Калоян Илиев - Кокимото подреди изложба с название „Дюрер срещу дюнер“ в Дома на архитекта във Варна. В нея той представя графики, рисунки, живопис и обекти, които могат да бъдат разгледани до 20 юни.
Събитието е част от Форума за съвременно изкуство „Буна“.
С Кокимото за връзката между високото изкуство и масовата култура разговаря Мартин Николов:
Рядко се появяваш във Варна напоследък с изложби.
Почти всяка година във Варна правя по една изложба. В София са по две. А проекта във Варна го показах първо в София, от там тръгна. Открих на 42-рата си годишнина 42-рата си самостоятелна изложба. Мина изключително добре. След това ме поканиха от Българския културен институт в Прага. Във Варна е за трети път. Този проект е в развитие. Освен основните работи, които са гравюри на Дюрер, които използвам за основа, има и едни живописни произведения и обекти, които всеки път са нови. Т.е за всяка една от тези трите изложби аз оставям графиките, които са основната линия и към тях добавям нещо ново под формата на живопис и скулптура.
Някоя от тези графики и нещата, които добавяш към тях, има ли ги татуирани върху кожата ти?
Не, но е добра идея. Има един мой типаж - компютърния червей Кидо, добре познат на публиката, той ми е татуиран на глезена. Постоянно си ходи с мен като домашен любимец. Той беше вирус в първия ми персонален компютър и аз го изолирах в клетка и го поставих под карантина. Така живях с него и реших, че ми е домашен любимец. Понеже основната функция на компютърния червей е той да се копира и размножава, така и реших и аз да го размножа и копирам в редица произведения под формата на колажи, рисунка и живопис, и той до ден-днешен се появява под различна форма. С всяка изминала година той се променя като вид, като цвят, и влиза в различни мои проекти.
Цяла колония значи си създал.
Да, затова нарекох проекта "Глобално зачервяване" или "Глобален бизнес с червеи". Защото аз работя на принципа - ако нещо ми създава неудобство, аз го преобразувам да ми помага и да е от моя полза.
Какво ти е направил Дюрер?
Той ме вдъхновява, това е един от любимите ми художници. Първо е един от най-важните творци в световен мащаб за всички времена. Много го ценя и почитам. Но историята е по-дълга - не е само да вземеш един дюнер и един Дюрер... От един антиквариат във Варна се сдобих с библиофилско издание на гравюри на Дюрер, отпечатани в Ленинград, сега Санкт Петербург, с гравюри на Дюрер, от 79 г. Реших, че трябва да направя нещо с тази скъпоценност. Вървях си нагоре, към Младежкия дом, размишлявайки за това какво държа в ръцете си и каква е действителността, в която живея... Нося книгата под мишницата си и гледам верига от дюнерджийници. Тогава реших, че колкото е близко, толкова е и далечно - Дюнер Vs Дюрер... Получи се като игра на думи, и реших да ги противодействам, да ги сблъскам едно на друго. Това, което се получи в крайна сметка, беше като образователен проект, в който хората могат да разберат повече кой е Дюрер, за когото не знаят толкова. За разлика от дюнерите, за които знаят много!
Тоест с изложбата ти омаловажаваш дюнерите, така ли да го разбера?
Винаги за една част от себеподобните ни изкуството ще е на преден план. Но за всички останали храната е преди всичко. Аз по някакъв начин исках да ги събера двете - да взема високото изкуство и масовата култура и да направя връзката. Все пак да употребиш един Дюрер не е лесно. Но дюнери има навсякъде...
Ти я наричаш масова култура, но... Това култура ли е в всъщност?
Да, защото в нея влиза рекламата, влизат много произведения на други автори, част от масовата култура. Като цяло това ни заобикаля, обобщен вариант е на света, в който живеем. На мен ми липсва високото изкуство във Варна. Затова ставам посредник и предавам някаква съвременна стойност...
Цялото интервю с Калоян Илиев-Кокимото чуйте в прикачения звуков файл:
За много сериозна липса на интерес да се изучават и работят професиите на корабни строители и инженери, алармира Пламен Манушев, вицеадмирал от запаса, който сега работи като консултант военни проекти и развитие в корабостроителния и кораборемонтен завод „Делфин“ във Варна. Според Манушев отливът от тази професия е от доста години, а в момента..
Интервю с Ed Wynne (OZRIC TENTACLES) OZRIC TENTACLES е английска инструментална рок група. В музиката им се преплитат елементи от разнообразни жанрове, включително психеделичен рок, прогресив рок, джаз, фюжън, електронна музика, дъб музика, уърлд, ембиънт. Създадени в Съмърсет през 1983 година, групата е издала над 30 албума, продадени в над..
„Морска роботика“ и „Енергийно ефективен електрически транспорт“ са двете нови лаборатории на Технически университет-Варна. Те са факт, заради участието му в проекта „Национален център по мехатроника и чисти технологии“. По проекта университета се сдобива с хибриден плавателен съд (с два електрически двигателя и един вътрешно горене), с..
Човекът на мотор, поетът Красимир Симеонов с нова книга. Тя се казва "Няма тайни". Поетичен сборник събрал в себе си "целия" изпитан живот. Поезията е неговата по-романтична част. В страни от всичко, добавя Красимир Симеонов. За него поезията е върховно изкуство. Достъпът до нея е труден и ограничен, но той умее да пресъздава мислите си в стихове. "Провя..
Коалиция „За да остане природа в България“ протестира срещу промените в Закона за опазване на околната среда и Закона за устройство на територия. Протестът се състоя в неделя в центъра на Варна. Промените бяха внесени от депутатите на ГЕРБ и ДПС между първо и второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на..
Интервю с Øystein G. Brun (BORKNAGAR) „Fall“ e 12 студиен албум на норвежците BORKNAGAR. И отново природата е в основата на композициите. Така е било преди, така е и днес. Дискът излезе в края на февруари и със сигурност е поредният добър повод за поредното гостуване на Øystein G. Brun в „От другата страна“. Интервюто с Øystein G. Brun..
Коалиция "За да остане природа в България" остро се противопоставя на промените в Закона за опазване на околната среда и Закона за устройство на територия, които депутати от ГЕРБ и ДПС внесоха между първо и второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите. „Общата нишка във всички промени в тези..