За много сериозна липса на интерес да се изучават и работят професиите на корабни строители и инженери, алармира Пламен Манушев, вицеадмирал от запаса, който сега работи като консултант военни проекти и развитие в корабостроителния и кораборемонтен завод „Делфин“ във Варна. Според Манушев отливът от тази професия е от доста години, а в момента броят на студентите е минимален. Въпросът с липсата на кадри в страната е много по-глобален, а на национално ниво е трагичен, обобщи той в интервю за Радио Варна.
По неговите думи нашите училища и университети почти не произвеждат технически кадри и не само морския бизнес, а цялата индустрия в България изпитва остра нужда от такива кадри.
Непрекъснато трябват инженери, като за завод „Делфин“ в момента са нужни 10 – 15 инженера и около 30 – 40 работника, уточни Манушев.
Всяка година той посещава кариерните форуми в университетите, за да се среща със студенти и да търси желаещи да започнат работа при тях. Правят редовни посещения и в училищата както във Варна, така и в цялата страна, с надеждата да привлекат млади хора. В момента има свободни позиции за електроинженери по корабни машини, механизми и корабостроене. Стипендиите, които дават са по 1000 лева. Първите 6 месеца заплатата е 1800 лева, а след изпитателния срок заплатата нараства до 2800 лева, обясни условията Манушев. На последните Дни на отворени врати завода са посетили близо 700 ученици, но нито един не е проявил желание да работи такава работа, сподели още той.
Като основна причина за липсата на интерес към инженерните и технически професии Манушев посочи средното образование, където се залага основно на това, че парите следват ученика и учители и директори оставят учениците с минимални и почти никакви знания, пишат им оценки само и само, за да държат бройката, която формира годишния бюджет на училището.
Трябва да се намери начин да се говори и с родителите, защото голяма част от тях насочват децата си към езикови гимназии, към IT-специалности, а инженерните професии остават на заден план и за тях не се говори като престижна работа, коментира още Манушев.
Той каза още, че инженерната работа не е толкова тежка физически, защото вече за почти всички дейности има техника и машини, но е много отговорна, изисква се дисциплина, работа, спазване на работното време с определени почивки по 15 минути, а за съжаление децата ни не са научени на ред и дисциплина и голяма част от тях не искат да имат началник – някой да им казва какво да правят.
Книгата си "Емигрантски воли и неволи" представи във Варна Бойко Антонов. Роден в Пловдив, там завършва специалност „Автоматизация на производството“ и емигрира в САЩ, където живее повече от 30 години. Работи в сферата на изчислителните технологии и ръководи големи проекти в много страни по света. Антонов се залавя сериозно и с преводи на..
Интервю с Petronella Nettermalm и Huxflux Nettermalm (PAATOS) По-малко от седмица остана до концерта на прогресив метъл титанитеOPETH в София. На 10 октомври, по покана на „Blue Hills Events“, шведите ще представят новия си албум „The Last Will and Testament“ в „Asics Arena“. Преди тях на сцената ще се качата сънадродниците им от PAATOS. Това..
Вместо да коригираме данъчната си политика, както предлага МВФ, държавата да ограничи сивата икономика В края миналия месец МВФ препоръча на България прогресивен данък за физическите лица, вместо плоския от 10%. Експертите на фонда предложиха да отпадне и максималният осигурителен доход. Корекция в данъчната политика е сложна тема, която..
През седмицата Парламентарната асамблея на Съвета на Европа (ПАСЕ) подкрепи приемането на специална резолюция за България. В нея се отбелязва, че страната е "постигнала значителен напредък в укрепването на демокрацията, върховенството на закона и защитата на човешките права". Случилото се коментира и членът на Изпълнителният съвет на ПП Михал..
Интервю с Andi Deris (HELLOWEEN) През тази година HELLOWEEN издадоха „Giants & Monsters“. Втори албум в още по-звездния състав, в който се превърнаха след 2017 година. Също така стана ясно, че HELLOWEEN са един от хедлайнърите на „Midalidare – Rock In The Winw Valley 2026“. Иначе самият разговор с Andi Deris стана след възможността за избор,..
Колкото по-ниска е скоростта, толкова по-малък ще е аквапланингът. Попадайки в голяма локва, колата при движение с висока скорост става неуправляема. Това обобщи за Радио Варна и предаването "Новият ден" рали шампионът Йордан Атанасов. Воланът трябва да се държи направо, а не да се завива наляво и надясно, посъветва още Атанасов във връзка с прогнозите на..
Сребърният медал на България от световното първенство по волейбол във Филипините донесе голяма радост на българските фенове. Един от героите на този успех е 21-годишният Борис Начев, който след отличното си представяне вече поема по нов път в кариерата - трансфер в италианския гранд Падуа Борис Начев получи почетен плакет на Варна..