Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА)
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Петима шофьори с над 1.2 промила в кръвта са заловили за седмица варненските полицаи. 18 са тежките катастрофи от общо 53 за периода 10-16 февруари, отчетоха от Областната дирекция на МВР. 35 са произшествията с материални щети, останалите катастрофи са леки. 2 304 са нарушенията за скорост, а констатираните случаи на водачи, шофирали след употреба на..
Очаква се в края на месец март да бъде внесен за разглеждане законопроектът за промени в Закона за туризма, касаещ създаването на Гаранционния туристически фонд. Това съобщи за Радио Варна Юлиян Бонев от Варненската асоциация на туроператорите и туристическите агенции. Работи се много активно от страна на правителството и на бранша, каза още Бонев. Той..
С фрактура на прешлени, контузия на мозък и тяло приключва пътен инцидент, възникнал в събота около обяд по пътя между с. Неофит Рилски и Девня. Според данните до момента, водачка на лек автомобил – 21 - годишна жителка на Неофит Рилски, губи управление над автомобила и се преобръща в земеделска нива. Жената е настанена в болница с опасност за живота...
Започва общинският етап на Ученическите игри в Община Добрич. В инициативата ще се включат над 1200 ученици от 22 училища. Ученическите игри се провеждат в залата на Учебната спортна школа. Състезанията започват с баскетболни срещи между отборите във възрастовата група V-VII клас. Учениците ще се надпреварват в осем вида спорт: хандбал, лека..
Новият кмет на село Ягнило, община Ветрино, е Тони Костадинов, съобщиха от Общинската избирателна комисия във Ветрино. Кандидатът на ГЕРБ е избран със 74 гласа, невалидните бюлетини са 6, а трима избиратели са гласували с „Не подкрепям никого“. Избирателната активност в селото е 53 процента, гласували са 83-ма души.
Шофьор на автобус, превозващ работници, е навлязъл в разделителната линия на булевард „Мария Луиза“, посока Катедралния храм "Успение Богородично" тази сутрин, след като му е прилошало. Няма пострадали. Това съобщи главен инспектор Петко Камбуров - началник на Пътната полиция в Областната дирекция на МВР във Варна. Автобусът не е навлязъл в..
Във връзка със Световния ден на слуха - 3 март, за четвърта година Медицинският университет във Варна организира безплатни профилактични прегледи за нарушения на слуха. Прегледите ще се проведат от днес до 28 февруари в сектор „Аудио-вестибуларна и сънна медицина“ в Университетския медико-дентален център на адрес: Варна, бул. „Цар Освободител“ №84,..