Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА)
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Двуцифрен ръст до 85% на обявите за работав края на януари, отчете една от най-големите интернет патформи за търсене и предлагане на работа у нас. Броят на предложенията е около 43 000, което е с близо 20 000 повече от тези през декември.След като наблюдавахме значителен спад на обявите за работа през декември 2024 г., в началото..
Комисията по отбрана ще проведе първото за този парламент заседание. Депутатите ще обсъдят и ново финансиране за военноморския флот. Малко над 2 654 000 лева без ДДС ще струва придобиването на оборудване за комуникационна сигурност. Става въпроса за способности за комуникационна сигурност и сигурно обменяне на данни с корабни..
Международен екип от експерти се опита да разбере как изкуственият интелект (ИИ) реагира на болката и какво прави, за да я намали. Изследването е публикувано на сървъра за предпечат arXiv, съобщава агенция БГНЕС. Според учени от Google, DeepMind и Лондонското училище по икономика тяхното изследване е насочено към изучаване на природата на ИИ...
Грипната епидемия във Варна и областта се отменя от днес. Отпадат и въведените временни противоепидемични мерки. Препоръчително е ограничаване на свижданията в болниците. Препоръчва се носене на маски във всички лечебни заведения, както и спазването на стриктен филтър в детските заведения за недопускане на заболели деца. Учениците във Варна..
Без ток днес ще са следните адреси в обхвата на дейност на електроразпределителното дружество за регион Варна : · На 05.02.2025 г. В периода 8:30 ч. до 16:00 ч. Поради неотложни ремонтни дейности на съоръженията за доставка на електроенергия, ще бъде прекъснато електрозахранването в районите на: гр. Варна -..
Днес облачността ще е по-често значителна. Късно следобед на изолирани места в Североизточна България ще прехвърчи слаб сняг. Ще духа слаб до умерен, по Черноморието временно силен северен вятър. Максимални температури 0°-5°, за Варна около 4°. Вълнение на морето 3-4 бала, в заливите 2-3. Температура на морската вода 7°-9°. Температури,..
Правителството няма да увеличава осигурителната тежест и да променя данъци при изготвянето на бюджета за тази година, предаде БНР. Това съобщи след края на заседанието на Съвета за съвместно управление министър-председателят Росен Желязков. Той обаче не уточни какви ограничения ще се наложат на разходите, за да се запази 3-процентният дефицит:..