"Правилните въпроси са съществена част от решенията", пише проф. Евгени Станимиров в "Многомерна стратегия за вашия бизнес". Последната книга на ректора на Икономически университет-Варна дава отговори, съображения и препоръки, които са многократно проверени и доказано работещи. Проф. Станимиров е автор на около 20 учебника и учебни помагала в областта на маркетинга, брандинга, управлението на взаимоотношенията с клиенти, маркетинговите проучвания.
Емилия Николова разговаря с проф. Станимиров преди днешното представяне на книгата:
Има голямо количество издадена литература по бизнес и маркетинг. Каква ниша запълва съдържанието на вашата книга?
Написах книгата на един дъх за 22 дни. Обхваща консултантския и преподавателския ми опит от 22 години. Книгата е написана на достъпен и атрактивен език. Кратка е със своите 220 страници, защото съм убеден, че ако искаме да предадем определени послания, можем да го направим в рамките на 150-230 страници, а ако не можем да го направим в тези страници, няма да можем да го направим и в 500. В книгата има много послания за бизнеса, но няма рецепти. В нея се описват определени ситуации, в които съм изпадал и съм намирал неконвенционални начини как да се справя с тях. Има систематизация по отношение на успеха, как да станем по-видими за партньорите и клиентите си, как да дефинираме цели, как да дефинираме стратегията си, така че в книгата има много поуки.
Не лишавате ли маркетолозите от работа, написвайки всичко това в книгата?
Не бих казал. В една книга не може да се опише многообразието от ситуации, в които изпадаме. По-скоро в нея има много препратки и поуки, а ако читателите са с отворени сетива, могат да направят много изводи. Вярвам в сентенцията на Клод Дебюси, че красотата на музиката не е в нотите, а в паузите между тях. В текста между редовете също има много послания.
Еднакво валидни ли са тези послания за хората, които произвеждат яйца и за тези, които строят небостъргачи?
Категорично става въпрос за базови правила, които трябва да спазваме. Дори издателят беше много впечатлен, че съм успял да намеря място и за Михаил Булгаков. Това е един автор, който има интереси в съвсем друга посока, но аз съм вплел това, което той казва в бизнес контекст.
Как форсмажорът присъства в книгата, защото колкото и добре да сме позиционирани, има ли висша непреодолима сила и непредвидимо потребителско поведение, бизнес плановете ни лесно могат да бъдат провалени?
Форсмажорът е отразен във въведението на книгата. Започва с въпрос на журналист, който ми беше поставен дни след обявяване на извънредното положение през март 2020 година. В момента работя върху следващата си книга, тъй като кризата с олиото не беше се случила, когато тази беше написана. Симптомите със сиренето и олиото много си приличат, тъй като са свързани с желанието за спекулативно увеличаване на цените, криейки се зад аргумента за увеличаване на разходите за суровина. Проблемът със сиренето преди години беше решен в рамките на един ден, когато беше освободена част от държавния резерв. Това, което се случи с тоалетната хартия, беше симптом на прекъсване на веригата на доставки и няма нищо общо с недостиг на суровина или високи цени. По същото време, когато тоалетната хартия изчезна от пазара, складовете на производителите бяха пълни с целулоза, която беше ударила десетгодишно ценово дъно на световните стокови борси. Имаше и психологически момент в желанието на хората количките в магазините да изглеждат пълни. Тоалетната хартия и безалкохолните напитки бяха подходящи продукти за туширане на напрежението.
А вие как гледате на вашата книга? Като стока?
По-скоро като мисия. За мен продажбите имат значение единствено от гледна точка на това посланията да достигнат до много повече хора.
Възможно ли е книгата да влезе в академичната програма на университета?
Има я на свободния пазар и може да се чете от всяка една специалност, в която се учи бизнес, както и от хора от самия бизнес. Много от тях си я купиха вече. Не мисля, че трябва да влиза в задължителна програма, дори в препоръчителна, защото поставя едни други въпроси. Предвид факта, че аз съм ректор, това не бива да се допуска.
Заглавието е „Многомерна стратегия за вашия бизнес”. Колко мерна е стратегията, която представяте в книгата?
Изкушавам се да кажа тримерна, но аз не мисля че измеренията са само три. Това заглавие придоби завършен вид в самото издателство. Книгата се казваше „За компаса и часовника” с подзаглавие „Провокативни размисли върху реденето на бизнес пъзел”, но си дадохме сметка, че вероятно много хора няма да се ориентират за съдържанието на книгата, въпреки че смятам, че по-точно отразява онова, което е описано вътре в нея.
Цялото интервю чуйте в прикачения звуков файл.
Какво се е случвало в античния Балчик – все още археологията не е влязла на дълбоко, за да разкаже. Сърцето на този град е районът около пристанището. Това коментира в хода на представянето на късноантичната и средновековна крепост в кв. Хоризонт в Белия град доц. д-р Чавдар Кирилов от СУ „Св. Климент Охридски“, част от екипа, водещ разкопките там..
Интервю с Niklas Sandin (KATATONIA, LIK) Шведските меланхолици KATATONIA излизат с нов албум. „Nightmares as Extensions of the Waking State“ ще бъде факт след дни. В същото време шведската дет метъл банда LIK издаде „Necro“. Свързващото звено между двете групи е струнникът Niklas Sandin. Басист при KATATONIA и китарист в LIK. Точно той даде..
Колкото ябълката на Нютон е определяща за Закона за гравитацията, толкова е и за разговора ми с агронома Кристияна Опрева. С 27-годишната варненка се срещаме в стопанството й във Варна, за да чуем гласа на растенията: „Тук мога да ви покажа дървото на раздора – наклонената ябълка, която не трябваше да е сред нас, но вече 10 години още е..
33-тата поред церемония по връчване на Годишните награди на Отворено общество – Варна се проведе днес, 28 май, в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център. Носителите на отличията бяха представени за поредна година в документален филм. „Голямата награда за граждански принос“ през 2025 година е за кореспондента на Българското национално радио във..
Кадрите в туризма ще се умножават, увеличават се студентите, избрали този път на реализация. Образованието не е инвестиция в самата професия, а в самите нас. Това казаха студентите в Колежа по туризъм във Варна Борис Соколов и Теменужка Колева. Според третокурсничката сред основните проблеми пред сектора са, от една страна, лошо обучените кадри, а от..
Концентрацията и спокойствието са сред най-важните качества за състезателите по дартс. След това идват талантът и не на последно място - трудът. Това коментира за предаването "Новият ден" Марин Маринов от Управителния съвет на клуб по дартс "Максим" във Варна. Всеки четвъртък се събират в морската столица отдадените на спорта, създаден преди години в..
Черноморският младежки център към Община Варна вече е факт. В началото на май приключи подборът на екип от социални и младежки работници и психолог и те вече работят "на терен", за да представят дейността на новата организация. "В ход са процедурите за възлагане на обществените поръчки за ремонта и оборудването на сграда на центъра, който ще се..