Протестно шествие организира в четвъртък новосъздаденото "Движение за култура", в което влизат поддръжници на уволнения от Народния театър режисьор Александър Морфов . Освен за оставката на директора на театъра Васил Василев, те настояват за нормативна база, адекватна спрямо творческите институции.
„Движение за култура“ внесе исканията си до президента, премиера и министъра на културата. „Изискваме спешното изработване и приемане на адекватен Закон за сценичните изкуства в България, в който да бъдат премислени всички структури на управлението и функционирането на институциите“ – се казва в отвореното писмо, публикувано във Фейсбук профила на режисьорката Лилия Абаджиева.
От Движението настояват при създаването на нормативната база да бъдат привлечени и работещите с тях профилирани в трудовото и административното дело юристи, финансисти, специалисти.
Светлана Вълкова разговаря с един от основателите на "Движение за култура" - актьора Валери Йорданов:
Движение за култура - звучи ми като нещо масово. Мислите ли, че ще има достатъчно поддръжници?
Аз съм убеден, че ще има достатъчно поддръжници. Случаят с уволнението на Александър Морфов отвори просто тапата на бутилката и оттам излезе лошият дух. Убеден съм, че ще има достатъчно поддръжници, защото в момента се срещам с деца в училища. Техните родители също са толкова запалени, че децата трябва да бъдат независими, че достъпът до култура трябва да бъде възможен. Те събират подписки пред блоковете, по квартали - това е много важно. Според мен един от най-големите проблеми е премахването на ученическите билети, което е по Програмата за достъп до култура на Министерството на културата и от години е било по 250 места за ученици и пенсионери. В момента има само десет. Всички неуредици показаха колко нередности очевадно се случват в Националния ни театър, а това е огледало на всичко, което се случва в държавата в момента.
Защо се случва това - заради политиката в културния институт или поради друга причина?
Нямам представа и въобще не ме интересува. Моята работа е като актьор да си върша работата, като писател да си пиша нещата, като режисьор също! Просто се надявам някой да вземе отношение и да каже: "Спрете се!" на тези хора, които само на базата на буквата на закона могат да унищожат творец, творба и бъдещето на творците. Проблемът наистина стана национален.
Как смятате да действате? Вие споменахте уволнението на Александър Морфов, оставката на директора Васил Василев. Какво друго искате да постигнете с това движение?
Искаме да се създаде реален Закон на театъра, в точки, разработени от юристи. Защото театърът няма закон. Чувал съм, че през 1946-а имало някакъв закон, който едва ли е адекватен. Но самият факт, че един творец, който може вкъщи да работи - режисьор да прави пиеси, да пренаписва текстове и т.н., и му се прави точка в заповедта за уволнение, че не е бил на работа... Като във фабрика (не подценявам ничий труд). Самият факт е красноречив, че тук става дума за използване на букви на закона, за да се победи на всяка цена, да бъдат притиснати на всяка цена тези, които са неудобни.
В изкуството, при истински големите творци, в исторически и световен план, няма удобни творци. Винаги някой се опитва да ги унищожава. Затова се надявам в днешно време да можем да променим нещо и всеки да си отиде там, където му е мястото - политиците при политиците, бизнесмените при бизнесмените, за да могат децата ни да гледат театър, кино... Ние сме призовали всички сценични и несценични изкуства, защото това се случва навсякъде.
Много се говори за разделението на колегите в Народния театър. Колко струва мълчанието на творците?
Не искам да обвинявам никого от колегите си, защото не знам кой в какво материално и социално състояние е, кой какви проблеми има и какви са му мотивите. В случая ние обвиняваме тези, които поставиха хората в тази ситуация. Имаше упреци защо само ние сме давали интервюта - не, не е вярно. Те имаха среща с президента... Просто журналистите ни казваха, че никой не иска да говори. Единственото, което мога да изпитам в случая, е съчувствие - искрено от сърце!
Мислите ли, че зрителите също трябва да имат думата в подобни ситуации?
Разбира се! Ако говорим за конкретния случай - самите цени на билетите, според мен, са дискриминация към зрителя. Защото има билети от 40 до 120 лева. Ако аз искам да заведа жена си или да отидем с децата си на театър, какви пари трябва да извадя, за да гледам представление? Така или иначе този театър не е частен. Той е държавен и субсидиран от държавата, по програми и така нататък. На вас не ви ли се струва нередно?
Казвате, че "Движение за култура" няма нищо общо с политиката. Но така или иначе то трябва законодателно някак си да се опита да раздвижи нещата. Иначе няма да има ефект.
Абсолютно. Ние сме написали в декларацията, че нямаме никакви политически амбиции и никой от нас не иска да взема никаква длъжност от заеманите длъжности на онези, на които искаме оставката. То е с идеална цел - нещата да започнат малко да се случват, поне малко, поне в някои сектори, както трябва. Това, което се случи, е недопустимо. То трябва да е за последен път. Призовавам всеки, когото го боли за българския театър и българската култура, да ни подкрепи. Има подписки и в интернет. Въпреки че сме внесли над 6 хиляди подписа, на никого не му пука за редовия гражданин, за обикновения българин. Редови, обаче трябва да започне да им пука...
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл:
Не е случайно, че рибите присъстват в изработените скулптури от Иван Сутев, директор на Музея на мозайките в Девня, тъй като е родом от Несебър. В почивните месеци Сутев се занимава с дърворезба. Иван Сутев завършва Котленската художествена гимназия през 1982 г и оттогава дърворезбата е негово хоби. „За съжаление вече годините и зрението..
От 21 юли 2025 година Борислав Сарафов не може да изпълнява функциите на главен прокурор. Законът е ясен и всички в тази държава трябва да се съобразяват с него. Това подчерта за обзорното предаване "Позиция" на Радио Варна адвокат Михаил Екимджиев от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека. По думите му законът, приет на 21..
Изложбата „Царско лято“ на Лилия Кунева и Крис Николов, посветена на „лятото преди бетона“, ще бъде открита от 19 часа на 1 август в Морското казино. Картините в нея са повлияни от обиколката на художниците в Полша и Германия и опитите им да се доближат до големите майстори, обясниха за Радио Варна авторите. На откриването ще..
Интервю с Markus "Infernal" Kuschke (DESASTER) Малко повече от месец остава до осмия „Running Free Festival“. „Стринава“ очаква на 29 и 30 феновете на олдскуула, събрани там от организаторите HMC „Metal Force“. Основните действащи лица са CORONER, ASPHYX, DESTRÖYER 666 и DESASTER. Останалите – MEZZROW, GALLOWER, LEATHERHEAD, SCHIZOPHRENIA,..
Българският феномен по яденето на люти чушки Николай Филипов доказа, че граници пред човешката издръжливост няма. В поредния си огнен подвиг Филипов се опита да подобри три световни рекорда, свързани с яденето на една от нaй-лютите чушки в света. „Поставих си за цел три рекорда“, сподели рекордьорът пред Радио Варна. Един от тях –..
Красимир Симеонов споделя, че написването на тази книга е повлияно от последните 40 години, през които кара мотори – традиция, наследена от баща му и дядо му. Авторът признава, че през годините много от приятелите му са го подканвали да събере всичките си разкази на тази тема под едно заглавие, което впоследствие се превръща в книгата..
В първата самостоятелна изложба на Владимир Ванков акцентът е поставен върху индивидуалния път на всеки човек и личностната автономия, на която се крепят изборите и отговорите на екзистенциалните въпроси, пред които е изправен. Изложбата набляга именно на възможностите, които се съдържат във въпроса „А сега накъде?“, подканващ посетителите да..