Изоставени, някои пълни с отпадъци. Това е съдбата на част от закритите велопаркинги във Варна. Започнали като обещание за нещо новаторско и полезно за града, те постепенно се превърнаха в паметници.
Те заработиха в края на 2015 година и бяха изградени по проект на Черноморската регионална агенция за управление на енергията в сътрудничество с общината. Велопаркингите струват над 200 хиляди лева. След приключване на проекта, собствеността е прехвърлена към Община Варна. Оттам решават стопанисването да се прехвърли към районните кметства, които да раздават чипове за достъп. Какво е положението близо седем години по-късно:
"Човек няма възможност да си вземе за тях чипове от години. Отделно от това системите им много често не работят, имаше ред проблеми. Не се поддържа, не е чисто вътре, системите за наблюдение също не работят. Въпреки, че реално трябва да са оградени, защитени места, някои бяха нарязани още в началото, самите им мрежи, други по-късно. Дори имаше кражби на велосипеди от тях. Просто общината не се грижи по никакъв начин за тях," казва Здравко Василев от велоклуб „Устрем”.
В отговор на мое запитване става ясно, че общинската администрация няма конкретна визия за бъдещето на велопаркингите. Районните кметове са оставени сами да търсят решение за поддръжката им. Като добър пример от общината посочват район „Аспарухово”. Там велопаркингите наистина се използват:
"Всяка сутрин първата работа на сметопочистващата фирма е да измете двата паркинга и да ми изпрати снимки. Ние в края на май, понеже им бяха паднали батериите, счупени, успяхме със собствени сили и средства да ги ремонтираме и сега си ги поддържаме. Работят си перфектно," казва кметът Ивайло Маринов.
От Община Варна допълват, че срокът за гаранция и устойчивост по проекта е приключил през 2020 година. А какво е бъдещето на тези велопаркинги, явно зависи изцяло от районните кметове и тяхното желание да ги поддържат.
Чуйте репортажа на Александър Йорданов:
"Ясно е, че геополитическата динамика е предопределена от войната в Украйна - както като причина, така и като следствие от всички процеси, които се развиват не само в Европа. България не може да си позволи нито активно, нито пасивно да бъде поставена в ситуация да избира подкрепата си и отношението си към войната в различни тенденции, които се изразяват..
От 9,00 ч. на 5 март (сряда) се преустановява паркирането на автомобили в междублоковото пространство между ул. „Македония“ №116, 122, 124, ул. „Н. Державин“ и бул. „Цар Освободител“ №77. Причината е опасност от срутване на плоча на частни подземни гаражи. Решението бе взето след направен оглед на място за установяване техническото състояние на..
България не трябва да остава в периферията при взимането на решения за Европа, страната ни трябва да влезе в еврозоната. Това мнение изрази бившият заместник-министър на отбраната Йордан Божилов. В контекста на промените в световен мащаб се променят и европейските политики и нагласи, подчерта Божилов и изказа опасенията си, че ако пропуснем развитието..
Община Варна подаде вчера проектното предложение „Подобряване инфраструктурата и модернизация на Рибарско пристанище „Варна“, съобщиха от дирекция „Европейски и национални оперативни програми“. Проектното предложение е по отворената процедура чрез подбор на проекти „Подобряване на инфраструктурата на рибарските пристанища, рибните борси, местата на..
Не е ясно още какво точно се разбира под олекотяване на учебните програми в началното, основно и средно образование у нас и не всички организации от гражданския сектор подкрепят олекотяването в чист вид. Това каза в интервю за Радио Варна Милена Николова, координатор „Образование“ към Национална мрежа за децата/НМД/ , след среща с..
Kораб на "Гранична полиция" спаси чужденци в гумена лодка, тръгнали от Одеса за Варна. Граничният полицейски кораб "Обзор" участва в операция по спасяване на двама чужденци в бедстваща лодка в Черно море, съобщиха от Главна дирекция "Гранична полиция". Оттам информираха, че случаят е от 2 март. Сигналът за инцидента, на около 13 морски мили източно от..
Бойкотът на търговските хранителни вериги ще продължи. Днес организаторите на протеста към чуждите хипермаркети призоваха веригите да се бойкотират всеки четвъртък, докато цените на основните хранителни продукти в България не бъдат изравнени с тези в Австрия и Унгария, където стандартът е по-висок, а цените - по-ниски. Ако българите в четвъртък не..