорът пред Радио Варна. Един от тях –..
Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..
В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..
Интервю с Pi Stoffers (LORD OF THE LOST) В екстремните жанрове на музиката е рядкост някой артист да се изправи пред предизвикателството на тройния албум. Примери има, но издаването на трилогия е много рисково начинание. И в същото време се изисква доза смелост и дързост да го направиш в времена, в които албумите все повече губят значението си...