Всяка година 24 хиляди души по света губят живота си, защото са ударени от мълния. Десет пъти повече са ранените. Докато навремето се смяташе, че гръмотевичните бури са характерни за средата и края на лятото, днес положението е различно. Климатичните промени се отразяват на всеки един аспект от живота. Мълнии падат по-често в планините. Гръмотевичните бури в равнините също обаче не са безопасни. Примерът от последните дни е категорично доказателство, че дори и на морския бряг има опасност да пострадаме от мълния.
Ако започнем от нулата – мълнията е електрически разряд, който се появява между облаци или между облаци и земята, с температура, която може да достигне до 20 хиляди градуса. Електричеството, което акумулира, може да достигне до 30 хиляди ампера. Една мълния може да разреди до 1 милион волта със скорост до 150 метра в секунда. Плашещо, нали?
На ден по света падат около 8 милиона мълнии. 90 на сто от хората, които са ударени от мълния, оцеляват. Какво да бъде поведението ни при гръмотевична буря, попитахме Пламен Джамбазов, който се занимава с подсигуряването на защитна техника.
"При всички положения не трябва да се застава под дърво. Също така не трябва да сме близо до някакви стълбове без значение какви са. Трябва да избягваме високите предмети."
При гръмотевична буря е много важно да избягваме откритите пространства. Ако това е невъзможно, има действия, с които да се предпазим.
"Трябва да се клекне, да се прибере главата към тялото и двете ръце също да се приберат към тялото. Ако имаме възможност да влезем в кола, защото тя е защитено пространство."
Повече чуйте в звуковия файл.

При тази експедиция на НИК "Св. св. Кирил и Методий" ще стъпим и на Антарктическия полуостров. Това каза проф. Христо Пимпирев преди отплаването на полярниците ни. Това е 34-тата експедиция и четвъртата с кораба, този път проектите на учените на борда са много повече 26, а в 15 от тях участие ще имат само наши изследователи, допълни той...
Професионална гимназия по химични и хранително-вкусови технологии "Дм. Ив. Менделеев" във Варна получи като дарение автоматичен дефибрилатор от инициативата "Капачки за бъдеще". Това е първото училище в града, което е заявило желание да получи медицинския апарат. Това каза Лазар Радков, български доброволец, фитнес инструктор и парамедик, основател на..
Българската антарктическа експедиция отплава с научно-изследователския кораб "Св. св. Кирил и Методий" от Морската гара във Варна. Това е 34-тата експедиция и четвъртата с кораба, този път проектите на учените на борда са много повече 26, а в 15 от тях участие ще имат само напи изследователи. Това съобщи проф. Христо Пимпирев, ръководител на Българския..
"Всеобщо е убеждението, че този бюджет е инструмент за оцеляване", каза в Карлово президентът Румен Радев, предаде БНР . Той очаква да види крайните параметри на финансовата рамка на държавата. Според Радев в бюджета няма стимули за растеж на икономиката, а по-скоро задушаване. "Изключително важно е рафинерията..
Омбудсманът Велислава Делчева сезира Конституционния съд с искане за обявяване на противоконституционност на чл. 147, ал. 9а от Закона за движението по пътищата (ЗДвП). Според оспорваната норма, технически преглед на моторно превозно средство се извършва само при липса на неплатени глоби на собственика, ползвателя или лицето, което представя автомобила..
Състоянието на Аспаруховия мост остава критично и изисква спешен основен ремонт. Това заяви инж. Иван Пецински, един от проектантите и строителите на съоръжението, в ефира на Радио Варна и предаването "Новият ден". Той припомни, че е бил част от проектирането на моста още през 1972 г., а строителството му е започнало на 8 септември 1973 г. и е..
Въвеждането на интелигентен контрол на трафика по Аспаруховия мост, за да се намалят инцидентите по съоръжението. Това предложение ще бъде внесено в ресорните комисии на Общинския съвет най-рано през декември и ако получи одобрение, ще се гласува на сесия, с ъобщи в предаването "Новият ден" председателят на работната група за обследване на..