Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Режисьорът Пламен Марков: Живея между призрачни сенки, които си въобразяват, че са най-добрите, най-красивите, най-умните

Варненският драматичен театър започва новата година с премиера на „Юн Габриел Боркман“ от Ибсен

5
Снимка: Красимир Тодоров

На 17 и 18 януари от 19 часа Драматичният театър „Стоян Бъчваров“ във Варна започва новата 2023-та с премиерните спектакли на „Юн Габриел Боркман“ от Хенрик Ибсен. В България пиесата е играна за пръв път през 1905 година. Настоящата постановка на „Юн Габриел Боркман“ на варненска театрална сцена (2022/23) е седмият прочит на творба от Ибсен във Варна. Превод от английски и сценична редакция - Пламен Марков, режисура - Пламен Марков, сценография и костюми - Мира Каланова, музика - Калин Николов. За ролята на бившия банкер Юн Габриел Боркман е поканен Николай Урумов.

Светлана Вълкова разговаря с режисьора в предаването за култура на Радио Варна "Гравитация нула":

Това е една от последните пиеси на Ибсен. Различава ли се от най-популярните негови текстове, които познаваме?

Да, предпоследната. По света тази пиеса на Ибсен е измежду най-популярните. В края на живота си той пише 10 пиеси, с които остава, защото като млад драматург пише драми в стихове, исторически драми, но с две свои драматически поеми прави име и престава да пише в пиеси и за славната скандинавска викингска история. И започва да казва, че истинската драма е писана в проза. Това тогава е било революционно - тогава са пишели поетически, романтически пиеси. Той емигрира от Норвегия, 35 години живее извън страната, но пише само за норвежки реалности и норвежки имена. Така той може да ги гледа отстрани и да не бъде зависим. Та това е една от славните му пиеси. В момента, доколкото знам, има добра постановка в Лондон, в Италия се поставя много често "Боркман" от най-големите им режисьори. Тук тази пиеса някак е останала встрани, за сметка на други по-банални пиеси като "Нора" например. От тази гледна точка пиесата е достатъчно популярна - тя е трудна за поставяне.

Може би затова е избягвана тук.

Да, има нужда от актьорска мощ. Гледал съм я 97-ма година в Националния театър в Лондон. Ричард Еър я поставяше, той беше директор на Националния театър. Постановката не беше впечатляваща, но в нея играеха големи артисти, които не бяха играли от десетина години на сцената - Пол Скофийлд например (един от големите им артисти от 50-те и 60-те години), Ванеса Редгрейв, която престана да се занимава с политика. Публиката се стичаше, за да види своите стари любимци, които отдавна не се бяха качвали на сцената по най-различни причини. Постановката беше класически тържествена, каквато се надявам да не е нашата.

За какво е тази пиеса?

Пиесата е за един човек, който се е занимава с финанси и политика. Той е бил директор на голяма банка, канили са го за финансов министър. Много е амбициозен и иска да поеме цялата власт чрез финансовите структури  и един негов приятел адвокат предава неговите нерегламентирани ходове, за да обедини капиталите... Залавят го, вкарват го в затвора, осем години е там, после още осем години е в изолация в собствената си къща, но непрекъснато мисли, че е толкова способен, че няма начин да не дойдат да го поканят отново я в банка, я в министерство, я в каквото и да е. Той постоянно вярва и работи за това, че един ден ще се върне.

Вие не познавате ли български политици, които народът вече отдавна ги е прескочил, но те си вярват, че утре или вдругиден народът ще ги върне, защото няма по-добри от тях?

Около това се върти нашата политика в последните години.

Да, "Боркман" от тази гледна точка става актуален - за хора, които си живеят в паралелна реалност, където са най-добрите. Това е от една страна трагично, защото човекът  живее в измислени реалности, и гротескно, защото всички виждаме, че не е така.

Тоест пак смесвате жанровете?

Да, това е любимият ми номер. Обичам този прийом, защото смятам, че публиката трябва да бъде изненадвана постоянно в развитието на нещата и това, което се гледа. Не само сюжетно, но и какво гледа. Там има две сестри-близначки, за едната от които Боркман е бил сгоден. След като неговият партньор му предлага да му остави тази много вдъхновяваща персона, той разваля годежа с нея и се жени за сестра ѝ. Оттам нататък, когато той е в затвора и нямат никакви възможности за издръжка, другата сестра взема детето им и започва спорът коя е истинската майка - тази, която го е родила или тази, която го е отгледала. Всяка една от тях има фикс идеите, че един ден нещата ще се оправят. Майката, съпругата на Боркман, е убедена, че той ще я реабилитира, че ще направи такива неща, с които тя ще си върне положението на първа дама, която се занимава с благотворителност.

Това е същият синдром, за който говорихте и преди...

Да, ще дам пример с Николай и Елена Чаушеску - един балкански пример. Там това трагедия ли беше или гротеска? Ти виждаш едни хора, които живеят в друг свят, но силно си вярват. Румънският народ ги обича и ще ги спаси. Как ще ги застрелят? Не е възможно! Този синдром се превърна и в нашенски синдром.

Защо избрахте Николай Урумов за главната роля?

Защото може да играе в тези два жанра. Ползват го повече като комедиен талант, но аз съм го гледал в постановките на Камбарев и Азарян на Чехов, гледал съм го в Бекет и е работил заедно с мен в Народния театър в Мартин Макдона. Навремето, когато бях директор на Сатиричния театър, го изтеглих от Театър "София" и го назначих в Сатирата, защото вярвам в неговия талант. Исках там да има комедианти, които могат да играят и трагична гротеска, такъв беше Калоянчев например... Така че Урумов ми се струва подходящ човек, който може да играе ярко, без да губи трагедията на персонажа.

В другите роли: г-жа Гунхил Боркман, негова съпруга е Милена Кънева; Ерхарт Боркман, студент, техен син е Теодор Каракачанов (дебют). Образа на г-ца Ела Рентхайм, близначка на г-жа Боркман, пресъздава Биляна Стоева, а в г-жа Фани Уилтън се превъплъщава Христина Джурова. В ролята на Вилхелм Фолдал, помощник-писар в правителствено учреждение, влиза доайенът на театъра Михаил Мутафов, а като Фрида Фолдал, негова дъщеря, ще видим за пръв път Мелин Ердинч (гост). Миглена Везирова е Малене, прислужница в семейство Боркман.

Как избирате драматургията, която да поставяте? Кое Ви води?

Избирам по един прост принцип - четейки, четейки, стигам до неща, които ме интересуват. Най-важна е темата и качеството на драматургията. Темата е решаваща. Ето, всичко това, което досега Ви говоря, тази тема ме интересува. Защото аз живея между тези призрачни сенки, които имат паралелен живот и си въобразяват, че са най-добрите, най-красивите, най-умните, най-подходящите, най-експертните, най-силните... Това, че останалите не мислят същото, за тях е само покушение срещу тяхната личност и повод още по-енергично да се доказват, като се доказват предимно, обвинявайки останалите. Останалите са отвратителни, което веднага значи, че аз съм прекрасен, а то не е точно така.

Цялото интервю с Пламен Марков може да чуете в звуковия файл:










По публикацията работиха: Олга Карова, Светлана Вълкова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Хелин Алев: От работа на масичка пред вендинг машина до създател на академия във Варна

Хелин Алев е представител на младото поколение във Варна. Тя преподава в школа за деца по математика, информатика и други точни науки. Занимава се с куп интересни неща, на 22 години е, завършва специалността Киберсигурност и успешно развива своята академия, участвала е в проекти на НАСА, организира и едно от най-големите състезания по предприемачество..

публикувано на 11.06.25 в 08:00

Силният лидер вместо силни институции: предупредителен сигнал от младите

Младите хора са „бъдещето“, но какво бъдеще ги чака в градове като Варна? И как обществото и институциите участват в неговото изграждане? На този въпрос отговаря Атанас Радев, председател на Националния младежки форум, родом от Варна, но днес живеещ в София. За него Варна не е просто роден град, а място с традиции и потенциал, които трябва да бъдат..

публикувано на 10.06.25 в 11:05

Експерт: 1/3 от инцидентите на пътя са заради нарушено зрение на шофьорите

Една трета от инцидентите на пътя са причинени от нарушения в зрението на водачите. Това обобщи за предаването "Новият ден" на Радио Варна Димитър Христов от Националната асоциация на оптиките.  В ход е националната кампания  „Дай път на зрението“ за безплатни очни прегледи за шофьори , а организатори на акцията са  Националната..

публикувано на 10.06.25 в 10:05
Алия Гюлай

Алия и песничката "Зайо се изцапа"

„Зайо се изцапа“. Звучи като нещо детско и наивно, нали? Правилно. Това е най-новата песен на Алия Гюлай. Тя е на седем годинки и е от Велико Търново. А песента е създадена от нашия колега и ръководител на детско шлагерно студио „Да“ Доно Цветков.  Преди две години Доно Цветков е жури на конкурс в Турция. Там е и малката и едва на четири години Алия..

публикувано на 10.06.25 в 08:35

Yasen представя новия си сингъл "Тик-так"

Точно година след излизането на предходния му сингъл - "Сияя", Yasen (Ясен Неделчев) е готов с новата си песен. Заглавието ѝ е "Тик-так" и носи по-различно послание. На практика в двете песни пея за двете страни на една и съща монета - споделя артистът. - "Сияя" говори за това, колко е хубаво да се влюбиш и си готов на всичко за другия, докато..

публикувано на 09.06.25 в 07:25

Нордкап - краят на света трудно може да бъде описан

Като края на света - това е най-краткото описание за Нордкап, най-северната континентална точка на Европа. Трудно може да бъде описано с думи усещането да достигнеш и стъпиш на върха на носа, надвесен над Баренцово море. Това разказа в предаването за туризъм и приключения "Хоризонти" Бисер Тинчев, след като за втори път покори крайния север на Стария..

публикувано на 06.06.25 в 08:25

Niels Löffler (ORDEN OGAN): Трябва да харесваш това, което правиш. Иначе просто си губиш времето

Интервю с Niels Löffler (ORDEN OGAN) Малко повече от два месеца остават до мащабния „Мидалидаре – Рок в долината на виното“. Датите са 11-13 юли. Големите хедлайнъри - MANOWAR, W.A.S.P. и Alice Cooper. Но в случая ще стане дума за една от съпорт групите в лицето на ORDEN OGAN. Немската метъл банда ще направи първи концерт в България именно в..

публикувано на 06.06.25 в 07:25