Като всяко нещо в България, шофьорските курсове също са поскъпнали. Ако досега изкарването на шофьорска книжка ни струваше средно около 800 лева, то сега цената на обучението вече достига 1200 лева.
Причина за увеличението са по-високите цени на горивата и електроенергията, както и по-скъпите автомобилни масла, резервни части и наеми, които автошколите плащат.
Някои автошколи обаче запазват старите цени или ги вдигат минимално. Според Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ), по-ниската цена е за сметка на броя часове и качеството на услугата.
Евтиното излиза скъпо
"Някои школи намаляват часовете. Ако досега курсът е бил 31 часа, сега става 20. А после и 10 часа. Всичко е за сметка на качеството. Българинът обикновено търси евтиното. Но накрая разбира, че нещата не се получават с евтиния курс. Плаща евтиния курс, после плаща още толкова за допълнителни часове. Накрая като не го научат на нищо, отива в друга автошкола и отново плаща. Т.е евтиното му излиза твърде скъпо. Да не говорим, че оттук произлизат и корупционни практики. Курсистът като вижда, че не се получават нещата, плаща на инструктора, който дели с изпитващия", поясни Георгиев и наблегна на факта, че тези шофьори след това са опасни на пътя.
Две категории автошколи
Според Красимир Георгиев, автошколите в България се делят на две категории. От една страна са изрядните пред държавните институции, а от друга страна - школите в сивия сектор.
"Това са автошколи, в които инструкторът е всичко. Той е ръководител, инструктор, технически сътрудник, теоретик и автомонтьор", поясни Красимир Георгиев.
Във Варна цената се е повишила минимално и е около 900 лева. Красимир Георгиев обаче недоумява защо има разлика в цените в различните градове, при положение, че разходите навсякъде са еднакви.
"Закачалките"
Председателят на АКАБ даде примери с някои порочни практики от страна на автоинструкторите. Подобни практики са често срещани във Варна, според Красимир Георгиев.
"Инструкторът "Иванчо" си е направил сайт и пише: Лицензирана автошкола "Иванчо" прави шофьорски курсове. В случая обаче, "Иванчо" няма никакво прави да провежда шофьорски курсове. Той просто с личната си кола се е закрепил към фирма с разрешително. Такива хора ги наричаме "закачалки". Масово автонструктори стават автошколи. Само че инструкторите не плащат данъци, а школите плащат, обясни Красимир Георгиев. Той допълни, че тези инструктори, които провеждат обучения със собствените си автомобили се възползват и от отстъпката от 25 стотинки при зареждането на гориво - нещо, което юридическите лица нямат право.
"Къде е тук равнопоставеността", попита Георгиев.
По думите му, поскъпването на курсовете не е довело до отлив на желаещи да изкарат шофьорска книжка.
Чуйте разговора на Иван Барбов с Красимир Георгиев:
Безплатни профилактични прегледи за нарушения на слуха организира за четвърта година МУ-Варна, по повод предстоящия „ Световен ден за защита на здравето на ушите и слуха “ или накратко Ден на слуха 3 март. Ц елта на подобни инициативи е да се насочи вниманието на обществеността към грижата за слуха при всички възрасти – универсален скрининг..
27-ото издание на конкурса за домашно вино се проведе на 16 февруари във Варна. Участниците предоставиха над 160 проби, а от тях най-много на червени вина – 68, белите са били 65, а розе – 29. До финалния кръг достигнаха 47 проби, като за най-добро червено вино беше отличен Орлин Банков. Той получи и специалната награда за българския сорт..
София Иванова е ученичка в Националното училище по изкуствата "Добри Христов" във Варна. Св ири на флейта и се занимава с класическо пеене. И през тази година София продължава с успешните си изяви, като заслужи две награди "Златна Лира" в Пловдив по време на ежегодния международен конкурс за музикално, танцово и изобразително изкуство "Орфееви..
Ниското качество на храните в България е по-голям проблем от тяхната висока цена. Това мнение изрази в предаването „Позиция“ на Радио Варна доц. Огнян Боюклиев от Института за икономически изследвания към БАН. Според него, бойкотът на хранителните супермаркети е знак за сериозен проблем в системата. Решението на проблема обаче не е в подобни..
Българите преоткриват позабравените сортове тамянка и димят , особено през пролетта и лятото хората си ги търсят. Навлезе и модерното пенливо вино П ет-нат (съкращение от Pétillant-naturel (естествено пенливо), което вече се прави на много места у нас. Български производители започнаха да правят много качествени пенливи вина по оригиналната..
Бойкотът на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, обявен за днес в цялата страна, няма да има никакъв ефект, ако изключим неговото медийно отразяване. Това коментира в предаването "Пост Фактум" на Радио Варна доц. д-р Михал Стоянов - ръководител на катедрата по "Икономика и управление на търговията и услугите" в Икономически..
Големият проблем не е точно това, че веригата продава на определена цена и стоката достига до нея на четвърта ръка. Проблемът е, че между земеделския производител и веригата има едно звено, което купува с кухи фирми, не плаща ДДС, не плаща данъци, не попада в контрола на държавата. С едни бусове се разкарва една продукция, ако не е рентабилно в..