Не е необичайно военни кораби да спират търговски плавателни съдове. Това коментира председателят на Българската морска камара и директор на БМФ кап. Александър Калчев след инцидента в Черно море, при който турски търговски кораб беше спрян с предупредителни изстрели от руски патрул в близост до българската икономическа зона.
Припомняме, че след изтеглянето на Русия от зърнената сделка, която позволяваше износ на украинско зърно и стоки от миналия август до средата на юли т.г., руското правителство заяви, че ще третира всички кораби, които се приближават до украинските пристанища, като потенциални военни кораби.
Случаят постави под съмнение и плановете на Украйна за собствен хуманитарен коридор в Черно море, по който да продължи да изнася зърнени култури, без участието на Русия.
Не мога да кажа, че е нормално, но е обичайна практика в зони, които са контролирани - дори и в района на Средиземно море, каза Калчев. Включително военноморски сили на НАТО имат подобна практика за проверка на плавателни съдове, ако има подозрения за трафик на наркотици или хора. При такива съображения е абсолютно разбираемо. Обичайно е при това да се случи качване на въоръжени военнослужещи на борда, включително и екипажът да бъде отстанен от района на настройката, докато трае проверката, като на мостика и в машинното остане по един човек.
Въпросът тук е не дали подобни проверки са нормални, а дали трябва вообще да се случват в при тази ситуация в Черно море, тъй като е изключително неприятно за страните от региона. Това просто убива бизнеса и не трябва да се допуска, заяви Калчев.
По думите му, всяка една такава ситуация носи изключително висок риск за екипажа, тъй като едно грешно действие, една неправилно казана реплика, може да се приеме по погрешен начин.
Ние винаги съветваме нашите екипажи (на БМФ) да бъдат кооперативни доколкото е възможно, тъй като безопасността им е на първо място, каза още Александър Калчев.
Към днешна дата нито един кораб на БМФ не плава в района на Черно море, след като за около пет месеца и половина след началото на войната на 24 февруари 2022 г., кораб "Рожен" беше блокиран в украинското пристанище Черноморск. Там го завари започването на войната от Русия. "Рожен" успя да отплава едва след договарянето на зърнената сделка с посредничеството на ООН между Украйна, Русия и Турция, в началото на август миналата година като един от корабите, включени в нея.
5 млн. долара бяха загубите на БМФ от непредвидения престой и военния риск, свързан с "Рожен".
Както повечето компании, които оперират нови и скъпи кораби, предпочитаме да не плаваме в Черно море, тъй като застрахователните премии са доста високи. За пристанищата на Украйна и на Русия, застраховката може да достигне до 1% от стойността на кораба на седмица, поясни Александър Калчев.
За българските и румънските пристанища няма повишение на застраховките към момента. От морската камара се надяват премиите да бъдат запазени като стойност, защото дава възможност на пристанищата все пак да привличат и да транзитират стоки от Украйна.
Несигурността от войната в Украйна оказва влияние и върху фрахтовия пазар, водейки до флуктуация на цените на зърното, което бута пазара надолу, коментира Калчев. В допълнение към това е и несигурността при доставките на петрол. Влиянието, което оказва Русия, а и страните от ОПЕК при добива, засилва търсенето на алтернативи за в бъдеще.
Целият разговор с кап. Александър Калчев може да чуете в звуковия файл.
Притеснително нищожен е броят на подаваните сигнали за корупция и конфликт на интереси. Хората, които са установили нарушения и корупционни схеми, се поставят в уязвима позиция, когато трябва да предоставят повече данни, а това ги възпира. Това каза адвокат Лора Георгиева от неправителствената организация Антикорупционния фонд. Според нея има..
БДЖ ще пусне в движение за първи път чисто нов локомотив „Смартрон“, доставен от производителя на 26 ноември. Първият курс на локомотива е днес /27 ноември/ в 16:30 ч. с бързия влак № 3625 от София за Бургас. Локомотивът е първият получен по подписания договор с ДЗЗД „Сименс Трон” през декември миналата година за производство, доставка и гаранционна..
Още напролет местността Караач теке, в която бяха открити останки от раннохристиянския манастир "Света Богородица", ще се превърне в туристически обект. Ще дадем опорните точки с възможност за еко туризъм, върху които да развием поклоническия туризъм, който във Варна не е така добре познат. Това каза областният управител на Варненска област проф...
Стенопис, посветен на 20-та годишнина от присъединяването на България в НАТО, беше открит на северната стена на басейн Приморски във Варна. През 2004 г. страната ни официално се присъедини към Организацията на Северноатлантическия договор заедно с Естония, Латвия, Литва, Румъния, Словакия и Словения. Стенописът е част от конкурса на..
И шестият опит за избор на председател на 51-вото Народно събрание се провали. Достигналите до балотажа двама кандидати Рая Назарян от ГЕРБ-СДС и Силви Кирилов от ИТН не събраха нужното мнозинство, съобщава БНР. Назарян получи 69-те гласа в подкрепа от собствената си парламентарна група, 147 бяха "против", четирима се въздържаха, а при..
Графит на фасадата на басейн "Приморски", посветен на 20-годишнината от членството ни в НАТО, стана обект на вандалска проява. Рисунката, на която е изобразена ръка на войник, хванала детска ръка, е зачеркната със знака хикс. Със спрей е изписано "Вън, НАТО!!!" Графитът е една от отличените творби от Конкурс за арт графит на тема „България – по-красива в..
За шестнадесета поредна година Община Варна се включва в Националната АНТИСПИН кампания по повод Световния ден за борба със СПИН - 1 декември. Общинската дирекция „Превенции“, съвместно с Регионалната здравна инспекция в града, организират различни инициативи в периода от днес – 27 ноември, до 3 декември 2024 г. По традиция кампанията се провежда под..