Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Художничката Мая Манолова за следите в живота

| обновено на 02.11.22 в 20:02
9
Снимка: Яков Шустов

Вероятно няма нищо случайно, че точно в годината, когато Димитър Манолов трябваше да навърши 90 години, неговата дъщеря Мая Манолов най-после се реши да представи пред публика свои творби. Осем поредни години галеристът Ваня Маркова озаглавява изложбата в края на годината, посветена на Димитър Манолов - ”Присъствие”. В тези експозиции връщаше почитателите на изящното към неговото огромно творческо наследство. Тази изложба обаче е наречена „Следи”. Следите, оставени от Димитър Манолов, по които Мая Манолова отдавна върви, но едва сега събра кураж да покаже своите търсения с малка кокетна колекция. 

В творчеството на Димитър Манолов женското тяло и присъствие заемат завидно пространство. Своето любопитство към формата и движението му той предава и на дъщеря си. Мая Манолова избра да следва история на изкуството в Националната художествена академия, където защити и докторантура на тема: „Нови тенденции в изкуството на художниците от Варна в края на ХХ и началото на ХХІ век”. От няколко години творческото ѝ нетърпение „загрява”, изработвайки ръчно рисувани бижута… Сега е започнала да рисува картини с акварел и масло. В малката поредица от фигурални композиции има много грациозност, стил, елегантни преливания, движение, предизвикателство. 

Съвместната изложба "Следи" на баща и дъщеря Димитър Манолов и Мая Манолова в галерия "Арт Маркони" може да видите до 15 ноември. За следите, които оставят хората и за предизвикателството да тръгнеш по пътя си чуйте от разговора на Светлана Вълкова с Мая Манолова:


Май за първи път поставяте свои картини до тези на баща си. Това голяма предизвикателство ли беше? Какво се изискваше за тази стъпка?

Вероятно повечето ви слушатели знаят, че аз бях съпътстващ елемент на всички изложби на татко, аз рисувам от двегодишна, не съм спирала да го правя, продължавам да го правя и до ден днешен, даже непрекъснато си създавам нови провокации, като например това, че тази година започнах да рисувам с маслени бои. Нещо, което беше невъзможно вкъщи, поради спецификата на работата ми.  Имах среща с тази техника, докато работихме с татко. Всъщност, да, трябваше ми да се дистанцирам от изкуството, за да видя, че това е нещото, което ме прави щастлива.

Може би вече 11 години работя в корпорации нещо съвсем различно от изкуство. Занимавам се с езици, но сферата, в която работя е много далечна от изкуството.  Покрай второто си майчинство започнах да рисувам и мисля, че съвсем скоро осъзнах, че това е нещото, което винаги съм искала да правя. Сега като че ли намерих сили да го заявя пред себе си и пред близките си и да взема решение да се насоча изцяло и да се занимавам само с това. 

А може би подсъзнателно по някакъв начин сте се дистанцирали от рисуването заради авторитета на баща си. Защото с бижута сте се занимавали доста време.

Да, имаше един дълъг период, в който се занимавах само с бижута, после преминах към рисувани бижута, фотография. Така че, да, винаги съм експериментирала с различни техники, формати, области и всичко това ми е носило голямо удовлетворение, но най-голямо удовлетворени от всичко това беше рисуването за мен.

Действително има и един такъв момент, че татко беше художникът, големият художник вкъщи. Той си имаше ателие. Там си правеше каквото си искаше - цапаше си, пееше си. Беше щастлив там, там беше меката на изкуството. Аз много обичах да прекарвам там времето си с него.

Даже имахме един много дълъг период, в който работехме заедно. Аз започвах да рисувам някаква картина, много се изнервях на тази цапаемост на маслените бои и това, че не можеха да се пренасят картините. Трябваше да чакаш няколко дена да изсъхнат, а после чистене с тези парцали.  Хамалогия от това да работиш в едно ателие си има, и затова, аз като жена,  като някой, който обича да му е по-чистичко, се насочих към един по-камерален формат и започнах да работя с акварели. Даже се шегувахме с татко, когато сме имали случаи - аз предлагах да подарим моя картинка и татко казваше:  "не, те твоите са много хубави, ще дадем от моите". Някак си той ме подстрекаваше и се опитваше да съхрани всичко, което правя, ценеше го високо.

Даже след време, след като той си отиде и аз разравях всичките архиви, намерих една папка, в която той беше събирал всичко, което бях намачкала. Това бяха намачкани рисунки от различни периоди. Той съвестно беше подредил и беше оценил много високо, той много ценеше това, което правя и ме подтикваше да го правя. Някакси дали аз нямах смелостта, може би става въпрос за узряване, да се срещнеш с публика и да осъзнаеш, че това е нещото, което цял живот си правил, без да оценяваш колко щастлив те прави всъщност.


Димитър Манолов  е роден през 1932 г. във Варна. Работи в областта на живописта – морски пейзаж , актова живопис, фигурална композиция, натюрморт. Член е на СБХ. Неуморимата му четка и търсещ творчески дух, който не го напуска до последния миг от живота му, оставят богато наследство от картини. 80 - годишния си юбилей през 2012 г. отбелязва с грандиозна изложба в галерия „Графит“/ Варна, чиито зали изпълва до краен предел. Във всяко негово платно се усеща свободният творец, необременен от условностите на времето и модните течения, експериментиращ смело и със замах. Почива на 24 юни 2013 г във Варна. 

Мая Манолова е родена през 1981 г. в град Варна. Завършва СУ за ХНИ ”Константин Преславски”, град Варна. През 2005 получава магистърска степен по история на изкуството в Националната Художествена Академия, а през 2009 г. защитава докторантура по изкуствознание на тема: "Нови тенденции в изкуството на художниците от Варна в края на ХХ и началото на ХХI век". Работи като визуален артист на свободна практика. Живее и работи в София.


По публикацията работиха: Елисавета Илиева, Светлана Вълкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Диригентът Валентина Георгиева: Много важно е да продължаваме да палим децата

Целият творчески сезон на смесен хор „Черноморски звуци“ при НЧ „Паисий Хилендарски 1870“ е посветен на 110-годишнината на състава, която се навършва през 2024-а. Кулминацията е 12-ото издание на международния хоров конкурс, носещ същото име, от 12 до 16 юни, с който се поставя начало на фестивалното лято в Балчик. 23 са..

публикувано на 23.05.24 в 08:05

Младият пианист Жельо Тодоров: Когато седна пред пианото, забравям за всичко

Ученикът от Националното училище по изкуства "Добри Христов" във Варна, Жельо Тодоров,  спечели първо място на международен конкурс по пиано в Орбетело, Италия.  Единайсетокласникът завоюва най-високия резултат както в своята категория, така и за целия конкурс - 99 от 100 точки.  В конкурса той се представи с произведения на Ференц Лист - Мефисто валс..

публикувано на 22.05.24 в 08:00

Нестинарка: Жаравата има невидима сила, която те води в танца

Нестинарство е един от най-старите български обичаи и за първи път е документиран писмено през 1862 г. от Петко Р. Славейков. На 3 юни по стар стил отбелязваме празника на св. св. Константин и Елена. Характерни за този празник са нестинарските танци, които са сложен комплекс от обредност и вяра. Днес е запазен само в няколко села в планината..

публикувано на 21.05.24 в 08:15

Проф. Стоян Маринов и Людмила Ненкова с голямата награда на Клуб "Отворено общество" във Варна

32-рата церемония по присъждане на годишните награди на клуб "Отворено общество" ще се проведе от 18 часа днес в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център във Варна. Отличията се присъждат всяка година в навечерието на Деня на Светите брата Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската писменост.  Голямата награда “За..

публикувано на 20.05.24 в 09:04

Мери Бойс Бенд казва „Здравей!“

В началото на тази година  Мери Бойс Бенд отпразнува с концерт своя 29-ти рожден ден, а преди броени дни издадоха нов сингъл, с който казват "Здравей" на всеки, който обича тяхната музика. Това е първата нова продукция на бандата, която се появява 6 години след  последния им албум "Щастливи дни" . Новата песен, ще бъде включени в предстоящия албум..

обновено на 17.05.24 в 08:31

Явор Цанев: Фантастиката, освен да забавлява, понякога казва някои неща за бъдещето

Фантастиката, освен че забавлява, понякога казва някои неща за бъдещето. Това подчерта в интервю за Радио Варна писателят и издател Явор Цанев. Той представи поредния брой на  списанието за фантастика и фентъзи "Дракус". Тринадесета година изданието събира четива от български и чуждестранни автори.  "В новия брой има и два хумористични разказа...

публикувано на 16.05.24 в 08:00
Заседание на работната група за лодкостоянките

Емил Милев: След среща между рибари и общински съветници ще има промени в наредбата за таксите на рибарските пристанища

Комисията по транспорт към Варненския общински съвет ще заседава от 14:30 часа. Предвидено е съветниците да обсъдят промени в Наредбата за местните такси и цени на услуги, които касаят таксите на рибарските пристанища „Варна“ и „Карантината“. С промените в наредбата се въвеждат нови такси, а някои от старите се повишават. Най-вероятно..

публикувано на 15.05.24 в 08:20