Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Елица Стоилова: Първият чатбот е създаден още през 1966 година и е "работил" като психотерапевт

Няма документиран случай на "хакнат" чатбот - технологията е надеждна, лесна за ползване и спестява на човека повтарящите се рутинни дейности

Елица Стоилова
Снимка: В. Василева

Какви са митовете и легендите около чатботовете с изкуствен интелект? Основателката на единствената българска платформата за създаване на чатбот с изкуствен интелект Елица Стоилова споделя, че тренирането на чатботове вече е много по-бързо и лесно. 

Категорията "бот" определя тип софтуерни решения, които са способни да извършват някаква дейност без намесата на човек. Чатботът имитира разговор с човек и може да връща обратна връзка с информация под различни форми. Стоилова разказва, че първият чатбот е създаден още през 1966 година. 

"Това е изключително стара технология и това, че сега чуваме за нея и започваме да използваме масово е, защото тя вече е в стадия си на зрялост. 

Първият чатбот е бил психотерапевт. Още тогава хората не са могли да направят разлика между разговор с истински психотерапевт и с този чатбот, който се е казвал Елиза. Според Елица Стоилова страхът се опира до непознаване на самата технология.

Първите чатботове, които са станали популярни, са нямали изкуствен интелект и са давали голям процент неправилни отговори, разказва Стоилова. Това е определило и първото впечатление у хората, че технологията не може да върши добра работа, добави тя.

 "Технологията през последните пет - шест години драматично се промени. Изкуственият интелект навлиза много сериозно в тази сфера на автоматизация на комуникацията с потребители. В днешно време, използвайки тази технология, отговорите са точни, конкретни и изключително персонализирани, като бизнесът остава в позицията си на контрольор", категорична е Стоилова.

Според създателката на платформата без използването на технологията се губи един огромен човешки потенциал в монотонна и рутинна комуникация, която може да бъде автоматизирана. Едновременно с това, бизнесите в България и не само, страдат от липса на работна ръка. Според статистика 78% от бизнесите не могат да си намерят персонал, а едновременно с това 80% от персонала извършва рутинни дейности, което ги довежда до бърнаут. Стоилова е категорична, че чатботовете няма да изместят персонала, а напротив. На технологиите се дава рутинната работа, за да може хората да вършат задачи с по-висока добавена стойност, каза тя, като допълни: "Увеличава се мотивацията да се развиват като професионалисти, когато им е интересно да работят."

Ели, библиотечният чатбот на Варна, е един от най-старите с изкуствен интелект у нас. В това отношение Регионалната варненска библиотека е уникална организация, категорична е Стоилова. "Силата на Ели се видя по време на пандемията. Защото когато библиотеката затвори за 13 седмици подред, Ели беше единственият служител, който си работеше 24 часа и не се боеше от COVID. Тя спестява работата на двама библиотекари и до ден-днешен."

Най-простият начин на комуникация в днешно време е чрез чата, казва основателката на платформата. Той стана и основен от 2015 година насам. Чатботът спестява на собственици на хотели поне 1400 часа на година. Той обслужва клиенти от 17 държави на английски език и 42% от заявките се случват нощно време, добави Стоилова. 

"Зад всеки чатбот стои човек или екип от хора с характер. Винаги ме питат колко умен може да бъде един чатбот и отговорът е колкото умен е екипът зад него."

В момента Елица Стоилова разработва с нейната компания проект за майндфулнес. В случая това е умен чатбот асистент на преподавателите по майндфулнес, за да може хората, които търсят първоначална информация да могат  да я намират в един удобен за тях формат.

"Последните няколко месеца големите медии започнаха да говорят за епидемия на самотност. Всеки четвърти човек е самотен. Това са 70 милиона души в Европа, които се срещат с приятели или роднини най-много един път в месеца. В такъв един момент чатботът с изкуствен интелект се превръща в мост", казва Стоилова. Тази технология може да помогне на по-стеснителни хора и да премахне бариерите в комуникацията, добави тя.

Разговорните изкуствени интелекти са абсолютно безвредни технологии, категорична е Стоилова: "Технологията сама по себе си не е добра или лоша. Въпросът е в избора, който правят хората как да я използват." Според Стоилова хората трябва да променим навиците си, за да се развиваме и да ползваме новите технологии. 

Преди да започне да се занимава с изкуствен интелект Елица Стоилова е работила като генерален директор на хотел в чужбина. Опитът и в тази сфера и проблемите, които е видяла, са я мотивирали да намери решения за тях чрез нови технологии. 

Цялото интервю с нея можете да чуете тук:


По публикацията работи: стажант-редактор Мария Колева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Екип TexНова

Сензорна витрина за плодове и зеленчуци – иновация на студенти от Варна

Прототип на сензорна витрина за плодове и зеленчуци, която се управлява с помощта на изкуствен интелект, е единият от двамата победители в пилотното издание на иновативната образователна програма GEN I: Иновация Генерация на  Schwarz IT България. Тя е разработена от екип от четирима студенти от Икономическия университет и Висшето военноморско..

публикувано на 30.01.25 в 11:23

Жители на Суворово събраха пари за нови камбани на храма "Възнесение Господне"

С нови камбани ще посрещне Великден храмът „Възнесение Господне“ в Суворово. За около месец местните жители са събрали близо 19 хиляди лева, които ще стигнат за изработването на три камбани. В края на миналата година става ясно, че камбаната на храма е спукана. Църковното настоятелство търси съдействие от кмета Данаил Йорданов и..

публикувано на 30.01.25 в 07:20

"Умната" пазарска количка на студенти от Варна

Пазаруването в магазини на големи хранителни вериги е всекидневие за много хора у нас. Във всички варненски квартали вече има такива супермаркети, които много хора ползват като квартален магазин – не за да пазаруват на едро, а за да си купят продукти, с които да приготвят вечерята след работа. След работа са и най-натоварените часове в..

публикувано на 29.01.25 в 08:05

За европейско самочувствие и достойни старини настояват пенсионери в Балчик

Увеличаване на всички пенсии, приемане на закон за възрастните хора, който ще даде възможност за социална защита и предпоставка за европейско самочувствие и достоен живот на пенсионерите, безплатни здравни грижи и обслужване в съответствие със стареенето, понижаване цените на лекарствата за пенсионери и инвалиди. Това са част от исканията на..

публикувано на 28.01.25 в 08:15

Кр. Стоянова: По четири-пет пъти годишно се правят проверки на противопожарните системи в хотелите

Разкриването на участъци на полицията и на пожарните служби на територията на курортните комплекси ще даде по-голяма сигурност за безопасността на туристите, които почиват в тях. Това каза в предаването „Новият ден“ Красимира Стоянова от Сдружение „Българска хотелска асоциация“. В курортите край Варна такива участъци има само в к.к. „Албена“,..

публикувано на 27.01.25 в 10:52

Как да бъдем най-добрата си версия днес?

Най-доброто от нас днес – как да изчистим съзнанието си, да се чувстваме по-добре и успяваме в повече неща. Да забавим не само естествения процес на стареене, но и да се подмладим, не само физически. Това ни споделя „перфектната неперфектна“, както се шегува, йога ентусиастът Антония Криван от Балчик. Запалва се по йога преди повече от..

публикувано на 27.01.25 в 08:30

Melissa Bonny (AD INFINITUM, KAMELOT): Останете верни на себе си и не подценявайте преценката си

Интервю с Melissa Bonny (AD INFINITUM, KAMELOT) Швейцарската симфонична метъл банда AD INFINITUM ще направи първи концерт в България. Групата е част от турнето на ELUVEITIE и INFECTED RAIN. Датата за България е 9 февруари, мястото – софийският клуб „Joy Station“. Организатори са „BGTSC". През миналата година AD INFINITUM издадоха четвъртия си..

публикувано на 27.01.25 в 07:45