Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Виктор Минчев: В рекламата всичко е въпрос на добра идея

Варненският специалист разказва за професията криейтив копирайтър

Снимка: Бояна Георгиева

За много от младите хора мечтаната професия е свързана с това тя да предоставя възможността за творческа изява, да позволява работа извън офис, да е свързана с комуникациите и да отразява дневния ред на съвременното общество. Една от областите, които обединяват всичко това, е рекламата, а една от най-харесваните дейности в нея е тази на копирайтъра.

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстови материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. А криейтив копирайтър е този, който измисля слогани, рекламни изречения за промоции, сценарии за радио- и телевизионни реклами и работи върху цялостни рекламни концепции.

Именно това поприще е избрал за своя професия варненецът Виктор Минчев. След завършването на висшето си образование в София той се изправя пред въпроса, който стои пред почти всеки млад българин: а сега накъде? Избира пътя на рекламата и по-точно творческото поле на рекламния текст.

Преди около 10 години с Георги Георгиев и други мои приятели издавахме градския фензин Варненски уличник. Опитът от това време с рекламата, която включвахме в изданието, ми помогна да взема решение да продължа по този път, като за избора ми силно повлия и Георги. И така, въпреки че не успях да започна мечтаната от мен работа в списание, след университета станах криейтив копирайтър.

Какво е необходимо, за да продава един рекламен текст?

Аз лично вярвам, че най-важното нещо е текстът да докосне човека отсреща. Т.е. да не се опитва по агресивен начин да му продаде, а да го накара да почувства нещо - надежда, щастие, каквото и да било. Текстът трябва да осъществи емоционална връзка с потребителя. Защото е установено, че хората никога не вземат рационални решения - те вземат единствено и само емоционални решения. И дори да се опитват да ги облекат в някаква логика, това е по-скоро заблуждаващо замаскиране на реалната причина за предприетото действие. А това емоционално докосване е възможно след като опознаеш потребителя - неговия свят, планове, мечти, страхове, проблеми.

Кое те вдъхновява, за да пишеш ефективни текстове?

Всичко започва с известна доза вдъхновение, но и упоритият труд е много важен. За да стигнеш до добра идея, преди това трябва да изхвърлиш 20-30 лоши. Искам да подчертая "идеи", а не "текстове", зщото според мен в рекламата всичко е въпрос на добра идея. Иначе много се вдъхновявам, когато виждам най-доброто в моята област. Винаги, когато почувствам, че съм забил, си отварям някой уебсайт с най-добрите реклами в света в момента и започвам да ги разглеждам. Това е безотказно средство за рестартиране на креативността. Иначе смятам, че както копирайтърът, така и всеки, който се занимава с реклама, трябва да се интересува от абсолютно всичко, което се случва в света. Т.е. черпя вдъхновение от всичко наоколо, но ако трябва да посоча едно нещо, което ме навежда на размисли, това е концептуалното изкуство. Виждам много общо между него и рекламата - най-вече, защото то работи с идеи.

Как протича един твой работен ден?

Предполагам, че има хора, които си мислят, че практикуващите творчески професии седят на дивана или с крака върху бюрото и чакат да им дойде някаква идея. Това няма нищо общо с истината. Всички хора от бранша, включително и такива от най-големите агенции по света, с които съм разговарял, изтъкват като основна причина за успеха си едно-единствено нещо: неуморна работа. Която включва заетост по над 16 часа на ден, безсънни нощи, работа в почивните дни. Аз от две години и половина работя за себе си и в първите дни, след като се отделих от агенцията, големият ми проблем беше, че повече се наслаждавах на факта, че не трябва в 9 ч. да съм в офиса, и че не трябва да седя зад бюро по 8 часа на ден. Това ми костваше доста изгубено време, но успях да се преборя със себе си и в момента денят ми е строго структуриран. Големият плюс е, че ми е необходим единствено лаптоп, а в някои случаи и само мобилен телефон, което ми дава възможността да работя от всяка точка на света.

Как се съотнася работата на един криейтив копирайтър, работещ за агенция, и такъв, който работи на свободна практика?

Има няколко нива на сравнение. На първо място е бизнес страната - в агенцията имаш осигурени клиенти, имаш гарантирана работа и съответно доход. А когато си фрийлансър, за всичко това трябва да разчиташ единствено на себе си - никога да не спираш да търсиш клиенти, които в крайна сметка ти осгуряват прехраната. От гледна точка на работата в голяма агенция най-вероятно ще имаш по-атрактивни задачи, докато фрийлансърите в България се занимават основно с по-дребни задачи, предимно свързани с интернет. Също така агенцията ти дава ноу-хау, там имаш възможност ежедневно да се учиш от хора с повече опит, а когато си сам, си принуден да разчиташ на опита, който си придобил до момента, и ще ти коства много усилия да си намериш ментори. Един от добрите съвети е да имаш поне 5-годишен опит в агенция, преди да започнеш работа на свободна практика. Защото в агенцията полагаш необходимата основа, там има кой да те навигира по пътя към израстването и придобиването на необходимите умения за една успешна кариера.

Още полезни съвети и любопитни моменти от професията криейтив копирайтър ще научите от интервюто с Виктор Минчев в предаването Улица "Събота". Разговора слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Талантливи деца от България влизат в световна надпревара за най-добро хайку

Децата от България ще имат възможност да участват за пета поредна година в XIX Световен конкурс за детско хайку, организиран от JAL Foundation в Япония. Темата на тазгодишното издание е „Звук“, а млади автори до 15-годишна възраст могат да изразят своята креативност чрез кратката японска поетична форма хайку, съчетана с рисунка. Това каза Зорница..

публикувано на 15.10.25 в 07:10

Тенденциите през есен 2025: Заложете на кафявите тонове, завръща се и модата на каскетите

Да използваме летните дрехи в есенната визия, като съчетаваме например любимите си летни топове с жилетка или сако. Този съвет даде за предаването "Новият ден" имиджовият консултант Румяна Димитрова. Когато купуваме дрехи, да залагаме на качествената и красива кройка, с добра изработка, и да мислим за поне още три дрехи, с които може да бъде съчетана,..

публикувано на 14.10.25 в 08:20

Станислава Томова-Съни: Освен талант и качества, овладяването на изкуството на танца изисква още желание и воля

Станислава Томова-Съни е основател и хореограф на Sunny Dance Studio . Започва да танцува като съвсем малка с народни танци в Детско-юношеския фолклорен ансамбъл "Ручейче" и Фолклорния ансамбъл към Община Варна.  През 2002 г. се пренасочва към аеробни занимания и след обучение става инструктор по латино аеробика към клуб "Темпо", а две..

публикувано на 13.10.25 в 08:10
Двамата историци в студиото на Радио Варна

Милко Палангурски и Веселин Янчев: Много е кратък хоризонтът на съвременните ни политици

Книгата „Три погледа върху Съединението от 1885 година“ беше представена във Варна през тази седмица. Автори са историците Милко Палангурски, Веселин Янчев и Петър Стоянович. Разговаряхме с двама от тях – професорите Палангурски и Янчев, но не само за самата книга или за това какво е казано и какво не за Съединението. Постепенно предмет на..

публикувано на 11.10.25 в 14:01

Д-р Ивайло Митковски: Политици насъскват хората да мразят

  Инцидентът във Варна, при който насъскани от стопанина си питбули, убиха домашен любимец и раниха човек , са резултат от езика на омразата който се насажда от политическите ни елити. Това каза в ефира на предаването ПФ д-р Ивайло Митковски,  председател на варненската организация на ДСБ. По думите му, така наречения елит на нацията, със своите..

публикувано на 10.10.25 в 18:32

Около 20 на сто е поскъпнал медът

Между 12 и 15 лева за килограм се търгува на дребно медът в Балчик. Изкупната му цена на едро в момента е около 5 лева при искани от пчеларите поне 5.70 лева на килограм, коментира председателят на пчеларското дружество „Пчела – Балчик 2019“ Стойко Василев. При миналогодишна изкупна цена около 4.20 лева и на дребно около 10-12 лева за килограм,..

публикувано на 10.10.25 в 08:00

Hans Magnus "Snah" Ryan (MOTORPSYCHO): Музиката е безкрайна жива енергия

Интервю с Hans Magnus "Snah" Ryan (MOTORPSYCHO) Интервюто с Hans Magnus "Snah" Ryan от MOTORPSYCHO го бях забравил. Буквално. Подсети ме публикация във Facebook за предстоящия концерт на групата в България. Името на бандата ми прозвуча адски познато. Разрових се в архива и открих, че през 2021 година съм разговарял с Hans Magnus "Snah" Ryan..

публикувано на 09.10.25 в 15:18