Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експерти за ограниченията за електрическите тротинетки: Заповедта, която се грижи за безопасността за пешеходците, ще увеличи опасността при шофьорите

На последното заседание на Общинския съвет във Варна бяха приети измененията в правилата за движение на електрическите тротинетки. По силата на новата заповед, се въвежда ограничение на скоростта им до 25 км/ч. Забранява се и движението им в паркове, градини, площади и детски площадки, както и тротоари и кръстовища с пресичания на пешеходци, с изключение на обозначените за това места.

Промените се приемат добре от повечето граждани и експерти, но предизвикаха и някои въпросителни - най-вече за алтернативата за тяхното придвижване. Председателят на Съюза на българските автомобилисти във Варна Диан Драганов приветства новите правила, но изрази опасението си, че алтернатива за движение на тротинетките няма.

"След тази заповед, ние все по-често ще виждаме електрическите тротинетки на пътното платно", коментира Драганов и допълни, че един от основните фактори за това е недобрата велоинфраструктура в града.

"Как създадохме велоалеите? Махнахме две плочки от пешеходното разстояние на тротоара и го асфалтирахме. На много места това пешеходно разстояние, по което се движат майки с колички и деца, е много по-малко дори от самата велоалея. Законът за движение по пътищата разрешава на местата, където няма велоинфраструктура, велосипедите и електрическите тротинетки да се движат в най-дясната част близо до тротоара. Така заповедта, която се грижи за безопасността на пешеходците, ще създаде опасност за шофьорите и съответно водачите на електрически тротинетки", категоричен беше Драганов.

Неговото мнение споделя и Венцислав Сивов, който беше председател на комисията по транспорт в предишния мандат на Общинския съвет във Варна.

"Трябва да мислим за някаква алтернатива за тях. От законодателна гледна точка обаче това решение е добро. Ако погледнем малко по-глобално, трябва да работим на местно ниво и за ограничаване на трафика в централната част на града", каза Сивов.

Той обаче засегна въпроса за контрола. По думите му, тротинетките под наем не са толкова сериозен проблем, колкото тези, управлявани от частни лица, най-често тийнейджъри.

"Аз често се разхождам в Морската градина и карам велосипед и най-големият проблем, който  виждам са тийнейджърите, които карат електрически тротинетки с бясна скорост. Това идва и от възпитанието от родителите и училището, където трябва да се обърне повече внимание на възпитаването и научаването на децата на пътна безопасност. Ако погледнем ЗДП и видим, че тротинетките трябва да се управляват най-вдясно на пътното плътно, но те се управляват от неправоспособни водачи. И това е парадокса", каза Венцислав Сивов.

Според Диан Драганов, проблемът с липсата на алтернатива за движение на електрическите тротинетки има решение.

"Ако сте забелязали, от дясната страна на пътното платно, точно до бордюра, има над 20-25 сантиметра, които не се използват. Там има камъчета, прахоляк. Ако това разстояние се идентифицира и маркира като велоалея, мисля че то ще даде на шофьорите сигнал, че там се управляват електрически тротинетки и велосипеди и ще бъде една безопасна зона със сигурност за пешеходците, а също и за самите водачи на електрически тротинетки и велосипеди. В България ширината на пътните платна е 2.70 метра. За сравнение, в Италия те са широки 2.40 метра. Ето, ние притежаваме тези 30 сантиметра, които ни трябват, без да се налага да свиваме до невъзможност платната", предложи Драганов.

Чуйте повече в звуковия файл

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Д-р Ивайло Митковски: Политици насъскват хората да мразят

  Инцидентът във Варна, при който насъскани от стопанина си питбули, убиха домашен любимец и раниха човек , са резултат от езика на омразата който се насажда от политическите ни елити. Това каза в ефира на предаването ПФ д-р Ивайло Митковски,  председател на варненската организация на ДСБ. По думите му, така наречения елит на нацията, със своите..

публикувано на 10.10.25 в 18:32

Около 20 на сто е поскъпнал медът

Между 12 и 15 лева за килограм се търгува на дребно медът в Балчик. Изкупната му цена на едро в момента е около 5 лева при искани от пчеларите поне 5.70 лева на килограм, коментира председателят на пчеларското дружество „Пчела – Балчик 2019“ Стойко Василев. При миналогодишна изкупна цена около 4.20 лева и на дребно около 10-12 лева за килограм,..

публикувано на 10.10.25 в 08:00

Hans Magnus "Snah" Ryan (MOTORPSYCHO): Музиката е безкрайна жива енергия

Интервю с Hans Magnus "Snah" Ryan (MOTORPSYCHO) Интервюто с Hans Magnus "Snah" Ryan от MOTORPSYCHO го бях забравил. Буквално. Подсети ме публикация във Facebook за предстоящия концерт на групата в България. Името на бандата ми прозвуча адски познато. Разрових се в архива и открих, че през 2021 година съм разговарял с Hans Magnus "Snah" Ryan..

публикувано на 09.10.25 в 15:18

Matt Barlow (ASHES OF ARES, екс-ICED EARTH): Като полицай съм записал повече албуми, отколкото когато бях музикант на пълен работен ден

Интервю с Matt Barlow (ASHES OF ARES, екс-ICED EARTH) Няма да обяснявам кой е Matt Barlow, най-меланхоличният глас в метъла. Няма да обяснявам кои са ICED EARTH. Няма да обяснявам какво представлява албумът „The Darka Saga“. Само ще отбележа, че по покана на „BGTSC“ на 10 октомври в софийския клуб „Mixtape 5“Matt Barlow и сегашната му група..

публикувано на 09.10.25 в 08:15
Валентин Георгиев

Валентин Георгиев: Не трябва да се пестят средства за поддръжка на язовирите

Поддръжката на един язовир се извършва целогодишно и не трябва да се пестят средства, коментира за Радио Варна Валентин Георгиев, който стопанисва яз. „Николаевка“ в община Суворово. На първо място е почистването на всички хидромелиоративни съоръжения, но много от концесионерите на язовири не го правят, тъй като е скъпо и трудоемко, посочи..

публикувано на 08.10.25 в 07:55
Тома Белев

Тома Белев за наводненията от последните дни: Не природно бедствие, а човешко безхаберие

"Когато в общите устройствени планове реката не е дадена като река, Общината започва да разпродава имотите си. Виждаме, че в Елените 99% е частна собственост, включително и пътищата".  Това коментира за Радио Варна и предаването Пост Фактум Тома Белев от Сдружение "Зелени закони" . В Царево, по думите на Белев, ситуацията е подобна - там имаме..

публикувано на 07.10.25 в 08:00

Бойко Антонов, писател и преводач: Обичам диалога с моята публика

Книгата си "Емигрантски воли и неволи" представи във Варна Бойко Антонов. Роден в Пловдив, там завършва специалност „Автоматизация на производството“ и емигрира в САЩ, където живее повече от 30 години. Работи в сферата на изчислителните технологии и ръководи големи проекти в много страни по света. Антонов се залавя сериозно и с преводи на..

публикувано на 06.10.25 в 08:10