
- Ние се познаваме от първата изложба на Богдан. Когато отидох, аз закъснях, влязох и казах: „О, това нали не съм го виждала - такава друга откачалка като мен“. Така че моментално се запознахме и още на следващия ден опитахме нещо заедно като малък пърформанс, ако помниш. И оттогава си общуваме между Варна, Добрич и София.
Казахте откачалка, кое е откаченото в това, което правите?
- Аз също го виждам като една лека, тиха, контролирана лудост, защото когато се опитваш да рисуваш неща, които не си виждал и даже не можеш да си представиш, по-скоро картините ти говорят обратно на теб. Трябва да практикуваш някаква форма на лудост, защото иначе просто спираш, а тук идеята е да пуснеш чувството да се изрази.
Източен туш, Шодо японска калиграфия и монохромен абстрактен експресионизъм. Какво означава всичко това и как се съчетава?
- Първо цялата ни изложба е туш и монохромен абстракционизъм и е монохромна. Тоест черно, бяло, сиво, техните нюанси, което е много важно за източната живопис. Източен туш всъщност е по-лесен вариант да наречен "сумие". Аз се занимавам с японска калиграфия,чието име е "Шодо" - пътят на четката, която е един много дълъг доживотен процес на обучение и практикуване. Четката е до голяма степен спонтанна, тоест ти не можеш да промениш вече това, което си нарисувал. Енергията в него ще се промени. При Богдан с монохромния абстрактен експресионизъм също е доста спонтанно, но преди това е много дълго мислено. И при калиграфията, там мислиш, представяш си го на листа или платното и след това действаш. Това нещо мисля, че много ни свързва. Абстракцията и Шодо калиграфията че се съчетават перфектно при нас. Може би трябва да допълня, че има едно движение "Боку Джинкай" - човек на туша, чрез което калиграфията се осъвременява до степен, достигаща абстракция, влияеща се точно от американския монохромен експресионизъм. Също така американския монохромен експресионизъм се влияе от Боку Джинкай. Ние след толкова време може би представляваме българската версия на това, но също трябва да кажа, че по света този стил и начин на изразяване, който ние се опитваме да представим тук в Арт салона на Радио Варна, всъщност е доста разпространен.
- И до ден-днешен експериментирам и търся стила си, много съзерцавам картините си, поправям ги, завъртам ги. Влагам и доста философия. Едно от нещата - бяло, сиво и черно, за мен имат значение на отговори за вечните въпроси, за отвъдното, за истината, за лъжата. Бялото за мен е светлината на "да", черното за мен е нищото, празното.
- Бялото не може да съществува без черното и обратното, подобно е и с "да" и "не" - между тях има едно нищо, което не е нито "да", нито "не"... тези картини трябва да се усетят по по-различен начин.
С Богдан Богдев и Венелина Петкова разговаря Светлана Вълкова:
Исторически музей - Балчик спечели проект "Храмът на Понтийската майка на боговете - Кибела от Дионисополис - мобилна мултимедийна изложба. Иновативен метод за популяризиране на културното наследство на Балчик. Средствата са по програма "Създаване и разпространение - големи проекти" 2025 г. към Национален фонд "Култура" с пълно финансиране от 30 000..
В Музея за нова история на Варна утре ще се състои представяне на историческия албум "От Нюрнберг до Варна", посветен на Международния наказателен трибунал в Нюрнберг и Народния съд във Варна. Автори са Траян Димитров - историк, завеждащ отдел "Нова история" - РИМ-Варна и Симеон Кулиш, историк, учител, научен секретар на Тракийския научен институт,..
„Колосът“ на Силвия Плат излезе за първи път на български език. Стихосбирката на америксанската писателка е в превод на Румен Павлов. Той е носител на награда „Перото“ за дебют за стихосбирката „Отвор“. Румен Павлов признава, че преводът на единствената излязла приживе стихосбирка на Силвия Плат, започва донякъде случайно. "Имах книгата. Започнах да я..
Нова книга за черноморското крайбрежие на Варненска област през Късната античност излезе от печат. Книгата е на проф. д-р Иван Христов от Националния исторически музей - „Archaeology of the Pontic Coast Coastal. Fortresses, Settlements and Harbour Zones in the Province of Moesia Secunda“. Тя е посветена на тайните на черноморското крайбрежие и..
Ирена Ангелова има над 20-годишен опит в музиката. Заминава за скандинавските страни, когато е едва на 21 години, и изгражда успешна кариера в Дания, където се установява да живее и твори. Копнежът по родината обаче е толкова силен, че един ден тя решава да се върне в България. Завръща се и към красотата на българския език, а след дебютния ѝ..
Детството може би е периодът от живота на човек с най-много вкус на мед и сладко, с най-благи спомени. Чуйте повече от нейната изповед пред репортера ни Ваня Славова: Илияна Кръстева е била дълги години директор в училище в Брегово, Видинско. След като се пенсионира, се връща във Варна и сега работи като старши начален учител в ОУ..
Почит към приноса на Георги Лечев (1949 - 2025) в българското и европейското изкуство е изложбата, която е подредена в Градската художествена галерия "Борис Георгиев" във Варна. Тя е организирана със съдействието на семейството на художника, а повечето от графичните произведения са предоставени от Галерията за графично изкуство - Варна. Името "Пътят"..