Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой е виновен ако онлайн покупките се бавят - куриерът или търговеца?

Снимка: архив

Черният петък вече мина, но сигурно още има хора, които чакат своите онлайн покупки да пристигнат. Не са редки случаите, когато се налага да чакаме по-дълго време поръчаната стока да стигне до нас. Кой обаче е виновен в случая? Куриерът или търговеца?

В подобна ситуация могат да изпаднат много потребители заради увеличения брой продажби по време на намаленията и невъзможността на онлайн търговците и/или на куриерските служби да обработят пратките. Тогава нерядко потребителите са препращани от магазина към куриерското дружество, а то на свой ред ги връща към търговеца, от който са закупили стоките. Така хората губят много време, средства и емоции и в крайна сметка не са сигурни към кого да отправят исканията си, коментират експертите от онлайн платформата "Ние, потребителите".

Тяхно проучване сочи, че в практиката най-често онлайн търговците обещават да доставят поръчките на клиентите в срок до 7 дни.

Търговецът от електронния магазин носи изцяло отговорността пратката да пристигне в посочения от него срок, подчертават експертите. От него се очаква да укаже реалния срок и да уведоми своите потенциални клиенти, че заради кампанията Черен петък или Коледно-новогодишното пазаруване е възможно забавяне в доставките и периодът е удължен на „х“ дни. Дори куриерът, с който е-търговецът работи, да е обявил по-дълъг от обичайния период за доставки, това не отнема отговорността на онлайн магазина да направи това.

От "Ние, потребителите" напомнят, че съгласно Закона за защита на потребителите, ако търговецът не достави стоките в предварително уговорения срок, страните може да се споразумеят за нов, в зависимост от обстоятелствата. При неспазване и на него, потребителят има право да развали договора. Така че, ако не получите навреме пратката, а междувременно сте видели нещо по-изгодно, може да си го закупите и да откажете да приемете забавения колет, съветват от потребителската онлайн платформа.

В случай че потребителят е уведомил търговеца преди сключването на договора, че за него е от съществено значение доставката да бъде направена на точно определена дата или най-късно до определена дата и стоките не бъдат доставени в този срок, то той има право незабавно да развали договора. Освен това, той може да претендира за обезщетение или неустойка по общия ред.

При разваляне на договора в която и да е от хипотезите търговецът е длъжен да възстанови на потребителя без неоправдано забавяне всички платени по него суми, поясняват още от "Ние потребителите". 




По публикацията работи: Иван Барбов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Университетски ботанически градини публикуваха списъка със семена (INDEX SEMINUM) за 2025 г

И тази година Университетските Ботанически градини публикуваха своя INDEX SEMINUM (от латински „списък със семена“).  Ежегодно се осъществява обмен с над 120 ботанически градини и институции по света, като международните правила изключват частни лица да поръчват семена. Съгласно Международната конвенцията за биологично разнообразие, влязла в сила..

публикувано на 24.01.25 в 19:46

Формите на домашно насилие разясняват сред подрастващите в Добрич

Изолация, финансов контрол, заплашване, физическа и емоционална злоупотреба. Това са различни форми на домашното насилие научиха ученици от езиковата гимназия в Добрич по време на гостуването си в Окръжния съд. По темата за домашното насилие те разговаряха със съдия Павлина Паскалева – какви мерки за защита може да постанови съдът според Закона за..

публикувано на 24.01.25 в 19:44

Как да си възстановим здравноосигурителните права след пребиваване в чужбина?

Всяка година хиляди българи заминават за чужбина, където се установяват и започват работа. Освен в едната посока, все по-често терминалите по летищата се пълнят и със завръщащи се у нас след дълги години зад граница. Именно тези хора най-често се обръщат с молба за съдействие към Здравноосигурителната ни каса за да им бъдат прехвърлени здравните..

публикувано на 24.01.25 в 15:45

С нова техника ще чистят пътищата във Вълчидолско от сняг

С нов камион за снегопочистване и косене разполага вече Община Вълчи дол. Обществената поръчка бе обявена през ноември и в началото на новата година бе избран доставчикът на машината. Тя е рециклирана, но с високотехнологичен инвентар за всички нужни зимни дейности, съобщават от общиснкия пресцентър. Транспортното средство е оборудвано със..

публикувано на 24.01.25 в 13:20
Кап. Георги Славянов

Вицеадмирал Митко Петев: Капитан Георги Славянов е пример за всеки морски офицер

Днес българската морска общност отбелязва 132 години от рождението на капитан I ранг Георги Славянов. Георги Славянов има големи заслуги за развитието на ВМС и подводното плаване. Той е и един от началниците на ВВМУ. Командир е на първата българска подводница UB18. Дава тласък на пристанищните корабостроителници в Русе и Варна за строеж и..

обновено на 24.01.25 в 12:19

Грипна епидемия в Добрич от днес

От днес до 30 януари и област Добрич е в грипна епидемия заради повишение на заразените с грип и остри респираторни заболявания. Училищните занятия в областта продължават, без да е обявена грипна ваканция поради малък брой отсъстващи ученици в класните стаи. Регионалната здравна инспекция в Добрич отчита ръст на заболелите от грип и респираторни..

публикувано на 24.01.25 в 08:26

Варненски ученици ще вземат участие в научно изложение в Люксембург

Варненските ученици Дивна Иванова и Николай Иванов от кръжока във Народната астрономическа обсерватория "Николай Коперник" ще вземат участие в Научното изложение в Люксембург (Luxembourg International Science Expo) през есента. С представянето на проекта "Повърхностна фотометрия на галактики", награден на Панаира на науките и иновациите, талантливите..

публикувано на 23.01.25 в 16:30