В последните години България е неизменно на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите и загиналите на пътя. Само през миналата година регистрираните тежки пътно-транспортни произшествия в страната са над 6 000, а загиналите – 530. От началото на 2023-та, статистиката на МВР отчита вече почти 2000 тежки катастрофи, а броят на загиналите отново е трицифрено число. Цифрите са стряскащи, но въпросът е защо те продължават да се увеличават с всяка следващата година?
Според Диан Драганов, председател на Съюза на българските автомобилисти-Варна, причините са комплексни. По думите му, държавата трябва да инвестира в превенцията и възпитанието на подрастващото поколение.
"Трябва да има повече часове по пътна безопасност в училищата. В момента те са много малко или изобщо ги няма", коментира Драганов.
Проблем е и подготовката на бъдещите шофьори. Много автошколи предлагат евтини курсове, които обаче са за сметка на качеството.
"Там по време на целия курс се кара единствено в града и основно на първа и втора предавка и много рядко на трета. Което означава, че се шофира с 20-30 км/час", каза Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Листовките се наизустяват, а по време на изпита, младите шофьори минават само по няколко улички, които са им добре познати, което също е сериозен проблем според Георгиев.
"И когато курсистите вземат заветната книжка се качват на магистралата, развиват скорост от 80-100 км/час и губят контрол над автомобила. До голяма степен, пътно-транспортните произшествия се дължат именно на тези неща", коментира още експерта.
Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, многото катастрофи се дължат и на лошата пътна инфраструктура.
"В България безопасни пътища няма", категорична беше тя.
Един от основните проблеми е и пътната маркировка, смята Диан Драганов от СБА-Варна.
"Хоризонталната и вертикалната маркировки на места дори се губят", коментира експерта. Губи се и контролът от страна на държавата, допълни още той.
Същото мнение изразиха и голяма част от гражданите, които анкетирахме.
"Трябва да има повече контрол и повече полиция по пътищата", сподели младо момче, на което му предстои скоро да изкара книжка.
Други смятат, че трябва да сме по-толерантни на пътя и да спазваме правилата за движение - така, както много от нас го правят когато шофират в чужди държави, защото там глобите са доста "солени".
"Когато свети червено да спрем и да си изчакаме зеленото", призова гражданка.
За съжаление обаче по нашите пътища понякога важи с пълна сила неписаната максима, че жълтият и две секунди от червения сигнал на светофара, е равносилно на зелено.
Според психолога Добринка Тотева-Горанова потребността на шофьорите да карат бързо и агресивното им поведение на пътя са провокирани най-често от нещо, което ги е ядосало. По този начин чрез автомобила те се освобождават от негативните емоции. Експерът е на мнение, че бързите и мощни коли също ни "подканват" да натиснем газта, но отбеляза, че нашите пътища изобщо не са годни за развиване на висока скорост.
И лошите пътища и високата скорост, както и липсата на превенция са проблем. Но, най-големият, според Диан Драганов от СБА, е културата на шофьорите, върху която трябва да се работи сериозно.
И винаги, тръгвайки на път, да осъзнаем, че носим отговорност както за нашия, така и за живота на останалите участници в движението.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
Всички услуги на българското електронно здравеопазване на едно място. Това е рекламното изречение на официалното мобилно приложение еЗдраве на Националната здравноинформационна система, която е собственост на Министерството на здравеопазването. Приложението е на една година, премина през активна кампанийна реклама миналата есен, но някои..
Днес ще е облачно в Североизточна България с валежи от сняг и там снежната покривка ще се увеличава. По Черноморието валежите ще са от дъжд и сняг. Ще духа слаб до умерен, на места по Черноморието временно силен североизточен вятър. Дневните температури ще останат близки до сутрешните - от минус 4° до минус 1°, по Черноморието от 2 до 5, за Варна..
Има една колоритна история, в която тимуроци /герои на автора Аркадий Гайдар/ запретват ръкави да правят добрини. В разгара на начинанието забелязват възрастна жена, която стои на улицата и замислено се взира в отсрещния тротоар. В духа на всепоглъщащото и необятно добро, те я пренасят отсреща, с две думи: помагат й да пресече. Вярно: старицата..
„Оперни тайни“ е наречен най-новият проект на Държавна опера Варна, който стартира от февруари 2025 г. и е насочен към най-младата публика. Операта отваря врати за най-малките си зрители и ги води зад кулисите със специални тематични детски ателиета, които ще се провеждат всеки месец. Всички елементи и етапи от създаването на оперен спектакъл са..
Каварна ще отбележи отбелязва 152-рата годишнина от обесването на Апостола на свободата – Васил Левски. Пред бюст-паметника в Градския парк в Каварна, своята почит и признателност към делото на Апостола ще изразят от най-малките до най-големите граждани в морския град. Програма от слова за Апостола и стихове в негова памет ще поднесат ученици от..
В суворовското село Изгрев избраха да отбележат празника на виното със забавни винени конкурси. Производителите на изгревската божествена напитка се състезаваха в няколко категории - бяло вино, червено вино, розе и купажно вино. Жителите на селото присъстваха на водосвет в местния храм "Света Петка " и след това зарязаха лозите на Царя на..
Ритуално честване на деня, посветен на лозарите и винарите Трифон Зарезан, е първата проява от поредицата запланувани по повод 70 години от създаването на Университетска ботаническа градина – Балчик. Днес на територията на петте декара учебен участък – лозов масив с десертни сортове бяха осветени и зарязани лозите, както и дегустирани вина. На..