От началото на учебната година в Регионалния инспекторат по образование (РУО) на Министерство на образованието и науката (МОН) има постъпили няколко сигнала за тежки раници. Това каза за Радио Варна началникът на РУО във Варна, Ирена Радева.
От инспектората са направили проверка и са разпратили писма до всички училищата с насоки за учители и родители как да се олекотят ученическите раници.
Въпреки наличието от тази учебна година на т.нар. „Дигитална раница“, в която са качени електронночетими учебници, наличието на шкафчета в училищата, те се оказват не особено приложими в българската образователна среда. Хартиените учебници се оказват предпочитани и от децата, и от учителите. Освен това учебниците се допълват с учебни тетрадки, които са в комплект с тях, други помагала, сборници и дори обикновени тетрадки.
Чуйте повече от Ирена Радева в звуковия файл.
Oт Радио Варна изпратихме до Министерство на образованието писмо, в което поискахме информация за Дигиталната раница, а именно в колко училища е въведена, за кои класове, както и защо, ако се предполага, че една от целите е облекчаване на учениците от тежките раници и непрекъснато разнасяне на учебници, защо е продължаваща практика при използвване на дигиталната раница в училище, да се изисква да се носят отново учебниците?
Отговорът на МОН публикуваме без съкращения.
Дигиталната раница е платформа на Министерството на образованието и науката, която може да се ползва безплатно от учениците от всички класове, както и от учителите и родителите, на адрес https://edu.mon.bg/. Достъпът до нея се осъществява чрез националните образователни акаунти на ученика и учителя в @edu.mon.bg. или регистрацията на родителя в Национална електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО).
В платформата вече са качени в електронен формат всички учебници по всички предмети от 1. до 7. клас. Чрез акаунта си ученикът и неговите родители получават достъп до електронните учебници за класа, в който учи детето. От следващата учебна година в Дигиталната раница ще бъдат качени в електронен формат и учебниците от 8. до 12. клас.
Дигиталната раница има и много други функционалности. Тя съдържа електронен дневник, в който се нанасят оценки, отсъствия и отзиви. Платформата може да се използва и за даване на домашни, проследяване на тяхното изпълнение в срок, получаване на рецензии и др.
Дигиталната раница съдържа и голямо разнообразие от учебни ресурси - 3D модели, графики, анимации, видеа, които могат да се използват от учителите за изработване на уроци и създаване на друго учебно съдържание като упражнения, задачи, учебни игри.
В класната стая в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование учителят определя методите и средствата за провеждане на образователния процес. Учителят решава дали да се ползва или не ,,Дигиталната раница" в час. Учителят може да задава по нея и задачи, които да бъдат решавани вкъщи, но е длъжен да се съобрази и с възможностите на семейството за достъп до интернет. За учениците, които нямат възможност за достъп до интернет или не разполагат с компютър/лаптоп, учителят използва други възможности за поставяне на домашните работи. Ако определени родители не желаят вкъщи децата им да използват възможностите на технологиите, то те следва да разговарят с училищното ръководство и учителите за постигане на оптимални в рамките на ЗПУО условия за образование на децата си.
МОН препоръчва на директорите на училищата да продължават да прилагат училищните политики за олекотяване на ученическите раници или да въведат нови в зависимост от спецификата на конкретното училище; както и:
– да създадат организация, при възможност, за последователно провеждане на учебните часове по един и същ учебен предмет в рамките на учебния ден;
– да информират по подходящ начин родителите при избора на ученическата раница, на допълнителните тетрадки, несесерите и други, да се взема предвид и тяхното тегло и обем; за ангажимента им да оптимизират съдържанието на раницата за следващия ден;
– за осъществяване на училищната подготовка в учебния час да се използват само одобрените учебници и учебни комплекти. Когато към учебния комплект има одобрено повече от едно учебно помагало, учениците да носят само необходимото за конкретния учебен час. Препоръчаните от учителя допълнителни учебни помагала да се ползват или само за работа в клас и да се съхраняват в училището, или да се ползват само за работа вкъщи;
– да се създаде необходимата организация за ползване на електронно четимите учебници в учебния час, а печатните издания да се ползват вкъщи, за самостоятелна
подготовка.
По преценка на учителя електронно четимите учебници може да се ползват вкъщи, а печатните издания да се съхраняват в училище и да се ползват в час.
Една от най-значимата мярка за превенция на възможните заболявания на опорно-двигателната система на подрастващите е реализирането на модул „Осигуряване на ученически шкафчета” от национална програма „Осигуряване на съвременна образователна среда”. В резултат на изпълнението му бяха финансирани 591 училища за закупуване на 111 743 шкафчета за учениците от I до VII клас, в които учениците да съхраняват своите учебници, учебни комплекти, учебни помагала и други материали, необходими за осъществяване на образователния процес, както и екипи за физическо възпитание и лични вещи.
Въпреки реализираната мярка, както и закупените преди това от бюджетите на училищата шкафчета, все още не бяха осигурени шкафчета за всички ученици от I до VII клас. За постигане на поставената цел, а именно да бъдат осигурени шкафчета за всички ученици от I до VII клас, Министерският съвет отпусна средства в размер на 6 750 000 лв., предназначени за осигуряване на ученически шкафчета. Средствата бяха разпределени и предоставени на училищата, които все още не бяха осигурили шкафчета.
Директорите на училищата са информирани да създадат необходимата организация на първата предстояща родителска среща за учебната година на всеки родител да се предостави декларация с реализираните мерки от МОН и от училището за олекотяване на ученическите раници, в т.ч. и за закупуването на допълнителни учебни помагала, с която всеки родител да се запознае и подпише.
Всяко училище би трябвало да прилага политика за олекотяване на ученическите раници на учениците от I до VII клас.
Учебният процес се организира от учителя, който преподава съответния учебен предмет. В началото на всяка учебна година в училищата се провеждат родителски срещи, на които може да бъде обсъдена организацията на учебния процес, в т.ч. и кои учебници и учебни помагала ще се съхраняват в училище, начина на ползване на електронно четимите учебници и други въпроси, които вълнуват родителите.
26 ноември е Световният ден на маслината и маслиновото дърво. Древните гърци са вярвали, че маслиновото дърво е божествено и е пратено на хората от богинята Атина Палада. Още в древен Египет маслината била почитана като символ на справедливостта, маслиновата клонка е символ на мир. Полезните съставки за човешкия организъм в маслината са..
Още малко ноември. Още малко кротки следобеди, погалени от есенен вятър. Още малко време между слънцето и снега. Още малко до онези завладяващи моменти, когато ще пишем желания, ще се радваме на коледните светлинки, ще планираме празнични вечери и сърцата ни ще тръпнат в очакване на следващото преживяване, следващия житейски епизод, следващото..
Центърът за настаняване от семеен тип "Владиславово А" е социална услуга от резидентен тип, част от Комплекса за социални услуги за деца и младежи, лишени от родителска грижа. Центърът работи от 2015 година и е дом на 11 деца и младежи със специални потребности на възраст от 3 до 25 години. Скоро очакват и нов член на семейството си. Всички те са..
Традиционно през месец ноември Радио Варна кани всички малки творци да се включат в конкурса за рисунка. Тази година темата е „Моята Коледа”. Това е деветата поредна година, в която медията приканва всички деца на възраст от 6 до 16 години да проявят своя талант в артистичния конкурс. По традиция една от избраните рисунки ще бъде..
На 25 ноември отбелязваме Международният ден за елиминиране на насилието срещу жени. Въпреки напредъка, дикриминацията и насилието над жени продължава да е един от основните проблеми на обществото. Едва през април тази година (2024 г.) Европейският парламент одобри първите в историята на ЕС правила за борба с насилието над жени и домашното насилие...
Свети Климент Охридски е средновековен български учен и първият епископ, проповядвал на старобългарски език. Основател е на Охридската книжовна школа. Православната ни църква го тачи като един от светите Седмочисленици. Първият съвременен университет в България – Софийският университет „Свети Климент Охридски“ , е наречен на негово име при..
Войната в Сирия продължава вече 13 години. Милиони сирийци се превърнаха в бежанци. Един от тях е Рустом Абдулкадер. Той е на 42 години. Избира живота на бежанец. Едната причина е, че не иска той или синовете му да се бият за някоя от воюващите страните и да избиват сънародници. Втората и по-важната – има болно дете. Засега семейството е в България, в..