Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”.

Ангел Атанасов завършва Националната художествена академия в София през 1988 г. Има трета награда от биеналето по скулптура в Торонто, Канада през 1990 г. Участва в симпозиуми по скулптура (1991 и 1996 г.) и в изложби в Нидерландия (1991 и 1998 г.). Дванадесет години (1999 - 2011 г.) е бил преподавател по скулптура, колега на проф. Божидар Козарев в Националната художествена академия в София.

Роден във Варна и преминал през артистичната общност във фабрика “Вулкан” през 90-те години, Ангел Атанасов си спомня как една неделя, докато работил в ателието си там, се появили нидерандци, оценили високо неговите скулптури и рисунките му с въглен и креда върху сива хартия, и го поканили на симпозиум в своята страна. Това се оказало ключов момент за кариерата му на артист. Последвало и посещение на галеристка, също от Нидерландия, която била във възторг от композиционното решение на дървените му скулптури, стъпили на точки в равнината.

Идеите си за изложбата, с която гостува в родния си град, Ангел Атанасов споделя пред Нина Локмаджиева:

“Почти всички скулптури са затворени композиции на тема сложни производни пространствени тела - това е е част от моята ориентация. Опитвам се да класифицирам пространствените тела, защото освен основните и допълнителните тела, за които всички знаят, има и сложни, за които не се говори - те не са дефинирани. За мен това представлява голям интерес - защото виждам потенциалните възможности чисто пространствено и пластично да се изразят много нови композиционни принципи и да бъдат обхванати стари. Свързано е и с моята преподавателска работа през годините. Тогава съм си задавал въпроса как може да се обясни езикът на скулптурата по начин, който да бъде ясен. Как да си служи човек с неща, които са общочовешки. Обръщам се към пространствените тела, тъй като навсякъде по света те са си пространствени тела, докато при образа - другото начало на пространственото изображение - има така да се каже регионалност, има различия. Докато, например, една пирамида навсякъде се възприема като пирамида, един конус като конус. Това е универсален език на формите, който обаче не отрича образа, а точно обратното - може да достигне до ползването и на образ, но чрез формите, свързани с езика на скулптурата. По принцип скулптурната форма е една хармония между чистите пространствени тела и образа, дори и в Древна Гърция е така. Неслучайно тогава са имали геометричен канон, който е пространствен канон, и са го ползвали. Затова в гръцката скулптура има елементи, които не са натурна форма, а чиста скулптурна форма - езикът на скулптурата е малко по-сложен, той не е езикът на натурата.

В българското изкуство, и не само в него, винаги много ме е впечатлявало творчеството на Любомир Далчев - композиционните му похвати, които са много силни, и безспорното използване на условна форма във фигурите. Така както е в композицията със Самуиловите войници - той стига до неща, които са много дълбоко в езика на скулптурата - като форма, като разположение на композициите, като конструкция на самите фигури - динамиката, по която се показват - темата се изразява чрез езика на пространството и на формата - нещо, което е много впечатляващо за мен. 

А съвременното изкуство малко или много тръгва от Африка, в Западна Европа от 60-те до 90-те години на миналия век много са работили в тази посока - чисти пространствени тела, докато в България това не е било прието, тъй като конюнктурата у нас е свързана главно с образното начало, другото е било смятано за формално изкуство. Соц изкуството не е пълно, защото не прави връзка между тези две начала - изключвайки едното начало, то няма как да е пълно. А хармонията между тези две начала е много важна. При Бранкузи, например, все още има образи, докато аз се старая да акцентирам вниманието върху пространствените тела. Харесвам неговата изчистеност и опростеност - той е еталон на миналия век като скулптор. Но бих казал, че в моите занимания няма отричане на нищо, има едно дълбоко проникване. Ползвам и елементи, характерни за образа - неизбежно е, когато работиш с едното, ползваш и другото - само на ниво активност на пространството, а не като реално пренасяне. Темата при мен е композиционното решение - дали е вертикална, или хоризонтална композицията, какви са връзките между фасадите и въздействието върху пространството и каква ще бъде степента на пластичността. Това са моите теми, тема е и самото формоизграждане като възможни композиционни принципи - затова и повечето ми скулптури са затворени композиции - те не атакуват пространството, както го прави една отворена композиция, която поема въздух.”

Изложбата може да бъде видяна до 18 май.

Със скулптора разговаря Светлана Вълкова:


Как се запалихте по скулптурата? Вашият път как започна?

В академията се запознах с професор Божидар Козарев и така беше съвсем естествено потънах в света на скулптурата. Помагах в ателието като студент и така започна всичко.

Тук периодът Вулкан важен ли беше за Вас?

Разбира се, тук имаше възможност да общувам с много колеги да видя много различни позиции, начини на работа и може да се каже, че в някаква степен това ме обогатило. Тук се служиха неща, които са много важни. Пристигнаха холандци, които ме поканиха на симпозиум о отидох веднъж, после още веднъж, после трети път. Така че това се оказа много важен момент за оформяне на представите ми за изкуството като цяло. 

Какво представяте в тази изложба във Варна?

Това е част от един проект, свързан с ориентациите ми относно композирането ми с пространствени тела, които практически са едни т.нар. от мен конструктивни пространствени пластични съзвучия. Пространството и пластичността са двата основни компонента на скулптурата. За мен това е изключително важно човек да може да се изразява чрез пространство и пластичност без да се скрива зад разказа на образа, силата на образа или нещо друго. Това става един чист скулптурен изказ. Представям един проект с предимно затворени композиции. Някои композиции са симетрични, търсена симетрия. Тази структурност, която в момента е завладяла целия свят, води до едно оказване от разсъждения, от общуване е с миналото, с нещата, които са се случвали. Структурността отказва от миналото, докато конструктивносотта е желание да общуваме с миналото.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Борислав Гуцанов

Социалният министър Б. Гуцанов: Държавата да ограничи сивата икономика

Вместо да коригираме данъчната си политика, както предлага МВФ, държавата да ограничи сивата икономика В края миналия месец МВФ препоръча на България прогресивен данък за физическите лица, вместо плоския от 10%. Експертите на фонда предложиха да отпадне и максималният осигурителен доход.  Корекция в данъчната политика е сложна тема, която..

публикувано на 04.10.25 в 14:05
Михал Камбарев

Михал Камбарев от ПП: "Една жена каза" има по-голяма тежест от решение на Върховен касационен съд

През седмицата Парламентарната асамблея на Съвета на Европа (ПАСЕ) подкрепи приемането на специална резолюция за България. В нея се отбелязва, че страната е "постигнала значителен напредък в укрепването на демокрацията, върховенството на закона и защитата на човешките права". Случилото се коментира и членът на Изпълнителният съвет на ПП Михал..

публикувано на 04.10.25 в 13:38

Andi Deris (HELLOWEEN): Краят на света не настъпва с всяка трагедия

Интервю с Andi Deris (HELLOWEEN) През тази година HELLOWEEN издадоха „Giants & Monsters“. Втори албум в още по-звездния състав, в който се превърнаха след 2017 година. Също така стана ясно, че HELLOWEEN са един от хедлайнърите на „Midalidare – Rock In The Winw Valley 2026“. Иначе самият разговор с Andi Deris стана след възможността за избор,..

публикувано на 04.10.25 в 11:13

Рали шампионът Йордан Атанасов: При висока скорост колата става неуправляема, особено ако попадне в голяма локва

Колкото по-ниска е скоростта, толкова по-малък ще е аквапланингът. Попадайки в голяма локва, колата при движение с висока скорост става неуправляема. Това обобщи за Радио Варна и предаването "Новият ден" рали шампионът Йордан Атанасов. Воланът трябва да се държи направо, а не да се завива наляво и надясно, посъветва още Атанасов във връзка с прогнозите на..

публикувано на 03.10.25 в 07:20

Световният вицешампион по волейбол Борис Начев: Просто си обещахме, че ще дадем всичко от себе си

Сребърният медал на България от световното първенство по волейбол във Филипините донесе голяма радост на българските фенове. Един от героите на този успех е 21-годишният Борис Начев, който след отличното си представяне вече поема по нов път в кариерата - трансфер в италианския гранд Падуа Борис Начев получи почетен плакет на Варна..

обновено на 02.10.25 в 18:22

Проф. Шу-Минг Джу: Варна е моят втори дом, а кукленият театър – вечно изкуство

„Варна е моят втори дом. Забравил съм колко пъти съм бил тук.“ – с усмивка казва проф. Шу-Минг Джу от Тайван, един от най-интересните и вдъхновяващи членове на журито на 19-ото издание на Международния куклен фестивал „Златният делфин“. Проф. Джу е бивш актьор, продуцент, преподавател и авторитетен член на Азиатската асоциация за..

публикувано на 02.10.25 в 07:30

David DeFeis (VIRGIN STEELE, екс-EXORCIST): Бъди внимателен за вълци в овча кожа

Интервю с David DeFeis (VIRGIN STEELE, екс-EXORCIST) VIRGIN STEELE са от онези самобитни банди, които никога не изневериха на пътя и себе си. Над 40 години по-късно групата е все още активна, записва и издава. Прави концерти със същата страст, която не се е променила от самото начало. Дори съвсем скоро бандата има фестивално участие на..

публикувано на 01.10.25 в 18:47