Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Брегозащитни ли са буните на залива Болата и ще бъдат ли разрушени заради противоречия между институциите?

Снимка: Мая Щърбанова

С решение на Народното събрание и по предложение на Министерския съвет от месец юли 2022 г. заливът Болата край с. Българево, община Каварна, беше изваден от обхвата на резерват „Калиакра“ и включен към защитена местност „Степите“. Борбата на местната власт и неправителствени организации това да се случи беше дългогодишна, а причината – спешната необходимост от ремонт на пътя, водещ до залива, както и на изградените през 80-те години на миналия век от военните брегоукрепителни съоръжения там.

Опасенията на хората бяха, че, ако се допусне буните да бъдат разрушени от влиянието на морето, това ще окаже неблагоприятно въздействие на залива. Съвсем естествено след преодоляването на тази административна пречка, стартира и втората част от борбата, а именно намирането на средства за ремонта на буните. След като вече почти една година МРРБ не е предприело никакви стъпки по този въпрос, оттам изпращат на 2 май тази година писмо до кметовете на село Българево и община Каварна, че ремонт няма да бъде предприет, тъй като не става въпрос за брегоукрепителни съоръжения, а за хидротехнически такива. 

Твърдение: Съоръженията на плаж Болата не са брегоукрепителни, а хидротехнически

В писмото се твърди следното: Следва да се отбележи, че посочените съоръжения не са брегоукрепителни и брегозащитни съоръжения за предпазване от вредното въздействие на водите по смисъла на чл.6, ал.4, т.2 от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, тъй като в посочения район свлачищни и абразионни процеси не са проявени, а са хидротехнически съоръжения. След което от строителното министерство препоръчват да бъде започната процедура по промяна на статута на съоръженията, с оглед на променената им функция.

Същите твърдения откриваме и в писмо на областния управител на Добрич Здравко Здравков от 1 септември миналата година. СНИМКА ОУ


В него се твърди, че съгласно „становище на „Геозащита“ ЕООД гр. Варна са необходими ремонтно-възстановителни работи на двете съоръжения, но не с цел „запазване на плажната ивица и опазването на биологичното разнообразие в резервата“, а предвид тяхното състояние, което не отговаря на действащите в Република България строителни норми за морски хидротехнически съоръжения.

Това обстоятелство, пише още областният управител, се подкрепя и в доста писма на зам.-министъра на околната среда и водите, в които е посочено, че независимо от обстоятелството, че морският плаж и двете съоръжения попадат в границите на резерват „Калиакра“, а към момента в защитена местност „Степите“, същите нямат отношение към целите на резервата и съответно укрепването на съоръженията не е от значение за съхраняването на защитената територия и опазването на биологичното разнообразие в нея.

Дали твърдението отговаря на действителните обстоятелства и разрушаването на брегоукрепителните съоръжения, без значение от вида им, ще се отрази ли на залива Болата?

Според бившия екоминистър Борислав Сандов именно опазването на залива в настоящия му вид и нуждата от ремонт на буните са били повод той да бъде изваден от обхвата на резервата:

"Те са в много окаяно състояние и рискуват да бъдат разрушени от вълнолома и следователно този плаж да изчезне, защото именно тези две брегоукрепителни съоръжения са създали условия за този плаж като изключение от целия район, който иначе е каменист бряг. Именно за да може да бъдат съхранени тези плажна коса и дюни, трябва да бъдат възстановени тези брегоукрепителни съоръжения. Изненадан съм от това писмо на областния управител и от позоваването към „Геозащита“, опасявам се, че това е начин да се измъкнат от разходи, свързани с ремонта на тези съоръжения.  Ако тези съоръжения се разрушат и това би означавало отнемане от морето на цялата плажна ивица и дюните там това със сигурност би имало негативно отношение върху биоразнообразието. Единствено бих се съгласил, че няма да има отражение върху биоразнообразието в морската част, в акваторията".

За брегоукрепителните функции на двете буни свидетелства и поводът за тяхното построяване. През осемдесетте години на миналия век на Болата е имало Военен специален съобщителен обект, а кабел е свързвал българския бряг при Болата с тогавашния Съветски съюз. Спомените за това време разказва бившият началник там Продан Георгиев, телекомуникационен инженер:

"С течение на годините, между 70-те и 80-те морето създаде много проблеми на кабела ни. Зимно време, знаете че Черно море е много бурно, заливаше залива и създаваше опасност за кабела. Това наложи да се вземат мерки, за да не се получи авария. Десет години го наблюдавахме този процес. Нещата ставаха все по-сложни и се пристъпи към изграждане на тези съоръжения, за да се спре това движение на пясъка. И както виждате, там се получи много пясък, преди това нямаше плаж. Може би сте забелязали, че по Северното Черноморие почти няма плажни ивици, защото морето е доста бурно".


Заливът какъвто го познаваме от десетилетия, е запазен във времето именно благодарение и на буните, изградени там, посочва и доц. Галин Петров, преподавател в Катедра „География“ към ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“. В статията си „Еволюция на карстовата долина Болата – Добруджа“ той твърди, че пясъкът от плажа на залива не е бил отмит от морето с времето заради двете буни, които защитават от прибоя малкия залив и плажа. За целите на тази проверка доц. Петров дори е разгледал картите от преди построяването на брегоукрепителните съоръжения, на които всъщност залив липсва.

"До преди 30-40 години на практика не е съществувала тази пясъчна ивица, тоест тя не е формирана по естествен начин, а по-скоро е резултат от антропогенната намеса. Ако буните бъдат оставени да бъдат разрушени, най-вероятно плажът ще бъде размит. И оттам това ще рефлектира и върху възможностите за развитие на туризма. Честно казано това остава един от малкото плажове по добруджанското крайбрежие, който е незастроен, незасегнат. Тези буни и дамби - има десетки публикации, в които се описват именно като брегозащитни съоръжения, а не като хидротехнически. Реално погледнато за село Българево това е единствената възможност все пак някакъв туризъм да бъде развит".

За компрометираното състояние на буните на залива „Болата“ свидетелства и доклад на Басейнова дирекция, изготвен още през октомври 2020 г. В него се посочва, че бурите през зимата, особено на 2014 година, са нанесли сериозни поражения върху брегоукрепителните съоръжения в залива „Болата“, като вълните са отнесли голяма част от укрепителните бетонни тетраподи и скална маса. 

Заключение

Изградените съоръжения на залива Болата категорично имат брегоукрепителна функция, заявиха експерти по темата пред БНР. Твърденията, че буните са хидротехнически съоръжения, но не са брегоукрепителни, са НЕВЕРНИ.

------------------

Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).

Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

От днес възстановяват електронните портфейли в новото приложение за синята зона във Варна

Завърши прехвърлянето на данните на потребителите в приложението „Варна паркинг“ и от днес средствата, които са били налични в него към 16 декември, ще бъдат отразени в приложението „Mpark“. Това съобщи директорът на „Общински паркинги и синя зона“ Добромир Арнаудов. От общинско предприятие обясниха също как потребителите могат да получат достъп до..

публикувано на 27.12.24 в 10:52

Катастрофата край с. Горица: С опасност за живота е спътничка на шофьора, предизвикал инцидента

С опасност за живота е спътничката на шофьора, предизвикал катастрофата край село Горица, съобщиха от Областната дирекция на МВР във Варна. Тя е със съчетана травма - фрактура на ребра, пневмоторакс, фрактура на поясен прешлен и дясна китка, и е настанена в реанимация. Две деца, пътували в лекия автомобил, са с множество фрактури, но животът им е извън..

публикувано на 27.12.24 в 09:45

Зов за помощ: Издирва се 40-годишният Валентин Николов от Варна

Варненската полиция издирва 40-годишен мъж от Варна. Валентин Николов е обявен за издирване на 25 декември, за последно е видян в района на Морска гара-Варна, съобщиха от Областната дирекция на МВР.  Униформените преглеждат от вчера камери в района, а очевидци няма заради студеното и ветровито време през почивните дни.  Ако някой може да даде..

публикувано на 27.12.24 в 09:35
Галя Койчева

Галя Койчева: Надявам се Варна да е първият град със заместваща грижа за хора с увреждания

Родители на деца и възрастни с увреждания във Варна работят за създаването на заместваща грижа и се надяват през 2025 година Варна да бъде първият град в страната, в който тя да бъде въведена. Това каза за Радио Варна Галя Койчева, родител на младеж с множествени затруднения. Заместващата грижа е услуга, която съществува по целия свят, но..

публикувано на 27.12.24 в 09:30

Варненци, които от вчера чакат на летището в Истанбул, ще отлетят днес

Три машини на Областнотo пътно управление във Варна са обработили заледени пътни участъци в района на Аксаковска панорама, пътищата във Варна и региона са проходими.  Пътят Варна-Добрич е отворен. Tова съобщи директорът на ОПУ Георги Стратиев. Той уточни, че според прогнозата след два часа се очаква слаб снеговалеж, от управлението имат..

публикувано на 27.12.24 в 09:09

Няма затворени пътища в областите Варна и Добрич

Няма затворени пътища в областите Варна и Добрич, съобщиха за Радио Варна дежурните в Областните пътни управления в двата града. Слаб сняг има на магистрала Хемус, в района на Девня, както и в района на Провадия. Предимно мокри са пътните настилки в област Варна. 17 машини почистваща техника обработват пътищата в областта. Шофьорите да тръгват..

публикувано на 27.12.24 в 06:23

Студено, ветровито и с превалявания от сняг

Студено и ветровито е времето рано сутринта на Стефановден. Към 5 часа във Варна имаше слаб ръмеж от дъжд, в Добрич валя сняг. Димка има в районите на Разград и Шумен. Дъжд вали и на нос Калиакра, където духа и силен северен вятър с пориви до 17 метра в секунда. Силен е вятърът още и в Шабла, на нос Емине, в Бургас и Ахтопол. Вятърът..

публикувано на 27.12.24 в 05:54