Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ръководителят на проекта за пристанище „Карантината“:

Имаше компютърна симулация, не е проверявана динамиката на пясъците

Снимка: Румен Сарандев

Цялата документация за изграждането на неизползваемото рибарско пристанище „Карантината“, което беше изградено с европейски пари по линия на програма „Морско дело и рибарство“ за възстановяване на съществуващи рибарски пристанища е окомплектована от община Варна. Това коментира за Радио Варна ръководителят на екипа на проекта проф. Румен Кишев, понастоящем временен зам.-директор на Института по хидро и аеродинамика във Варна, част от Българската академия на науките (БАН).

Всички параметри за проекта бяха заложени от община Варна, поясни Румен Кишев.

Припомням, че според оповестената от БАН информация през март 2018 г. „стойността на проекта е близо 16.6 млн. лева, като собственото финансиране от 8.5 млн. лева вече е одобрено с решение на Общинския съвет във Варна“.

Мястото беше фиксирано предварително по няколко причини, разказа Румен Кишев.

Първо, защото програмата, по която се отпускаха средствата се отнасяше за реконструкция на съществуващи съоръжения, а там имаше нещо като кей (мостик), на който рибарските лодки са приставали. Казаха – ние ще реконструираме този кей.

Второ – имотите наоколо бяха държавни, общински и дори частен имот и се оказа, че чрез прехвърляне може да бъде оформен терена.


Договорът за проекта е подписан между общината и БАН, и след това е изпратен на ИХА,.

От института са направили обединение на фирми, тясно специализирани във всяко направление – хидроложки проучвания, строителство, ел.снабдяване и пр. Общо около 16 фирми са били избрани за различните дейности, с обществени поръчки, посочи Кишев.

Имахме фиксирано мястото. Казаха ни – проектирайте пристанище. Чувал съм от други, че там е имало мостик, на който са връзвани лодки, но аз лично нямам спомени, не съм и посещавал някога този район, каза Румен Кишев.

По думите му, при оперативките, на които е обсъждана работата по изграждането на „Карантината“ от екипа на общината се е говорило за скици, но той лично не ги е виждал.

Нямам представа как един такъв мостик може да се брои за кей, защото то не е кей – то трябва да бъде със стена, за да бъдат пристроени и надстроени нови пристащни съоръжения – въпрос на тълкувание е, коментира Кишев.

Според проекта за „Карантината“ там трябваше да могат да пристават малко над 100 плавателни съда (рибарски кораби), да се извършва т.нар. „първа продажба“ на уловите от прясна риба. В проекта влязоха още рампа за колесари, за да влизат лодките в морето и сервиз за ремонт на корабите, както и триетажна сграда.

На практика обаче, заради затлачвания и наноси „Карантината“ се оказа неизползваемо пристанищно съоръжение.

Краткият срок, включващи проектиране и строителство, не позволи да бъде проучена литодинамиката (движението на пясъците), посочи Кишев. По думите му е направено еднократно замерване на дъното, а след това всичко е проиграно с компютърна симулация.

От Института по океанология (ИО) обаче са посочили още в процеса на строителството, че пясъчните наноси ще затлачат входа към пристнаището.

Това се разбра след като се построи пристанището, казва Румен Кишев. Нямаше никакви предварителни данни. След като се разбра, че се затлачва пристанището, водихме разговори с общината и с ИО, които предложиха да направят едно такова проучване, което да бъде платено от администрацията и да се види, защото все още не е ясно дали това е еднократна поява на наноси (пренареждане на пясъчните пластове) или е процес, който ще бъде постоянен.

Анализ обаче не беше направен. Нямаше предвидени такива средства.

Там трябваше да има предварително проучване, което отнема година – две, ако няма правено преди това анализ, за да се проследи климата в района – ветрове, вълнение и др.

Тези данни – откъде духа вятъра, откъде идва вълнението ги имаше. Проектантът, който прави хидро-динамичният проект, разполагаше с тях. Доколко са били съвременни, не може да се каже.

Фактът е, обаче, че продължително изследване за динамиката на пясъците няма направена. Затова е решено, че пристанището ще бъде проектирано с компютърна симулация. В нея данни и прогнози за наноси няма прогнозирани, добавя ръководителят на проекта за изграждането на пристанище "Карантината".

Стела Николова: Европейската прокуратура е образувала производство заради пристанище „Карантината”Собственикът на заседналия кораб: Във Варна няма функциониращо рибарско пристанище

Заради съмнения, че пристанището е изградено от нулата едва след получаването на европейските средства, от Антикорупционния фонд (АКФ) сезираха Дирекцията „Защита на финансовите интереси на Европейския съюз“ (АФКОС) за потенциални нередности.

Условията по мярка BG14MFOP001-1.008 „Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки изрично посочват, че е недопустимо подпомагането на изграждането на новопостроени пристанища или новопостроени рибни борси. Допустими са само инвестиции за подобряване на инфраструктурата на вече съществуващи рибарски пристанища, аргументираха се от АКФ.

Строителството на „Карантината“ започна през май 2019 г. Единствената конструкция на плажа товава е метален мостик, който навлиза на тридесетина метра в морето, нещо, което е видимо както от архивни снимки, така и от сателитни изображения, и от свидетелствата на местните хора.

Официално и по документи, пристанище в района се появява в края на 2016 г., няколко месеца преди подаване на документите за кандидатстване по проекта. Тогава от община Варна получават и удостоверение за експлоатационна годност за рибарско пристанище в местност „Карантината“.

Сигнал за това, че Община Варна е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанище на място, където никога не е имало старо пристанище, беше подаден и от варненският депутат Стела Николова през 2021 г. до европейската прокуратура.

За Радио Варна през октомври 2021 г. Николова каза следното „"Общината е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанището, но аз съм сигнализирала, че там никога не е имало старо пристанище. При самото изграждане на пристанището има изключително сериозни разминавания между офертите на различните фирми. Предпочетени са оферти, които са в пъти по-високи. Освен това, дълбочината на водата от едната страна на входа на пристанището е 50 сантиметра, но пък има 5-тонни кранове за разтоварване на кораби, които обаче не могат да влязат в пристанището".

Целият разговор с Румен Кишев може да чуете в звуковия файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Една емблема в Балчик си отива

От края на месец април започна събарянето на т.нар. мелница в кв. "Левски" в Балчик. Днес започна разрушаването и на най-високата сграда в комплекса на ул. "Дунав" 6. Изпълнението е чрез механичен способ до кота нула. Планираната продължителност на работата по строителната площадка е три месеца. Възложител е дружеството „ЦБА Добрич, а изпълнител..

публикувано на 23.05.24 в 16:24

2,5 % повече сигнали за купуване на гласове в страната

Четири пъти са се увеличили досъдебните производства, образувани до момента след акции на полицията за купуване на гласове в страната. Сравнението е с изборите през миналата година. Това каза вътрешният министър Калин Стоянов в Приморско, предаде БНР. „Схемите са същите - опрощаване на дългове. Сумите, които се предлагат за момента, са между 50 и..

публикувано на 23.05.24 в 16:23

Наградиха медалисти от Националната олимпиада по астрономия във Варна

Ученици от Математическата гимназия във Варна, получили медали от Националната олимпиада по астрономия, бяха наградени от кмета на града Благомир Коцев и от Павел Попов - заместник-кмет по образование. Светослав Арабов и Ярослав Басков са обучавани в Народната астрономическа обсерватория с планетариум. Пристрастието им към астрономията и физиката..

публикувано на 23.05.24 в 15:35

На 24 май синята зона във Варна няма да работи, въвеждат маршрутни промени (ГРАФИК)

Във връзка с честването на 24 май „Градски транспорт“ ЕАД – Варна въвежда маршрутни промени и допълнителни курсове по някои от линиите на обществения транспорт в морската столица. От 08:00 до 14:00  часа ще бъде преустановено движението на площад „Св. св. Кирил и Методий“. От 08:00 до 09:00 часа автобусните линии ще преминават по бул. „Съборни“ и..

публикувано на 23.05.24 в 15:13

770 секции в 60 държави за изборите 2 в 1

Над 700 представители на държавата ще бъдат командировани за изборите на 9-и юни, за да помагат в работата на секции в чужбина, съобщиха от Министерството на външните работи.  Секциите зад граница са близо 770 в 60 държави. В около една трета от тях ще има и машина за гласуване. Най-много по традиция ще има в Турция - 166, като в 2/3 от тях ще може да..

публикувано на 23.05.24 в 14:14

Връчиха наградите "Варна"

На официална церемония в зала "Пленарна" на Община Варна днес бяха връчени наградите "Варна" в системата на предучилищното и училищното образование и на културата.  20 личности и колективи получиха отличието в системата на образованието днес.  Наградите се присъждат с решение на Общинския съвет в навечерието на 24 май...

публикувано на 23.05.24 в 13:20

Плащаме по шест лева за чадър и шезлонг на плажа във Варна тази година

Тази година във Варна за чадър и шезлонг на плажа ще плащаме по 6 лева. Цената на сянката поскъпва с един лев. Това каза Андрей Василев, търговски пълномощник на фирмата концесионер на варненския плаж. Подготвят платената зона на градския плаж във Варна - фоторепортаж Той посочи, че 10 години цените не са променяни, но тази година е предвидено..

публикувано на 23.05.24 в 10:10