Преди няколко месеца, по случай рождения ден на актьора Филип Трифонов, напуснал ни в началото на 2021 година, от печат излезе издание с автентични негови текстове, „И един ден, когато стана писател…” .
Пред читателя се разкриват по абсурден начин исторически факти, които Филип Трифонов успява да издигне от ранга им на музейни експонати в изпълнени с човешки смисъл и ценност истини. В книгата личат гражданската му позиция и погледът му на писател, които от най-ранна възраст сякаш никога не са го напускали, а са го съпътствали във всяко негово екранно, сценично и житейско превъплъщение. Автобиографични, литературни и театрални текстове, художествени фрагменти, бележки от реалния живот с живи картини, рецепти и кръстословици от естествения дневник на актьора, скиора, боксьора, шофьора, професора, психолога и педагога – класика на българското кино Филип Трифонов, писан между шестнайсетата и седемдесет и третата му година.
Заглавието на книгата „И един ден, когато стана писател…” е едно посвещение върху тетрадка, която актьорът получава като подарък в детските си години и то го съпътства през целия му живот. Слабостта му към писането с молив, писалка, на пишеща машина и на компютър се материализира в обемен архив, който ще допълни трудно поддаващите се на описание образ, характер и душевност на актьора, за когото всички единодушно са убедени – за него няма рамки, за него е чужда звездоманията, фалша и посредствеността.
Книгата е факт, главно благодарение на усилията на Мартин Трифонов – син на Филип Трифонов и на режисьора Николай Гундеров.
Светлана Вълкова разговаря с тях:
Каква е ролята на всеки от вас, за да я има тази книга?
Мартин Трифонов.: Първата роля е моя, като негов син и пряк наследник на архивите трябваше да ги намеря, което не беше много трудно – в един гардероб, в който от дете знам, че не трябва да се пипа, за да не се изгуби нещо. С удоволствие надникнах и започнах да ги пренасям към издателката Радост Йончева. Имах и доверие, че тя ще се справи прекрасно с първоначалния подбор, тъй като имаше сурови текстове, които не бяха готови за публикуване. Това беше в началото, после се включихме с други задачки.
Николай Гундеров: Моята роля беше след отварянето на гардероба...
М.Т.:... да изгладиш ризите /смеят се/...
Н.Г.: ... да се запозная с великолепните текстове на Филип, за които не съм подозирал, макар че дълги години сме работили с него. Текстове, които той е писал много отдавна и слава богу, казвам „слава богу“, защото това са текстове, които по някакъв начин успоредяват личното и общественото време. Те не са свързани само с някакви спомени, някаква мемоаристика, която да отчете дребни житейски факти и събития, а много интересни текстове с прекрасно чувство за хумор, които през личното стигат до общественото. Нещо, което беше много свързано с Филип: да има собствена достойна гражданска позиция.
Ние се събрахме, четохме тези текстове, редактирахме, забавлявахме се, търсихме начин как те да влязат в гардероба на книгата, казано метафорично. Как да бъдат събрани, да има текстове с къси ръкави, текстове с дълги ръкави, текстове за всички сезони.
Да уточним времевата рамка. Кога са писани те? Разбирам, че Филип Трифонов е започнал да пише още като много млад.
М.Т.: Да, от много ранна възраст, даже самият избор на заглавие „И един ден, когато стана писател“, е свързано с първия дневник, който му е подарил негов близък, чичо Анани. Той му подарил тетрадка и му помогнал да напише увода към нея (значи той не е можел да пише много добре), който гласял точно това: „И един ден, когато стана писател...“.
В книгата сме включили автентични извадки от неговия дневник, имаме и по-пипнати текстове, примерно като го е възмутило нещо в театъра, имам чувството, че даже нещо като автотерапия си е правил – като го ядоса нещо и започва да пише, за да му намери смешната страна.
Н.Г.: Точно така, тези текстове са многообразни, защото някак си в нашето съзнание Филип Трифонов е влязъл като емблематичния, легендарния български актьор, но когато разгърнем тези страници, ние ще видим, че наред с личните биографии вътре име например Филип Трифонов като шофьор, Филип Трифонов като боксьор, Филип Трифонов като психолог, като професор...
Тоест, много лица?
Н.Г.: Да, много лица и всички те са с едно прекрасно, себеиронично чувство за хумор, нещо, което беше много свързано с Филип и с неговата философия за живота. Тези текстове наистина действат като терапия, аз лично си оприличих тази книга на домашен лекар, защото, като я прочетеш, ти като че ли усещаш как един човек е преминал без страхове през живота. Той естествено е имал своите вътрешни опасения, но от текстовете му излиза такава лекота и свежест, че те карат наистина да се чувстваш като на въздушна възглавница.
Книгата показва и какво значи авторство, тя е сама по себе си литературен артефакт, защото не е само мемоаристика. Едно от нейните достойнства е, че тя те кара да я четеш бързо, но ако искаш да и се насладиш максимално, трябва да я четеш и бавно.
Понеже, както казахте, всичко започва от един гардероб – намерихте ли скелети в гардероба?
М.Т.: Аз завърших Художествената академия и имах едни черепи, те даже не бяха мои, а на един мой близък приятел (Минчо, извинявай!). И той един ден взел, та ги изхвърлил. Представям си, ако полицаите са намерили тези черепи в кофата за боклук пред нас, какво е било! Но те бяха мои, не в неговия гардероб. Иначе скелетите на кахърното изкуство бяха извън неговия гардероб.
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл:Тази седмица Европейският парламент прие поисканите от България три поправки в доклада за напредъка на Северна Македония за присъединяване към ЕС. Така от доклада ще бъдат заличени всички референции за "македонски език и идентичност". Новият текст беше приет с 461 гласа "за", 121 "против", а 107 евродепутати гласуваха "въздържал се". Това..
Бившият премиер и депутат от ПП/ДБ Николай Денков обвини прокуратурата и службите в поръчкови акции срещу представители на "Промяната". Той определи действията на държавното обвинение срещу кмета на Варна Благомир Коцев и срещу Асен Василев като опит за сплашване и политически рекет. В обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“ Денков заяви,..
Иракчаните са много добри, радушни и гостоприемни хора, най-безценната принадлежност на тази страна. Отношението е това, което най-много ме дърпа натам. Това споделя в предаването за туризъм и приключения "Хоризонти" Пламена Георгиева след 13 дни в почти самотно пътуване из Месопотамия и Кюрдистан, на територията на днешен Ирак. "В Близкия..
Ректорите не могат да влияят върху таксите, тъй като се придържат към определена формула, а всяко отклонение е незаконно. Това подчерта за Радио Варна проф. д-р Драгомир Пламенов, ректор на Техническия университет във Варна. Отчита се намалено желание за обучение в магистърските програми извън държавната поръчка заради по-висок размер на..
Интервю с Blackie Lawless (W.A.S.P.) MANOWAR, W.A.S.P. и Alice Cooper са големите хедлайнъри на традиционния вече „Midalidare – Rock In The Wine Valley“. Тази година датите на фестивала са 11 – 13 юли. Мястото – отново малкото средногорско селце Могилово. Във втората вечер (12 юли) Blackie Lawless и W.A.S.P. ще изпълнят целия дебютен..
Графика, но не съвсем – така Емануела Ковач определя новите си творби, които е подготвила за първата си самостоятелна изложба във Варна. „Кръстих изложбата „Love is“, защото всичко е любов. Това са фрагменти от моя живот, които обичам. Ще ги представя по един нетрадиционен начин. В процеса на работата си забелязах колко красива изглежда металната плоча..
От нещо ако те е страх, направи го! С това мото Кристиян преодолява много препятствия в своите пътувания и не крие пристрастията си към Централна Америка. Уникално кафе, специфична храна, разнообразие от подправки - това са част от причините да се потопим в тропическия климат на Гватемала. Освен физическите предизвикателства Кристиян опитва да..