Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Джилянов: Интересът ми към теологията е още от студентските години

Снимка: личен архив

Георги Джилянов, роден на 18 февруари 1959 г. в гр. Балчик, е един от най-талантливите хора на село Гурково. Две нови книги - „С фрак и потури“ – съвременна версия на „Бай Ганьо“, и „Константинополският кодекс“, представи неотдавна той във Варна.

Журналист, писател, оперен бас, драматург и автор на три албума с песни за деца, той разказва за двете издания, за християнството и за световните загадки в интервю за Радио Варна. С Георги Джилиянов разговаря Мартин Николов:

Господин Джилянов, кое от всичко, с което се занимавате и сте се занимавали, Ви е най-близко до сърцето?

Всеки жанр има своя момент според настроението и нагласата ми. Имало е случаи, в които три-четири години само пиша пиеси и книги. След това минавам на музика и пиша песни. Мога да кажа, че разчитам най-вече на вътрешния си импулс.

Тъй като поводът да гостувате в Радио Варна са двете ви последни книги, разказите „С фрак и потури“ и романът „Константинополският кодекс“, въпросът ми към Вас е – романи или разкази?

И двете. Те нямат никаква връзка помежду си. „С фрак и потури“ са разкази от моите пътувания в чужбина. През 30-те години, в които работих като оперен певец, по време на турнета с различни състави са се случвали най-различни комични, а много често и тъжни ситуации. Реших да ги опиша и книгата предизвика много голям интерес. Много от хората се разпознаха, въпреки че умишлено съм спестявал имена, там където героите могат да бъдат злепоставени. Както каза Ваш колега на представянето на книгата в НДК, това е новият Бай Ганьо, само че с фрак, но още не е изхвърлил потурите си. Имаше много за разказване и за съжаление не успях да събера всички спомени и случки.

Романът е плод на нещо съвсем различно. От може би 30 години чета всичко, което намеря на български език за генезиса на християнството и за историческата, а не евангелската личност Христос. Вследствие на което, в мен се зароди една идея да напиша пиеса - „Съдът на Пилат“. Колкото и странно да звучи, изключително много паралели се направиха с нашата съвременност. Включително борещите се еврейски касти, които при нас могат да са паралел на петте партии. След като написах пиесата ми се прииска да я поразширя, защото драматургията не предполага такива подробности и детайли. Така вкарах идеята от „Съдът на Пилат“ в романа „Константинополският кодекс“, който по същество е приключенски, но аз често се шегувам, че може би е създаден нов жанр – „приключенски научнопопулярен роман“, защото в книгата има много история, философия и световни загадки.

Не напомня ли този жанр на писанията на Дан Браун?

Да, казвали са ми, че едва ли не, това е българският вариант на книгата на Дан Браун, но там идеята е друга. Там се проследява родословието на Иисус, докато моят опит е да се докаже, че е съществувал исторически Христос, който е много различен от евангелския. Християнството е компилация от няколко религии, които съм проследил в книгата в един по-популярен и достъпен стил. Много хора ме попитаха защо не съм дал обяснение и разяснение, но моята идея беше, четейки непознати и нови неща, много хора да влязат в интернет и да проявят самоинициатива.

Кога за първи път усетихте интерес към тези теми, при положение, че толкова години сте обикалял Европа като певец?

Към теологията определено нямам интерес, но аз съм завършил Философия в Софийския университет. Всички религиозни системи са и философски. Така че, интересът ми е може би още от студентските години. Тогава беше забранено дори да притежаваш Библията и аз на инат седнах и я изчетох. Всичко забранено трябва да се опита. Не, че станах вярващ, четейки Библията, но ме заинтригува личността на Христос, защото все пак християните по света са около два милиарда и това е огромна човешка маса. Какво трябва да се е случило, за да може една идея, един човек да увлече толкова много хора? Затова реших да проследя и генезиса, тъй като в нашите вярвания има много заемки.

Следващото Ви прозведение отново ли ще бъде „приключенски научнопопулярен екшън“? 

Да, имам идея за нещо подобно, но ще развие моите разсъждения относно християнството по един малко по-различен начин.

Кое заема по-голяма част от битието на българина, фракът или потурите?

Фракът е на сцената, а извън сцената са потурите. Това го отдавам на балканския тарикатлък, пинтилък. Бих Ви казал един случай, в който имахме един колега, който беше зашил във вътрешния си джоб на сакото найлонов плик от прясно мляко, за да може сутрин от шведската маса да си напълни салами, пържени яйца и каквото може, за да не дава няколко марки за храна.

Казахте, че „С фрак и потури“ е определена като съвременния „Бай Ганьо“. Тоест да разбирам ли, че разликата с Алеко е само в годината?

Разликата е в годината, но и в съвременните средства. Нещата са много по-модерни и все пак нека имаме предвид, че това са хора, които разнасят култура.

Лесно ли се пише от дистанция на времето?

За мен беше малко по-трудно, защото бях позабравил детайлите. Аз писах „С фрак и потури“ пет, шест години след като бях спрял да пътувам по турнета в чужбина. Слава богу, си бях набелязал темите и се консултирах с колеги, които са били свидетели или участници на събитията. Може би, ако я бях написал веднага щеше да е малко по-дебела и по-детайлна. Но мисля, че и така се получи добре, защото не натежава и човек не би си казал „Божичко, какви идиоти ни представят в чужбина!“, защото не е така. Всички си имаме плюсовете и минусите.

Цялото интервю с Георги Джилиянов чуйте в звуковия файл:




По публикацията работи: стажант-редактор Мария Колева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Svend Karlsson (BAEST): В метъла няма случайни фенове

Интервю със Svend Karlsson (BAEST) Дет метълът отдавна не е това, което беше. И датчаните BAEST са олицетворение на това, че дет метълът отдавна не е това, което беше. Просто чуйте новия им албум „Colossal“ и ще ви стане ясно за какво става въпрос. Рок, хеви и дет. Това са събрали в него BEAST. „Colossal“ ще бъде надълго и нашироко представен и..

публикувано на 25.08.25 в 08:00
Актьорът Стефан Мавродиев в сцена от спектакъла „Аз, Фойербах“

Стефан Мавродиев: Израснал съм в Операта във Варна, играещ човек съм от 6-годишен

Книгата "Играещият човек" представи във Варна българският актьор Стефан Мавродиев. В изданието той събира в едно целия си опит, личните си горчилки и възторзи, мисълта и усета си за света, за да заговори за свободата, достойнството, заблудата и истината... Биографията на един от най-обичаните български актьори е написана в съавторство с Огнян Панов...

публикувано на 22.08.25 в 07:50

Юрий Георгиев: Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха

Фестивал на хвърчилата ще се проведе и тази година във Варна  на плаж "Аспарухово" на 30 и 31 август.  "Хвърчилата са едно изкуство, което успокоява въздуха. Човек трябва да разбира от аеродинамика, конструкция и трябва да направи хвърчилото красиво", коментира за Радио Варна организаторът на фестивала Юрий Георгиев.  Фестивалът започва в 10..

публикувано на 21.08.25 в 08:00

Психолог: Човек се нуждае от един месец отпуск, за да си почине качествено

Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според  психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..

публикувано на 20.08.25 в 07:55

На кафе при Владо: Където всяка чаша е изкуство

Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето.  Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..

публикувано на 19.08.25 в 08:00

Гаро Кешишян за стария облик на Варна: Не е за ръцете на хора без чувство за отговорност и изкуство

Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..

публикувано на 18.08.25 в 07:20

Атанас Кателиев: Варна е град на свободата (ВИДЕО)

Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът -  изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..

публикувано на 15.08.25 в 10:34