Когато си купувате от пазара някой вкусен плод или пък зеленчук, на чийто етикет пише „Българско производство“, замисляли ли сте се дали всъщност продукта е наиситна български и може ли търговецът да удостовери този факт със съответния сертификат? Надали някой от търговците ще ви каже, че всъщност "българският" домат е внос от Турция или пък от друга точка на света. За съжаление, подобна порочна практика се наблюдава при някои търговци.
От Асоциация „Активни потребители“ наскоро направиха непредставителна проверка на някои пазари, търговски вериги и квартални магазини във Варна и София относно стандартите в търговията с плодове и зеленчуци. Тя показва, че масово не се спазват изискванията за стандартизация, каза за Радио Варна председателят на асоциацията Богомил Николов.
При повечето продукти и пакетирани стоки в магазините можете да прочетете подробна информация за произход, производител или хранителни стойности. При непакетираните хранителни продукти и особено при плодовете и зеленчуците обаче това е рядко срещано.
"Масово търговците поставят само цената и наименуванието на стоката - дали е ябълка или круша и дотам. Няма информация нито за произход, нито за съдържание, за хранителна стойност да не говорим", коментира още Богомил Николов.
В някои големи вериги обаче може да се забележат табели с малко повече информация за стоката, установи репортерска проверка на Радио Варна в една от тези вериги, в които бяха пуснали портокали на промоция. Освен цената, на табелата се виждаше страната на произход, в случая Гърция, какъв е вкусът и с много малки букви в долния ляв ъгъл имаше надпис с информация за съставките, с които са обработени портокалите.
"В големите вериги имат и папки с информация за произход, които се показват при поискване. Проблемът е, че хората масово не знаят за това свое право или ако поискат тази папка, рядко ще получат съдействие. Докато в някои магазини продавачите са обучени да предоставят тази информация, то в други обекти служителите може изобщо да не са чували, че има такава папка", каза още Николов.
Поради тази причина много често потребителите пазаруват неинформирани, а понякога дори и заблуждавани.
"Освен цената и името на стоката, търговците обичат понякога с флумастер да напишат на етикета и "Българско". Само че често става въпрос за плодове и зеленчуци, които са пропътували хиляди километри и нямат нищо общо с България. Но, с надписа "българско" върви по-добре търговията, тъй като хората предимно търсят български стоки", поясни Николов.
Чуйте разговора на Иван Барбов с Богомил Николов:
Дали обаче хората знаят това? Анкета сред потребители на Синия пазар във Варна установи, че потребителите са запознати с това свое право, но ако имат някакви съмнения относно качество и произход предпочитат да отидат на друга сергия, отколкото да помолят търговеца да им представи сертификат.
"Знам че повечето стоки не са български. Няма за какво да питам. Човек като попита например български ли е боба и търговецът отговаря, че е български. Не можеш да получиш надеждна информация. Знам че мога да изисквам сертификат, но не съм го правила. Търговецът ще ми даде сертификат за някоя партида, за която не се знае дори от кога е", каза една от анкетираните варненки.
Друга жена също сподели, че е наясно, че някои стоки не са български. "Гледам поне да е качествена стоката. Даже и да имам съмнения, по-скоро бих отишла на друга сергия, отколкото да изисквам сертификат", допълни тя.
"Има много търговци, които се представят за производители, но всъщност зареждат стоката си от борсата. Дори и да поискам сертификат за произход на стоката и информация дали е минала проверка през РЗИ и другите институции, никой няма да ми обърне внимание", коментира друг потребител. Жената обаче е подавала сигнали до Българската агенция по безопасност на храните, които по думите й са реагирали своевременно.
Майка с дете пък сподели, че според на пазара има по-голяма вероятност стоката да е българска, отколкото в големите магазини. Но и при нея не се е случвало да иска допълнителна информация от търговците за произхода на плода и зеленчука.
Чуйте анкетата на Иван Барбов на Синия пазар във Варна:
Какво да направим, ако намерим птица с пръстен? Какво да направим, ако намерим птица с пръстен? На този въпрос отговаря орнитологът Михаил Илиев от Българското дружество за защита на птиците. А поводът да му зададем този въпрос е намереният във вилна зона между Балчик и Албена папагал Жако, чиито собственици се издирват и очевидно..
Идея и бизнес план за поставянето на вендинг машини в някои от варненските училища бяха представени по време на първата за годината приемна на кмета Благомир Коцев. Проектът е ориентиран към продажбата на здравословни хранителни продукти, които да се наложат в дневното меню на учениците и така да заместят консумацията на вредни храни. Младият мъж,..
„Закуска в библиотеката“ ще има и през тази година. С топъл чай и кафе посрещат своите най-малки читатели и техните родители в Детски и средношколски отдел на Регионална библиотека „Пенчо Славейков“-Варна. Залата за четене и игри е уютна, заредена с нови книги, материали за оцветяване и рисуване. Нови познанства, споделени теми и семейни..
Военноморският музей във Варна се включва в световната инициатива „Селфи в музея“ за втора година и отправя покана към своите посетители да участват и да спечелят награда. Условието е да си направите селфи в музея и да го публикувате в профила на музея във фейсбук или инстаграм с хаштаг #ВМорскиямузей или #MuseumSelfieDay от днес до 15..
Виктория Цонева е на 13 години и откакто е на 9 има едно голямо желание - да "отгледа" косата си, за да я дари на нуждаещи се онкоболни жени. Четири години са нужни на момичето да изчака косата си да порасне, но, оказва се, грижите за нея са специални. Тя трябва да се сресва редовно, да се подстригва всеки месец, за да не цъфти. Целта обаче е една -..
Община Варна продължава услугата за почасова грижа в дома на сомотножиеещи възрастни хора. В понеделник, 6 януари, започна проект, продължение на „Грижа в дома в община Варна“, който приключи на 3 януари и по който екип с обща численост над 100 специалисти и помощен персонал предоставиха интегрирани здравно-социални услуги в домашна среда на над 820..
Зоопаркът във Варна е в етап на подготвяне на документация за кандидатстване за евросредства за обновяване на пространството. Това каза Нора Люцканова, уредник "Зооколекция". Стремим се да направим най-доброто за пространството, с което разполагаме, каза тя и изрази съжалението си, че площта не е голяма, в сравнение с други зоокътове в страната...