"Правилните въпроси са съществена част от решенията", пише проф. Евгени Станимиров в "Многомерна стратегия за вашия бизнес". Последната книга на ректора на Икономически университет-Варна дава отговори, съображения и препоръки, които са многократно проверени и доказано работещи. Проф. Станимиров е автор на около 20 учебника и учебни помагала в областта на маркетинга, брандинга, управлението на взаимоотношенията с клиенти, маркетинговите проучвания.
Емилия Николова разговаря с проф. Станимиров преди днешното представяне на книгата:
Има голямо количество издадена литература по бизнес и маркетинг. Каква ниша запълва съдържанието на вашата книга?
Написах книгата на един дъх за 22 дни. Обхваща консултантския и преподавателския ми опит от 22 години. Книгата е написана на достъпен и атрактивен език. Кратка е със своите 220 страници, защото съм убеден, че ако искаме да предадем определени послания, можем да го направим в рамките на 150-230 страници, а ако не можем да го направим в тези страници, няма да можем да го направим и в 500. В книгата има много послания за бизнеса, но няма рецепти. В нея се описват определени ситуации, в които съм изпадал и съм намирал неконвенционални начини как да се справя с тях. Има систематизация по отношение на успеха, как да станем по-видими за партньорите и клиентите си, как да дефинираме цели, как да дефинираме стратегията си, така че в книгата има много поуки.
Не лишавате ли маркетолозите от работа, написвайки всичко това в книгата?
Не бих казал. В една книга не може да се опише многообразието от ситуации, в които изпадаме. По-скоро в нея има много препратки и поуки, а ако читателите са с отворени сетива, могат да направят много изводи. Вярвам в сентенцията на Клод Дебюси, че красотата на музиката не е в нотите, а в паузите между тях. В текста между редовете също има много послания.
Еднакво валидни ли са тези послания за хората, които произвеждат яйца и за тези, които строят небостъргачи?
Категорично става въпрос за базови правила, които трябва да спазваме. Дори издателят беше много впечатлен, че съм успял да намеря място и за Михаил Булгаков. Това е един автор, който има интереси в съвсем друга посока, но аз съм вплел това, което той казва в бизнес контекст.
Как форсмажорът присъства в книгата, защото колкото и добре да сме позиционирани, има ли висша непреодолима сила и непредвидимо потребителско поведение, бизнес плановете ни лесно могат да бъдат провалени?
Форсмажорът е отразен във въведението на книгата. Започва с въпрос на журналист, който ми беше поставен дни след обявяване на извънредното положение през март 2020 година. В момента работя върху следващата си книга, тъй като кризата с олиото не беше се случила, когато тази беше написана. Симптомите със сиренето и олиото много си приличат, тъй като са свързани с желанието за спекулативно увеличаване на цените, криейки се зад аргумента за увеличаване на разходите за суровина. Проблемът със сиренето преди години беше решен в рамките на един ден, когато беше освободена част от държавния резерв. Това, което се случи с тоалетната хартия, беше симптом на прекъсване на веригата на доставки и няма нищо общо с недостиг на суровина или високи цени. По същото време, когато тоалетната хартия изчезна от пазара, складовете на производителите бяха пълни с целулоза, която беше ударила десетгодишно ценово дъно на световните стокови борси. Имаше и психологически момент в желанието на хората количките в магазините да изглеждат пълни. Тоалетната хартия и безалкохолните напитки бяха подходящи продукти за туширане на напрежението.
А вие как гледате на вашата книга? Като стока?
По-скоро като мисия. За мен продажбите имат значение единствено от гледна точка на това посланията да достигнат до много повече хора.
Възможно ли е книгата да влезе в академичната програма на университета?
Има я на свободния пазар и може да се чете от всяка една специалност, в която се учи бизнес, както и от хора от самия бизнес. Много от тях си я купиха вече. Не мисля, че трябва да влиза в задължителна програма, дори в препоръчителна, защото поставя едни други въпроси. Предвид факта, че аз съм ректор, това не бива да се допуска.
Заглавието е „Многомерна стратегия за вашия бизнес”. Колко мерна е стратегията, която представяте в книгата?
Изкушавам се да кажа тримерна, но аз не мисля че измеренията са само три. Това заглавие придоби завършен вид в самото издателство. Книгата се казваше „За компаса и часовника” с подзаглавие „Провокативни размисли върху реденето на бизнес пъзел”, но си дадохме сметка, че вероятно много хора няма да се ориентират за съдържанието на книгата, въпреки че смятам, че по-точно отразява онова, което е описано вътре в нея.
Цялото интервю чуйте в прикачения звуков файл.
Когато се вземат решения в рамките на коалицията, това не трябва да става без санкцията на избирателите. Това каза в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“, депутатът от ПП/ДБ в 50-тото НС Стела Николова. „Тези избиратели, които ни подкрепиха миналата година, но не направиха това на тези избори не сме ги загубили, защото те не са..
Според новия евродепутат от партия „Възраждане“, Петър Волгин, всички парламентарни партии, както тези, които са участвали в управлението, така и тези в опозиция, трябва да си дадат сметка, че огромна част от избирателите не възприемат съществуващата политическа класа, като легитимни изразители на техните интереси. В обзорното предаване на Радио..
Режисьорът Галин Стоев представи своя спектакъл "Хага" на фестивала "Варненско лято". Гротескната и зловеща фантасмагория е базирана на реални събития и хора, свързани с настоящата война в Украйна. Сюжетът представя въображаема версия на процес срещу руския лидер Владимир Путин и неговото обкръжение в Хагския съд за военни престъпления и..
Интервю с Falk Maria Schlegel (POWERWOLF) Първият сингъл от предстоящия албум на немските пауър метъл лидери „POWERWOLF” се казва „1589”. Той ще е част от новия диск на бандата „Wake Up the Wicked”, който ще стане факт в края на юли тази година. Какво се крие зад годината „1589”, разказва клавиристът на POWERWOLF Falk Maria Schlegel, който даде..
Социалните и икономически неравенства водят до отчуждение от политиката. Колкото повече човек се чувства икономически или социално маргинализиран, колкото повече несправедливост среща от обществените системи - здравеопазване, образование и др, толкова повече отказва да участва. Така коментира резултатите от изборите и ниската избирателна активност..
Изходът от политическата ситуация след предсрочните парламентарни избори у нас е широката коалиция. Това коментира за Радио Варна политологът Атанас Радев. "Изходът от тази ситуация е внасянето на баланс и търсенето на широка коалиция с ясни приоритети, с ясен мандат и хоризонт, за да се внесе стабилност", допълни той. Радев коментира мнението на..
27-годишната Славена Родинова от варненското село Страшимирово стана част от селекцията на "Форбс" за Европа "30 под 30". Тя управлява семейна ферма за люти чушки. Семейният бизнес включва и производството на люти продукти: сосове, люти сладка, пюрета, разядки и туршии. Целите ѝ са да покорява световните пазари. Всяка година "Форбс" отличава..