В последните години електрическите тротинетки станаха все по-предпочитано средство за придвижване, което е алтернатива на автомобилите, защото са икономични и екологични. Също като автомобилите обаче те могат да бъдат и опасни, както за водачите, така и за пешеходците и останалите участници в движението, смята Диан Драганов от Съюза на българските автомобилисти.
"Те ускоряват бързо, тихи са, а заради компактния им размер често може да не ги забележим. За съжаление, напоследък инцидентите с тротинетки зачестяват", коментира експерта.
Често инциденти с електрическите тротинетки се случват в пешеходни зони. По време на анкета сред варненци, възрастна жена се оплака, че наскоро внукът й е бил блъснат от тротинетка на центъра до фонтаните. За щастие се е разминал само с уплаха. Не всички инциденти обаче се разминават леко. Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, всичко зависи от съвестта на водачите.
"Инциденти се случват не заради тротинетката като превозно средство, а защото тези, които я управляват смятат, че имат само права, но не и задължения и че могат да управляват където и да е и както и да е", каза Русинова.
Най-честата причина за инциденти с електрически тротинетки е невниманието на водачите, както и високата скорост. Не е за пренебрегване и фактът, че често електрическите тротинетки се управляват от непълнолетни лица и тийнейджъри.
Според разпоредбите в Закона за движение по пътищата по отношение на електрическите тротинетки, минималната възраст за управление на индивидуалното електрическо превозно средство (ИЕПС) е 16 години. А за управление по велоалеи възрастта пада до 14 години. Същите тези разпоредби фиксират и максималната допустима скорост, която тротинетките имат право да развият - не повече от 25 км/час. Скорост, която обаче често не се спазва от водачите на по-мощни тротинетки. Въпреки че е забранено и управлението им по магистрали, нерядко можем да ги видим и там.
Според Диан Драганов, в разписаните правила за тротинетките има много пропуски.
"Това са правила, които наподобяват повече тези за велосипедите, а тротинетките остават не чак толкова добре регулирани. Нужно е разширяването на тези правила, определянето на типа превозно средство, да знаят ясно шофьорите до колко и как да се съобразяват с тях", коментира Драганов. Освен че е необходима повече яснота за статута им на пътя, Диан Драганов допълни, че трябва да има по-засилен контрол.
В някои европейски държави вече налагат ограничения по отношение на електрическите тротинетки. Властите в Брюксел предвиждат да ограничат скоростта им в пешеходни зони и паркове до 8 км/час, а във Франция те бяха изцяло забранени преди около месец. Според Драганов, това е твърде крайна мярка.
Анкета сред варненци показа, че повечето хора искат електрическите тротинетки да бъдат забранени за движение в Морската градина.
"Тук е място за разходки, майки с деца, а тротинетките създават опасност", коментира млада майка с бебе, която се оплака, че на няколко пъти се е разминавала с инцидент.
"Нямат място тук", категорична беше друга от анкетираните.
Някои от гражданите са на мнение, че трябва да бъдат обособени определени места за управление на тротинетки, както е с велоалеите.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
Мотоциклетист е в тежко състояние и е настатен в болница „Света Анна“ във Варна, след катастрофа с автомобил, който отнема предимството му на кръстовището на улиците Цар Освободител и Поп Димитър, в райноа на бившата газстанция в кв. Възраждане. Пробите на водачката на лекия автомобил са отрицателни за алкохол и наркотици. Движението на градския..
Моторист е в тежко състояние след катастрофа на кръстовището на бул "Цар Освободите" и ул. "Поп Димитър". Лек автомобил отнема предимството на мотора и го блъска. Инцидентът е възникнал малко преди 18,00 часа. Пробите нa водачката на лекия автомобил за наркотици и алкохол са отрицателни, съобщават от полицията. В района има голямо задръстване.
За спешно предприемане на мерки и осигуряване на финансиране за спасяването на храма Кибела в Балчик, настояват археолози. Да бъде извършена консервация, реставрация и експониране на археологическия паметник „Храм на Понтийската майка на боговете – Кибела от Дионисополис“ , настояват от няколко университета, музеи и БАН, в своя декларация, адресирана..
От Българското дружество по нуклеарна медицина са подали документи в Министерството на здравеопазването за създаване на клинична пътека за най-модерната таргетна терапия за лечение на рак на простатата и на невроендокринните тумори чрез веществото плувикто. Това съобщи във Варна проф. д-р Анелия Клисарова, ръководител на катедрата по нуклеарна..
По повод Европейския ден на информираността за инсулта, Асоциацията за инсулт и афазия организира в цялата страна инициативи, посветени на превенцията и разпознаването на това тежко състояние. Във Варна, „Пътека на знанието“ ви очаква при входа на Морската градина. Тя е създадена с цел да информира гражданите за признаците на инсулт, рисковите..
Предстои полагане на 2 пласта асфалт и изграждане на тротоарите по ул. "Прилеп". Поставени са бордюрите от дясната страна на пътя и започва работата по тях отляво. Очаква се до средата на месец юни пътната част да бъде приключена, уверили са от фирмата-изпълнител, съобщават от общинската администрация. Зелените площи по протежение на бул. „Княз Борис..
Завишаване на глобите за пътни нарушиения и засилено полицейско присъствие. Тези мерки обяви вътрешният министър Даниел Митов след ултиматума на премиера Росен Желязков за действия заради зачестилите катастрофи, предаде БНР. Митов допълни, че обмисля доживотно отнемане на книжките на пияни шофьори. "Този Национален координационен център по пътна..