Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ръководителят на проекта за пристанище „Карантината“:

Имаше компютърна симулация, не е проверявана динамиката на пясъците

Снимка: Румен Сарандев

Цялата документация за изграждането на неизползваемото рибарско пристанище „Карантината“, което беше изградено с европейски пари по линия на програма „Морско дело и рибарство“ за възстановяване на съществуващи рибарски пристанища е окомплектована от община Варна. Това коментира за Радио Варна ръководителят на екипа на проекта проф. Румен Кишев, понастоящем временен зам.-директор на Института по хидро и аеродинамика във Варна, част от Българската академия на науките (БАН).

Всички параметри за проекта бяха заложени от община Варна, поясни Румен Кишев.

Припомням, че според оповестената от БАН информация през март 2018 г. „стойността на проекта е близо 16.6 млн. лева, като собственото финансиране от 8.5 млн. лева вече е одобрено с решение на Общинския съвет във Варна“.

Мястото беше фиксирано предварително по няколко причини, разказа Румен Кишев.

Първо, защото програмата, по която се отпускаха средствата се отнасяше за реконструкция на съществуващи съоръжения, а там имаше нещо като кей (мостик), на който рибарските лодки са приставали. Казаха – ние ще реконструираме този кей.

Второ – имотите наоколо бяха държавни, общински и дори частен имот и се оказа, че чрез прехвърляне може да бъде оформен терена.


Договорът за проекта е подписан между общината и БАН, и след това е изпратен на ИХА,.

От института са направили обединение на фирми, тясно специализирани във всяко направление – хидроложки проучвания, строителство, ел.снабдяване и пр. Общо около 16 фирми са били избрани за различните дейности, с обществени поръчки, посочи Кишев.

Имахме фиксирано мястото. Казаха ни – проектирайте пристанище. Чувал съм от други, че там е имало мостик, на който са връзвани лодки, но аз лично нямам спомени, не съм и посещавал някога този район, каза Румен Кишев.

По думите му, при оперативките, на които е обсъждана работата по изграждането на „Карантината“ от екипа на общината се е говорило за скици, но той лично не ги е виждал.

Нямам представа как един такъв мостик може да се брои за кей, защото то не е кей – то трябва да бъде със стена, за да бъдат пристроени и надстроени нови пристащни съоръжения – въпрос на тълкувание е, коментира Кишев.

Според проекта за „Карантината“ там трябваше да могат да пристават малко над 100 плавателни съда (рибарски кораби), да се извършва т.нар. „първа продажба“ на уловите от прясна риба. В проекта влязоха още рампа за колесари, за да влизат лодките в морето и сервиз за ремонт на корабите, както и триетажна сграда.

На практика обаче, заради затлачвания и наноси „Карантината“ се оказа неизползваемо пристанищно съоръжение.

Краткият срок, включващи проектиране и строителство, не позволи да бъде проучена литодинамиката (движението на пясъците), посочи Кишев. По думите му е направено еднократно замерване на дъното, а след това всичко е проиграно с компютърна симулация.

От Института по океанология (ИО) обаче са посочили още в процеса на строителството, че пясъчните наноси ще затлачат входа към пристнаището.

Това се разбра след като се построи пристанището, казва Румен Кишев. Нямаше никакви предварителни данни. След като се разбра, че се затлачва пристанището, водихме разговори с общината и с ИО, които предложиха да направят едно такова проучване, което да бъде платено от администрацията и да се види, защото все още не е ясно дали това е еднократна поява на наноси (пренареждане на пясъчните пластове) или е процес, който ще бъде постоянен.

Анализ обаче не беше направен. Нямаше предвидени такива средства.

Там трябваше да има предварително проучване, което отнема година – две, ако няма правено преди това анализ, за да се проследи климата в района – ветрове, вълнение и др.

Тези данни – откъде духа вятъра, откъде идва вълнението ги имаше. Проектантът, който прави хидро-динамичният проект, разполагаше с тях. Доколко са били съвременни, не може да се каже.

Фактът е, обаче, че продължително изследване за динамиката на пясъците няма направена. Затова е решено, че пристанището ще бъде проектирано с компютърна симулация. В нея данни и прогнози за наноси няма прогнозирани, добавя ръководителят на проекта за изграждането на пристанище "Карантината".

Стела Николова: Европейската прокуратура е образувала производство заради пристанище „Карантината”Собственикът на заседналия кораб: Във Варна няма функциониращо рибарско пристанище

Заради съмнения, че пристанището е изградено от нулата едва след получаването на европейските средства, от Антикорупционния фонд (АКФ) сезираха Дирекцията „Защита на финансовите интереси на Европейския съюз“ (АФКОС) за потенциални нередности.

Условията по мярка BG14MFOP001-1.008 „Рибарски пристанища, кейове за разтоварване, рибни борси и покрити лодкостоянки изрично посочват, че е недопустимо подпомагането на изграждането на новопостроени пристанища или новопостроени рибни борси. Допустими са само инвестиции за подобряване на инфраструктурата на вече съществуващи рибарски пристанища, аргументираха се от АКФ.

Строителството на „Карантината“ започна през май 2019 г. Единствената конструкция на плажа товава е метален мостик, който навлиза на тридесетина метра в морето, нещо, което е видимо както от архивни снимки, така и от сателитни изображения, и от свидетелствата на местните хора.

Официално и по документи, пристанище в района се появява в края на 2016 г., няколко месеца преди подаване на документите за кандидатстване по проекта. Тогава от община Варна получават и удостоверение за експлоатационна годност за рибарско пристанище в местност „Карантината“.

Сигнал за това, че Община Варна е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанище на място, където никога не е имало старо пристанище, беше подаден и от варненският депутат Стела Николова през 2021 г. до европейската прокуратура.

За Радио Варна през октомври 2021 г. Николова каза следното „"Общината е кандидатствала по програма за възстановяване на пристанището, но аз съм сигнализирала, че там никога не е имало старо пристанище. При самото изграждане на пристанището има изключително сериозни разминавания между офертите на различните фирми. Предпочетени са оферти, които са в пъти по-високи. Освен това, дълбочината на водата от едната страна на входа на пристанището е 50 сантиметра, но пък има 5-тонни кранове за разтоварване на кораби, които обаче не могат да влязат в пристанището".

Целият разговор с Румен Кишев може да чуете в звуковия файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Облачно ще е времето на 13 май

Променлива облачност, по-значителна в сутрешните часове по поречието на Дунав ще има днес. Там ще превали и краткотраен дъжд. На места ще има много ниска облачност или намалена видимост, за кратко облачността ще се разкъса и намалее, но следобед отново ще се развива купеста облачност и на отделни места е възможно да превали. Ще духа слаб вятър от..

публикувано на 13.05.25 в 06:18

Свикват среща между председатели на комисии и зам.-кметове заради бюджета на Варна

Има разминавания и несъответствия в проекта за бюджет на Варна за тази година. Това каза на среща със журналисти председателят на Варненския общински съвет Христо Димитров. Разминаването в цифрите касае секторите на здравеопазването, спортни и социални дейности и транспорт, допълни Христо Димитров. Той съобщи, че утре ще се проведе среща между..

обновено на 12.05.25 в 19:31

Проблемът с дивото къмпингуване остава нерешен и през този летен сезон

Проблемът с дивото къмпингуване остава нерешен и през този летен сезон. Причината, според депутата от ПП-ДБ Свилен Трифонов, е липсата на политическа воля и съгласуваност за създаване на работещи правила, които да регулират този вид туризъм в страната ни. Ясни правила за дивото къмпингуване, къде, как и при какви условия могат да бъдат разполагани..

публикувано на 12.05.25 в 17:30
Снимката е илюстративна

148, 209 и 209 Бърз няма да обслужват няколко спирки тази вечер заради ВиК-авария

Маршрутни промени на 12 май след 21 часа Поради ВиК авария на 12 май 2025 от 21,00 часа до 06,00 часа на 13 май 2025 ще бъде затворен за движение бул. "Цар Освободител" в участъка от кръстовището с ул. "Вяра" до кръстовището с бул. "Република" само в посока Аксаково.  Автобусни линии 148, 209 и 209 Бърз няма да обслужват спирки "Възраждане" и..

публикувано на 12.05.25 в 16:46

Президентът Радев внесе предложението си за референдум за еврото в Народното събрание

Президентът Румен Радев подписа предложението до Народното събрание за национален референдум с въпрос „Съгласни ли сте България да въведе единната европейска валута „евро“ през 2026 г.?“. Предложението и мотивите към него, които бяха подписани днес от държавния глава, са внесени в деловодството на парламента. В мотивите си за провеждане на обществено..

публикувано на 12.05.25 в 15:50

37-годишен моторист е с опасност за живота след пътен инцидент във Варна

С фрактури на гръдни и лумбални прешлени, фрактури на десет ребра, пневмоторакс и сътресение на мозъка, с опасност за живота е 37-годишен варненец, управлявал мотоциклета си на централен варненски булевард. До инцидента се стигнало заради движение с несъобразена скорост на мотоциклетиста, уточняват от пресцентъра на варненската полиция. Мъжът загубил..

публикувано на 12.05.25 в 15:02

След общественото обсъждане за ВЕИ във Вълчи дол - повече въпроси, отколкото отговори

Общественото обсъждане за ВЕИ във Вълчи дол беше съпроводено от близо 30 трактора на земеделци, които проведоха мирно протестно шествие до сградата на културния дом. А отпред се събраха над 300 човека както от Вълчи дол, така и от селата Добротич, Михалич, Калоян, Изворник, Искър и Есеница, парцели край които са включени в проекта...

публикувано на 12.05.25 в 14:47